درمان زانو با اوزون تراپی یا عمل؟

درد زانو

درمان آرتروز زانو با اوزون تراپی مطلبی است که می خواهیم در این مقاله به بررسی این روش بپردازیم. همانطور که می دانید درد مفاصل یک مشکل بسیار آزاردهنده است. این موضوع می تواند تحرک شما را به شدت محدود کند و بر توانایی شما برای انجام هر کاری که می خواهید انجام دهید تأثیر می گذارد به خصوص اگر زانو درد داشته باشید.

درد زانو

درد زانو ، به دلیل ایجاد مشکلات حرکتی باعث افت کیفیت زندگی بسیاری از مردم شده ، متاسفانه به دلایل بسیاری مانند وزن زیاد ، مشکلات استخوانی و اسکلتی ، آرتروز و مصدومیت این درد فراگیر شده.

درمان های رایج درد زانو

استفاده از مسکن :

استفاده از مسکن ها جدا از اینکه فقط باعث کاهش درد موقتی این بیماری میشوند باعث ایجاد مشکلات کلیوی شده و به مرور اثر دارویی خود را از دست میدهند.

عمل باز و تعویض زانو :

یکی از روش موثر درمان بیماری های زانو عمل باز و تعویض مفصل است با اینکه این روش قالبا موثر است ولی در مراحل اولیه بیماری و یا بیمارانی که به هر دلیل امکان انجام عمل جراحی ندارند توصیه نمیشود.

اوزون تراپی :

اوزون تراپی یا اوزون درمانی زانو به معنی تزریق گاز اوزون در محل درد است. این درمان کاملا غیر تحاجمی و بدون عوارض است.گاز اوزون خواصیت ترمیمی و تقلیل درد دائمی زیادی دارد و بر خلاف روش های دیگر پزشکی درمان درد زانو موقتی نیست.

درمان آرتروز زانو با اوزون تراپی

به دلیل اینکه که زانوهای شما بیشتر وزن بدن شما را تحمل می کنند و به شما امکان می دهند به راحتی بنشینید، بایستید، راه بروید، بدوید، بلند کنید، بپرید و خمیده شوید تاثیر بیشتری بر انجام امور روزمره زندگی ما دارند. زانو بزرگترین و یکی از محکم ترین مفاصل بدن شماست. با این حال از آنجایی که زانو با شبکه‌ ای از استخوان‌ ها، تاندون‌ ها، رباط‌ ها و غضروف ‌ها ساختار پیچیده ‌ای دارد، به راحتی می ‌تواند آسیب یا انحطاط مرتبط با آرتریت را ایجاد کند که باعث درد مزمن می ‌شود.

راه های زیادی برای درمان زانو درد مزمن وجود دارد، که اکثرا جراحی تهاجمی یا مصرف داروهای مسکن قوی است اما یک گزینه درمانی ایمن تر و در عین حال موثر درمان آرتروز زانو تزریق اوزون تراپی است. در مقاله ازن تراپی چیست؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

چگونه درمان با اوزون زانو درد را تسکین می دهد و عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد:

تقریباً 25 درصد از افراد 50 ساله یا بیشتر به دلیل آرتروز زانو، درد، سفتی و کاهش عملکرد زانو را تجربه می کنند. به علاوه میلیون‌ ها جوان هر ساله به دلیل حوادث ناشی از کار و فعالیت ‌های ورزشی دچار آسیب دیدگی زانو می‌ شوند. برای بیماران تقریباً در تمام سنین تزریق اوزون درمانی به زانو یک درمان طولانی مدت برای تسکین زانو درد بدون جراحی پیشنهاد می شود.

اوزون یک مولکول اکسیژن به نام O3 است که بیش از 100 سال است برای درمان انواع بیماری‌ ها از جمله درد مفاصل استفاده می‌ شود. اوزون تراپی پزشکی جایگزینی برای درمان های تزریقی مرسوم و جایگزینی برای جراحی زانو است.

