اوزون تراپی کمردرد

کمردرد

کمردرد یکی از علل اصلی ناتوانی و اختلال در فعالیت های روزمره زندگی است. به طور خاص تداوم کمردرد در افراد مسن بیشتر است؛ که با محدودیت‌ های عملکردی و مشکلات در انجام وظایف در زندگی روزمره همراه می شود. این مشکل حدود 80 درصد از جمعیت را حداقل یک بار در طول زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد کمر علل متعددی دارد؛ که یکی از علل رایج آن پارگی یا بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای و اثرفشاری آن بر رشته‌های عصبی است.از علائم پارگی یا بیرون زدگی دیسک می‌توان به درد کمر یا درد گردن همراه با دردپاها یا دست، بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن و همچنین ضعف عضلانی اشاره کرد.

علت کمر درد ناگهانی چیست؟

در بیشتر موارد علت کمردرد ناشناخته باقی می‌ ماند؛ به طوری که تنها 5 تا 15 درصد موارد را می ‌توان به علت مشخصی نسبت داد. به طور مثال کمردردی که به ساق پا می زند، بسته به ریشه ‌های عصبی درگیر به ‌عنوان lumbocruralgia یا lumbosciatalgia شناخته می ‌شود. 90 درصد از این موارد ناشی از فتق و برآمدگی دیسک است.

استراتژی‌های درمانی بی‌شماری در سال‌های اخیر برای درمان فشردگی ریشه عصبی ایجاد شده است، از گزینه ‌های محافظه‌ کارانه مانند دارو درمانی (تجویز انواع داروها مانند: پاراستامول، استروئیدها، شل کننده‌ های عضلانی، مسکن های قوی و غیره)، درمان‌ های مداخله ‌ای مانند نوکلئولیز (فیزیوتراپی، لیزر، گرما) و کمونوکلئولیز شامل اوزون تراپی یا درمان اکسیژن-ازون (O2-O3)، تا درمان های تهاجمی از جمله جراحی. انتخاب درمان بر اساس مشخصات بالینی بیمار است. دو پارامتر اصلی انتخاب نوع درمان شدت نقص عصبی و شدت درد است. دارو درمانی اولین گزینه برای بیمارانی است که درد دارند اما ضعف حرکتی عمده ندارند. اگر بیماران نتوانند از درمان محافظه کارانه سود ببرند، درمان های مداخله ای مانند اووزن تراپی تجویز می شود.

کمونوکلئولیز O2-O3 یک درمان موثر شناخته شده برای درد ناشی از کمردرد همراه با سیاتیک یا کرالژی ناشی از فشردگی ریشه عصبی با برآمدگی یا فتق دیسک است. پرکاربرد ترین ترکیب درمانی، تزریق داخل دیسکال مخلوط O2-O3 (کیمونوکلئولیز)، به دنبال آن تزریق دور رادیکولار O2-O3، استروئید با بی حس کننده موضعی برای افزایش اثر ضد التهابی و ضد درد است.

مطالعات زیادی در مورد اثرات درمانی تجویز اوزون تراپی گزارش شده است. در موارد فشردگی ریشه عصبی، این درمان منجر به کم آبی بافت برآمده یا فتق دیسک با تضعیف یا ناپدید شدن فشردگی ریشه عصبی، اثر ضد التهابی، افزایش اکسیژن رسانی به بافت و اکسیداسیون مواد آلگوژنیک شده است. بیش از چهار دهه است که اوزون درمانی برای درمان فتق دیسک استفاده می شود. چندین مقاله وجود دارد که نتایج و مکانیسم این عمل را توصیف می کند. با این حال بررسی ویژگی های فتق دیسک اکسترود شده بیمار بسیار مهم است.

روشهای درمانی درد کمر

خوشبختانه اوزون تراپی جزء درمان های جدیدی است که در حال جایگزینی با درمان های قدیمی می باشد. مانند درمان از طریق جراحی که اغلب درد را به طور قابل توجهی کاهش نمی دهد و عوارض خاص خود را دارد یا تزریق اپیدورال استرویید ها نیز که یک درمان استاندارد است اما از لحاظ ایمنی نگرانی هایی ایجاد می کند. اوزون درمانی روشی است که کارایی آن در تسکین کمر درد به اندازه روش جراحی می‌باشد و در این روش عوارض و زمان بهبودی بسیار کوتاه تر است. در سراسر جهان از گاز اوزون برای تسکین کمر درد ناشی از فتق دیسک استفاده می‌شود. بنابراین توصیه می شود قبل از انجام جراحی اوزون تراپی را حتما امتحان کنید. در يك مطالعه جديد نزديك به دو سوم از بيماراني كه گاز اوزون به آنها تزريق شده بود اظهار داشتند كمردرد آنها كه ناشي از مشكلات ديسك كمر بوده است، بهبود يافته است.

