اوزون درمانی دردهای ماهیچه ای

زانو

دردهای ماهیچه ای می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. این دردها اکثر اوقات دردهای حادی هستند و در مدت کوتاهی بوجود می آیند. اما این دردها می توانند گاهی اوقات تبدیل به دردهای مزمن شوند و برای مدت زیادی شما را آزار دهند. اکثر افراد سعی می کنند با استفاده از قرص های مسکن و یا با استفاده از پمادهای موضعی درد خود را تسکین دهند. اما این روش ها همگی موقت می باشند و پس از مدت کوتاهی دوباره درد به سراغ شخص می آید. اوزون تراپی درمانی روش نوینی است که برای درمان دردهای ماهیچه ای که دلیل مشخصی ندارند استفاده می شود. این روش که زیرشاخه علم طب فیزیکی می باشد به تازگیمحبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کرده است و افراد زیادی آن را امتحان کرده اند.  در ادامه در ابتدا دلیل دردهای ماهیچه ای را توضیح می دهیم و سپس روش اثر اوزون درمانی دردهای ماهیچه ای را توضیح می دهیم.

دردهای ماهیچه ای به چه دلایلی اتفاق می افتند؟

دلیل اصلی شکل گیری درد در عضلات خستگی عضلات می باشد. البته به یاد داشته باشید این در صورتی است که ماهیچه آسیبی مانند پارگی یا کوفتگی ندیده باشد. بنابراین خستگی بیش از حد عامل اصلی دردها در ماهیچه ها می باشد. خستگی در ماهیچه ها زمانی اتفاق می افتد که انرژی کمتری به سلول های ماهیچه ای می رسد و یا اینکه انرژی در دسترس قابل استفاده نمی باشد.

سلول های عضلانی چگونه از انرژی استفاده می کنند

سوخت اصلی بدن، قند گلوکز می باشد. سلول ها برای انجام فعالیت خود نیاز دارند که گلوکز را استفاده کنند تا انرژی مورد نیاز تولید شود. در هر صورت زمانی که گلوکز وارد بدن می شود باید سوزانده شود تا به انرژی تبدیل شود. سوزاندن گلوکز به دو صورت در بدن انجام می شود. در حضور اکسیژن و بدون حضور اکسیژن

تولید انرژی در حضور اکسیژن

کلوگز یک مولکول قند کوچک می باشد که در درون سلول و در حضور اکسیژن تمامی پیوندهای آن شکسته می شود و تولید انرژی می کند. در حضور اکسیژن گلوکز بصورت کامل می سوزد و تنها ماده دفعی آن گاز کربن دی اکسید خواهد بود

تولید انرژی بدون حضور اکسیژن

در این روش وقتی گلوکز وارد سلول می شود، زمانی اکسیژن وجود نداشته باشد پیوندهایش بصورت ناقص شکسته می شوند و انرژی بسیار کمتری تولید می شود. در این حالت علاوه بر کربن دی اکسید، اسید لاکتیک نیز در سلول ایجاد می شود که تجمع این ماده در سلول های ماهیچه ای می تواند دردهای عضلانی را ایجاد کند. زمانی که اکسیژن وجود ندارد تجمع اسید لاکتیک در سلول ها اجتناب ناپذیر است و به دنبال آن دردهای ماهیچه ای اتفاق می افتد.

اما باید بدانید که این موضوع به خاطر دلایل خاصی شکل می گیرد. یعنی در حالت طبیعی سلول اکسیژن مورد نیازش را در اختیار دارد و گلوکز را به طور کامل می سوزاند. اما یک سری از مشکلات باعث می شوند که این اکسیژن به طور کامل به سلول نرسد.

دلایل کمبود اکسیژن در سلول های عضلانی

عفونت های مختلف

فرقی نمی کند که عفونت باکتریایی و یا ویروسی باشد، زمانی که بدن درگیر عفونت می شود اکسیژن مورد نیاز سلول های ماهیچه ای تامین نمی شوند. در حقیقت شما همانند قبل تنفس می کنید ولی نیاز بدن به اکسیژن بیشتر است. به همین خاطر اکسیژن به بافت های ماهیچه ای نمی رسد و با تجمع اسید لاکتیک درد به وجود می آید.