درمان ‌های تزریق اوزون علاوه بر تسکین درد مفاصل و بهبود عملکرد و تحرک، می ‌توانند به طور ایمن و موفقیت ‌آمیز بسیاری از بیماری ها را درمان کنند از جمله:

  • درد عضلانی
  • بیرون زدگی دیسک
  • آسیب های ورزشی
  • کمر درد
  • گردن درد
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ویروس ها و سایر میکروب ها در بدن

اگر از درد مزمن زانو یا درد در سایر مفاصل یا ماهیچه ‌ها رنج می ‌برید و به دنبال راه‌ حل‌ های غیر جراحی برای بهبود و تسکین درد خود هستید  وقت آن رسیده است که درمان‌ های تزریق اوزون را توسط دکتر بحرانی بررسی کنید. دکتر بحرانی به بیماران بی ‌شماری کمک کرده است تا درد مفاصل، کمر درد و بیرون زدگی دیسک را با درمان اوزون تراپی تسکین دهند.

قبل از صحبت در مورد تزریق اوزون ، اجازه دهید درباره آرتروز زانو صحبت کنیم. اگر آرتروز بر شما تأثیر بگذارد، احتمالاً از یکی از دو نوع رایج آرتریت رنج می برید: آرتریت روماتوئید یا آرتروز.

آرتریت روماتوئید (RA)، یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که به RA مبتلا می شوید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلولهای سالم در بدن حمله می کند. به طور معمول آرتریت روماتوئید باعث التهاب مزمن در مفاصل می شود و RA باعث آسیب دائمی به مفاصل می شود و ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود. این بیماری یک بیماری التهابی مزمن است که باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می ‌شود.

استئوآرتریت یا (OA) در اثر ساییدگی طبیعی و پارگی غضروف حامی مفاصل ایجاد می شود. این بیماری می تواند به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق بیافتد. هنگامی که غضروف شما از بین می رود، هنگام حرکت استخوان های شما در برابر یکدیگر ساییده می شوند و این باعث درد می شود. OA همچنین می تواند روی بافت ها و اعصاب اطراف زانو تأثیر بگذارد. بیماری OA بیشتر مفاصل در بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بیایید روی زانو تمرکز کنیم. تقریباً 25 ٪ از افراد در سن کمتر از 50 سال درد زانو سفتی مفصلی و کاهش عملکرد به دلیل این بیماری زانو را تجربه می کنند.

درمان هر دو نوع آرتروز اغلب شامل دارو، همراه یا کاردرمانی است. این روش های درمانی ممکن است برای تسکین درد در مراحل اولیه کافی باشد اما با پیشرفت شرایط  این درمان ها می توانند ناکارآمد شوند. اگر آرتروز شما شدید است یا دیگر از سایر روش های درمانی تسکین نیابد، ممکن است درمان های غیر جراحی مانند اوزون درمانی انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

اوزون درمانی

محققان دریافتند که اوزون دارای خاصیت احیا کننده و ضد التهابی است. درمان اوزون بیش از 100 سال استفاده شده است. اوزون در طول جنگ جهانی دوم به دلیل بهبود زخم و خاصیت ضد عفونی مورد استفاده قرار می گرفته است.

اوزون دارای خواص مفید بسیاری است. اوزون همچنین اثراتی دارد که می تواند ایمنی را بهبود بخشد. اوزون سیستم ایمنی بدن را با سیگنالینگ مانند بیماری تحریک می کند و سیستم ایمنی بدن شما نسبت به بیماری قوی می شود. اوزون به رادیکال های آزاد بدن شما متصل می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. این استرس اکسیداتیو است که باعث بسیاری از بیماری های بدن ما می شود. همچنین باعث افزایش روند پیری می شود زیرا رادیکال های آزاد می توانند در سطح سلولی آسیب ببینند. با استفاده از اوزون به عنوان یک درمان پزشکی احیا کننده توانایی کند شدن یا متوقف کردن روند بیماری های مزمن در پیری ممکن می شود. این یکی از درمان های ضد پیری طبیعت است که مورد استفاده قرار می گیرد.