درمان درد کمر به وسیله اوزون تراپی

علاوه بر درمان‌های دارویی از روش ‌های مداخله‌ ای غیرجراحی مختلفی برای درمان کمر درد استفاده می ‌شود. برخی از مطالعات اخیر درمان مداخله ای اکسیژن-اوزون (O2-O3) یا اوزون تراپی را در درمان کمر درد ارزیابی کرده اند. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله اوزون تراپی چیست را مطالعه کنید. به طور کلی نتایج تحقیقات طی این سال ها نشان داده که درمان های کم تهاجمی مانند اوزون تراپی به خوبی تاثیر می گذارند و نتایج بالینی مفیدی ایجاد می کنند. در درمان کمردرد مزمن تزریق اوزون در شرایط بیرون زدگی دیسک، تنگی نخاع (تنگ شدن ستون فقرات اطراف نخاع) و سندرم جراحی ناموفق کمر مورد مطالعه قرار گرفته است. در تحقیقات، این روش به عنوان مکملی برای درمان های دیگر کمردرد، مانند جراحی استفاده می شود. نتایج یک مطالعه پیگیری 10 ساله روی بیمارانی که برای فتق دیسک با کمردرد مزمن تحت درمان با تزریق اوزون تراپی قرار گرفتند، نشان داد که این روش بی ‌خطر بوده و ممکن است به کاهش علائم آنها کمک کند. به طور کلی مشکلات ستون فقرات ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر در بین افراد بالای 65 سال شایع تر است. اغلب در بیماران با این شرایط استخوان‌ های ستون فقرات یا دیسک‌ های غضروفی در بین مهره‌، اعصاب ستون فقرات و سایر ساختارهای نزدیک به ستون فقرات را فشرده می‌ شود و باعث ایجاد درد می‌ شود.شیوه های متفاوتی برای انجام اوزون درمانی دیسک کمر وجود دارد،پزشک معالج بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار توصیه می‌کند. اوزون تراپی دیسک کمر به سه روش زیر انجام می‌شود:

مستقیم در بافت
درون وریدی
درون عضله

معمولا بیمار باید شب قبل از درمان به خوبی استراحت کند و صبح یک صبحانه مقوی و سالم میل کند.همچنین بیمار باید مایعات فراوان بنوشد تا آب بدن تامین شود.

تاثیرات مثبت اوزون تراپی:

التهاب از مشکلات ایجاد شده پس از برآمدگی دیسک است که در اثر واکنش های زنجیره ای التهاب ایجاد می شود. اوزون باعث توقف واکنش هایی که باعث ایجاد مولکول های التهابی هستند، می شود. در نتیجه به مرور درد بیمار تسکین می یابد. از دیگر علل درد در ناحیه کمر این است که بیرون زدگی دیسک جریان خون را دچار مشکل می کند. به همین سبب باعث ایجاد درد می شود. به دلیل اینکه تزریق مستقیم اوزون منجر به اکسیژن رسانی و در ناحیه دیسک می شود اختلال گردش خود برطرف شده در نتیجه درد ناشی از آن کاهش می یابد. اگر اوزن به طور غیرمستقیم تزریق گردد باعث آزاد شدن اکسیژن از هموگلوبین می شود. به این ترتیب غلظت اکسیژن در محل فتق افزایش پیدا می کند و درد بیمار کم می شود.

از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده دیسک های کمر آب است. با تزریق اوزن در درون دیسک، حجم آب موجود در فتق را کاهش می یابد. در نتیجه اندازه دیسک کوچک می شود و درد آن بهبود پیدا می کند. اوزن باعث کلاژن سازی و تحریک سلول های بدن می شود. این مورد نیز در کاهش درد کمر تاثیر به سزایی دارد. به جرئت می توان گفت این روش به قدری عالی است که بسیاری از افراد که از جراحی دیسک کمر می ترسند، رضایت کافی را از این روش درمانی به دست آورده اند.

درمان دیسک کمر بدون جراحی توسط دکتر بحرانی

اگر فتق یا برآمدگی دیسک دردناک دارید و نمی ‌خواهید جراحی کنید، یا اگر جراحی ناموفق دیسک دارید، درمان غیرجراحی تزریق اوزون را به عنوان درمان جایگزین در نظر بگیرید. بیماران از سراسر ایران برای این درمان می آیند زیرا ثابت شده است که به اندازه جراحی موثر است و هیچ یک از خطرات و عوارض مربوط به جراحی را ندارد. اوزون تراپی یک روش تزریق سرپایی در همان روز است که هیچ دوران نقاهتی ندارد.

آیا شما کاندیدای درمان اووزن تراپی برای دیسک کمر هستید؟

اگر می خواهید مطمئن شوید که درمان با اوزون برای شما هم موثر است یا خیر برای مشاوره با کلینیک دکتر بحرانی تماس بگیرید. دکتر بحرانی به عنوان یک پزشک حاذق و با تجربه، به بیماران بی شماری کمک کرده است تا درد فتق دیسک خود را با درمان تزریق اکسیژن-ازون تسکین دهند.

برآورد هزینه اوزون تراپی

هزینه اوزون تراپی دیسک کمربا توجه به عارضه موجود انجام می‌شود و با طول درمان نیزمتغیر است.

نظر بیماران کیلینیک

3 دیدگاه در “اوزون تراپی کمردرد

1. سید مصطفی چرب دست میگوید:

بسیار عالی ،فقط اوزون درمانی و تزریق اوزون مثل تزریق کروتن به کمر هست یا متفاوت میباشد،،بعداز تزریق باید چقدر استراحت کرد؟

2. یاسر فرامرزی میگوید:

سلام اقای دکتر من ۶ روز کمر درد شدم بدش mri انجام دادم دکتر گفتند دیسک ۴ و ۵ بیرون زدن باید اوزون درمانی بشید خاستم نظر شمارم بدونم من ۳۱ ساله هستم لطفا کمکم کنید تشکر