بیماری های خود ایمنی

اگر سیستم ایمنی بدن به درستی کار خود را انجام ندهد، سلول های خود بدن را نیز به عنوان مهاجم تلقی می کند و به آن ها حمله می کند. بیماری هایی مثل لوپوس، ام اس و سایر بیماری های سیستم ایمنی می توانند باعث ایجاد دردهای عضلانی شوند.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروها به خصوص داروهای مخصوص بیماری های روماتولوژی می توانند دردهای ماهیچه ای را ایجاد کنند.

اوزون درمانی دردهای ماهیچه ای

همانطور که توضیح دادیم دلیل اصلی دردهای عضلانی خستگی عضلات بر اثر کمبود اکسیژن می باشد. هدف اصلی از اوزون درمانی این است که اکسیژن مورد نیاز عضلات را در اختیار آن ها قرار دهیم. براساس تجربیات، اوزون درمانی حتی قابلیت درمان دردهای کهنه عضلانی را نیز دارد و در طیف وسیعی از مشکلات می تواند به عنوان درمان موثر شناخته شود.

اوزون درمانی چگونه باعث کاهش دردهای ماهیچه ای می شود؟

اوزون یک گاز است که به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارد. گاز اوزون زمانی که وارد بدن می شود به سرعت به اکسیژن تجزیه می شود. بنابراین هیچگونه خطری را برای بدن ایجاد نمی کند. زمانی که اکسیژن بیشتری در جریان خون باشد، سهم هر سلول ماهیچه ای از اکسیژن بیشتر خواهد شد و از تولید اسید لاکتیک جلوگیری می شود. با کاهش تولید اسید لاکتیک، دردهای ماهیچه ای کاهش پیدا می کنند.

البته گاز اوزون می تواند به عنوان یک  ضدالتهاب نیز عمل کند و در مبارزه با عفونت ها نقش بسیار مهمی دارد.

اوزون درمانی به چه روش هایی انجام می شود

اینکه از کدام روش اوزون درمانی برای فرد استفاده شود بستگی به نظر متخصص دارد. در ادامه روش های مختلف را برای شما شرح می دهیم تا با آن ها آشنا شوید.

اتوهموتراپی

در این روش گاز اوزون وارد جریان خون می شود. به محض اینکه گاز اکسیژن وارد خون شود به اتم های اکسیژن تجزیه می شود و غلظت اکسیژن خون بیشتر می شود

ورود اوزون به دستگاه گوارش

در این روش سعی می شود که اوزون از طریق روده ها جذب شود. بدین منظور گاز اوزون با استفاده از روش های خاصی در آب یا روغن حل می شود و بیمار از طریق دهان آن را استفاده می کند.

تزریق عضلانی

این روش یکی از متداول ترین روش های استفاده از گاز اوزون است. ابتدا مقداری از خون بیمار گرفته می شود، با استفاده از روش های خاصی با گاز اوزون ترکیب می شود و سپس به عضله هدف تزریق می شود.

اعمال از طریق پوست

این روش که امن ترین روش می باشد با استفاده از یک محفظه خاص انجام می شود. بیمار در یک محفظه همانند محفظه سولار قرار می گیرد و سر و گردنش بیرون می باشد. سپس گاز اوزون با استفاده از بخار آب به قسمت های مختلف بدن بیمار اسپری می شود و اوزون از طریق پوست جذب می شود.

نتیجه گیری

اوزون درمانی دردهای ماهیچه ای یک روش نوین در طب فیزیکی می باشد که استفاده های بسیار زیادی دارد. این روش می تواند جایگزین درمان های سنتی و یا درمان های طولانی مدت پزشکی شود. تا کنون عوارض خاصی برای اوزون درمانی بیان نشده است و به نظر می رسد روش مطمئنی برای کاهش درد و التهاب می باشد. بنابراین استفاده از این روش ریسک کمی دارد و ارزش امتحان کردن را دارد.