اوزون تراپی برای درمان آرتریت زانو

تزریق اوزون به سلول های شما کمک می کند تا خود را ترمیم کنند. استئوآرتریت زانو (KOA) با التهاب مزمن همراه است که باعث آسیب مداوم اکسیداتیو می شود، که متعاقباً منجر به تخریب مفاصل می شود و سرکوب آسیب اکسیداتیو می تواند یک انتخاب مهم درمانی باشد. یکی از اصلی ترین اقدامات درمان های داخل مفصلی (تزریق به فضای مفصل)، کاهش التهاب در مفصل است. در سالهای اخیر علاقه فزاینده ای به اثرات مثبت اوزون وجود داشته است که می توان با خیال راحت از این درمان استفاده نمود زیرا این درمات نسبت به درمان های جراحی بسیار ساده تر است و در محیط سرپایی انجام می شود.

تجویز داخل مفصلی اوزون باعث کاهش درد، اثرات ایمنی محافظتی و کاهش استرس اکسیداتیو می شود، بنابراین به طور بالقوه جایگزینی برای جراحی یا سایر درمان های تهاجمی می باشد. هنگامی که به مفصل اوزون تزریق می شود می تواند جهت ترمیم مفصل را تحریک کند، التهاب را کاهش دهد و ممکن است منجر به رشد غضروف جدید گردد. هیچ عارضه عمده یا عوارض جانبی جدی در درمان با اوزون گزارش نشده است و به طور کلی نتایج امیدوار کننده اوزون درمانی در کاهش درد، بهبود وضعیت عملکردی بیمار، افزایش عروق و افزایش ترمیم غضروف و استخوان، بیماران مبتلا به KOA را بهبود می بخشد. همچنین ثابت شده است که اوزون تراپی کاملا بی خطر است.

فواید اوزون تراپی برای درمان آرتروز زانو:

  • کم خطر و موفقیت آمیز
  • تزریق اوزون برای آرتریت زانو در حالی که میزان موفقیت بالایی دارد، گزینه ای کم خطر نیز می باشد. در هنگام تزریق اوزون می توانید انتظار عوارض بسیار کمی داشته باشید
  • درمانی مناسب
  • تزریق اوزون می تواند بر خلاف جراحی و سایر درمان های تهاجمی در یک جلسه سرپایی انجام شود. دیگر نیازی به استراحت طولانی مدت نیست و حتی نیازی به فیزیوتراپی پس از آن ندارید.

از دیگر فواید اوزون تراپی می توان موارد زیر را برشمارد:

  • مصرف اکسیژن را بهبود می بخشد
  • سرعت متابولیسم را بهبود می بخشد
  • عملکرد میتوکندری را بهبود می بخشد
  • اکسید نیتریک را افزایش می دهد
  • ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری
  • عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
  • اثربخشی شیمی درمانی و پرتودرمانی را افزایش می دهد
  • عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش می دهد
  • سیستم عملکرد آنتی اکسیدانی را در بدن افزایش می دهد
  • آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد

 

علائم و نشانه های آرتروز زانو:

  • درد به خصوص در هنگام حرکت دادن زانو، زانو درد در پایان روز بدتر می شود و با استراحت کردن کمی بهبود می یابد.
  • خشکی و بی حرکتی زانو پس از استراحت کردن بیشتر قابل لمس است.
  • صدای تق تق دادن در زانو
  • بزرگ شدن مفصل زانو بر اثر زائده های استخوانی ایجاد شده است
  • ورم زانو در اثر تجمع مایع مفصلی اضافی

علائم آرتروز زانو که کمتر شایع هستند شامل:

  • به علت ضعف در ساق پا و عدم ثبات مفصل زانو احساس خالی کردن زانو حس می شود.
  • ناتوانی در حرکت دادن کامل زانو
  • حالت خم شده زانو
  • تحلیل عضلات اطراف زانو
  • برخی بیماران بیان می کنند که تغییر آب و هوا منجر به بدتر شدن درد زانوی آن ها می شود.

درد در ناحیه زانو ممکن است علت های دیگری نیز داشته باشد که از جمله این علل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آسیب‌های رباط زانو

در زانو چهار رباط اصلی وجود دارد که شامل دو رباط جانبی و دو رباط صلیبی می باشد.

آسیب به رباط جانبی داخلی (MCL) که در کنار زانوی قرار دارد و استخوان ران را به استخوان پایین پا متصل می ‌کند اغلب از یک ضربه مستقیم به قسمت خارجی زانو اتفاق می افتد، که باعث درد در قسمت داخلی می ‌شود.

وقتی ضربه به داخل زانو زده شود ممکن است باعث آسیب رباط جانبی خارجی (LCL) شود که باعث ایجاد درد در قسمت بیرونی زانو و سنگینی وزن روی آن می‌ شود. رباط های صلیبی از داخل مفصل زانو از یکدیگر عبور می ‌کنند، یکی به استخوان ساق در جلو پا و دیگری به پشت پا متصل می ‌شود.

آسیب ‌های مینیسک زانو

پارگی مینیسک می تواند از دلایل درد زانو باشد که ممکن است در افراد جوان یا افراد مسن رخ دهد. دو قطعه غضروف سخت در زانو وجود دارد که بین استخوان ران و استخوان شین ساق پا قرار دارند. با افزایش سن و تضعیف شدن غضروف ‌ها مستعد پارگی می شوند. ممکن است فرد مبتلا  “صدای تق تق مفصل زانو” را بشنود.

تاندونیت در کشکک زانو

یکی دیگر از دلایل درد زانو تاندونیت کشکک است که باعث التهاب تاندون کشکک می‌ شود. شایع ‌ترین بیماری در افرادی باشد که در ورزش یا فعالیت‌ های دیگری که به دویدن نیاز دارند، التهاب در استخوان کشکک است. افراد مبتلا اغلب یک درد مستمر دارند که می ‌تواند با فعالیت یا هنگام قرار دادن وزن روی مفصل آنها شدت پیدا کند.

سندروم پاتلوفمورال

سندروم پاتلوفمورال از عوامل زانو درد در نوجوانان و جوانان است. این افراد با انجام فعالیت های بدنی، مانند دویدن، اسکات زدن یا بالا رفتن از پله‌ ها به صورت نادرست ایجاد گردد که منجر به یک درد در زیر مچ پا می شود. با گذشت زمان با انجام فعالیت‌ هایی که به خم شدن مکرر یا نشستن طولانی مدت نیاز دارند، بیماری بدتر می شود.

سایر آسیب ‌های وارده به زانو

این آسیب ‌ها شامل موارد زیر می باشد:

  • دررفتگی کشکک زانو
  • نقرس
  • سندرم پلیکا
  • بیماری ازگود اشلاتر
  • استئوكندریت دیسكان
  • عفونت مفصلی
  • شکستگی در ناحیه زانو
  • تومور استخوان

اوزون تراپی زانو توسط دکتر بحرانی:

با درمان آرتروز زانو با اوزون تراپی توسط دکتر بحرانی اطمینان داشته باشید که زانو درد شما برای همیشه درمان خواهد شد. اگر می خواهید بدانید که کاندیدای درمان با اوزون هستید یا خیر برای ویزیت و معاینه به دکتر بحرانی مراجعه نمایید. با اقدام به موقع برای درمان زانو می توانید از عمل های جراحی سخت با هزینه های سنگین جلوگیری نمایید. بعد از عمل اوزون تراپی نیاز به استراحت مطلق ندارید و می توانید به فعالیت های روزمره خود به سرعت بازگردید. در کلینیک دکتر بحرانی اولویت تشخیص علت آرتروز زانو و تشخیص شدت ضایعه و به کارگیری بهترین درمان با پرسنل متخصص و تجهیزات کامل برای حصول بهترین نتیجه درمانی است. درد زانو به دلایل وعلل مختلفی ایجاد می شود. این مسئله بسیار مهم است که بدانید بسیاری از دردهای زانو به دلیل آرتروز و از بین رفتن مفصل غضروفی، با درمان اوزون قابل بهبود است. همچنین می توانید با رعایت رژیم غذایی سالم و جای دادن ورزش در زندگی خود از بیماری آرتروز زانو جلوگیری نمایید.

 

نظر بیماران کلینیک

 

 

 

1 دیدگاه در “درمان زانو با اوزون تراپی یا عمل؟

  1. راحله میگوید:

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدون برای دیسک گردن و تنگی کانال نیز استفاده میشه . درد همراه با کرخی درانگشت سبابه شده . و ایا تزریق درد زیاد داره . و هزینش به چ صورتی هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *