پی ار پی مو روشی برای جلوگیری از ریزش مو

پی ار پی مو

پی ار پی یا همان پلاسمای غنی از پلاکت در درمان ریزش مو یک درمان پزشکی سه مرحله ای است که در آن خون فرد گرفته، پردازش و سپس به پوست سر تزریق می شود. برخی از متخصصین معتقد هستند که پی ار پی مو باعث رشد طبیعی مو می شود و با افزایش خون رسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو خواهد شد. علاوه بر این باعث می شود این ضخامت در مو حفظ شود. گاهی اوقات این روش با سایر روش ها و یا استفاده از داروهای مناسب ترکیب می شود و باعث اثر بخشی بیشتر می شود.

تحقیقات نشان داده است که پی ار پی یک روش موثر برای تحریک فولیکول مو برای رشد می باشد. این روش مدت زیادی است که انجام می شود. در حقیقت این روش درمانی از دهه هشتاد میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر درمان ریزش مو، التیام تاندون ها، رباط ها و عضلات آسیب دیده نیز از سایر فواید پی ار پی مو می بشند.

آیا پی ار پی می تواند ریزش مو را درمان کند؟

ریزش مو و نازک شدن ساقه مو از مشکلات رایج در بسیاری از افراد می باشد. این مسئله به جنسیت مرتبط نیست ولی به طور کلی بیشتر در مردان دیده می شود. در هر صد میلیون نفر حدود 50 میلیون آقا و 30 میلیون خانم دچار ریزش مو می شوند. این موضوع از سن 50 سالگی به بعد شدت می یابد. عامل اصلی در ریزش مو استرس و موارد ژنتیکی شناخته شده است.

به ظاهر صدها روش درمان ریزش مو با سطوح مختلف از اثربخشی و اطمینان وجود دارد. اما برخی از این روش ها پایه و اساس علمی قوی تری دارند. یکی از این درمان ها، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی ار پی می باشد. پی ار پی ماده ای است که از خون گرفته می شود و در پوست سر تزریق می شود.

پی ار پی با استفاده از مکانیزمی شبیه به عملکرد سانتریفیوژ از خون جدا می شود و از پلاسمای آن که غلظت برخی از پروتئین های خاص مدنظر بیشتر می باشد استفاده می شود. این پروتئین ها می توانند فولیکول مو را تحریک کنند و باعث رشد بیشتر آن شوند. این پروتئین ها علاوه بر اثرگذاری بر روی فولیکول مو می توانند بر روی تاندون ها و ماهیچه های آسیب دیده نیز اثر بگذارند. تحقیقات زیادی بر روی اثر پی ار پی بر روی ریزش مو با الگوی مردانه انجام شده است و نشان داده است که پی ار پی یک درمان موفق برای این مشکل می باشد.

تحقیقات درباره پی ار پی مو

مشخص است که پاسخ علمی درباره اثرگذاری پی ار پی 100درصد قطعی نیست ولی با این حال در بیشتر موارد نشان داده شده است که پی ار پی روشی تاثیرگذار در جلوگیری از ریزش مو و افزایش ضخامت ساقه مو می باشد. در ادامه سه تحقیق درباره این موضوع و نتایج آن ها بررسی شده اند.

تحقیق اول

در یک مطالعه که در سال 2014 بر روی 11 نفر با الگوی ریزش مو مردانه انجام شد، نشان داده شد که با تزریق پی ار پی به پوست سر به فاصله دو هفته و به مدت 3 ماه، میانگین تعداد فولیکول ها در هر سانتی متر مکعب از 71 به 93 عدد افزایش پیدا کرده است.

تحقیق دوم

در این تحقیق که در سال 2015 بر روی 10 نفر انجام شده است، به هر فرد به فاصله 2 تا 3 هفته و به مدت 3 ماه پی ار پی تزریق شد. در انتهای مطالعه مشخص شد که ضخامت و استحکام ریشه مو تقویت شده است.

تحقیق سوم

در این تحقیق که در سال 2019 بر روی دو دسته از افراد انجام شد، مقایسه ای بین ماینوکسیدیل و پی ار پی صورت گرفت. در این تحقیق 40 نفر حضور داشتند و به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند.  به یک گروه به طور منظم پی ار پی تزریق شد و گروه دیگر در این مدت از ماینوکسیدیل استفاده کردند. این تحقیق 6 ماه به طول انجامید و مشخص شد گروهی که پی ار پی تزریق کرده اند نتیجه بسیار بهتری دریافت کرده اند. علاوه بر این، در این تحقیق مشخص شد که سطح پلاکت های خونی نیز بر روی اثرگذاری پی ار پی موثر است. کسانی که میزان پلاکت پایین تری داشتند نتیجه ضعیف تری دریافت کردند.

آیا پی ار پی مو یک درمان دائمی است؟

بطور کلی پی ار پی درمان دائمی در نظر گرفته نمی شود و شما نیاز دارید که به صورت دوره ای از این روش استفاده کنید. متخصصین معتقد هستند که در دوره اول درمان نیاز دارید که برای چند ماه به فاصله دو الی سه هفته پی ار پی را تکرار کنید و وقتی که به یک سطح مشخصی رسیدید، می توانید سالانه جهت حفظ ضخامت ساقه مو این کار را تکرار کنید.

پروسه پی ار پی کردن

درمان با استفاده از پی ار پی یک فرآیند سه مرحله ای می باشد. اکثر درمان های پی ار پی به سه جلسه درمانی به فاصله 4 الی 6 هفته نیازمند هستند. درمان های نگهدارنده نیز معمولا به فاصله 6 ماه تا یکسال و به صورت تک مرحله ای انجام می شوند.

پی ار پی مو

مرحل اول

مقداری از خون شما که معمولا از بازو گرفته می شود در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد.

مرحله دوم

در این مرحله سانتریفیوژ به مدت 10 دقیقه می چرخد و خون شما را به سه قسمت تقسیم می کند:

  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • پلاسمای بدون پلاکت
  • سلول های خونی

مرحله سوم

پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ کشیده می شود و سپس به مناطقی از پوست سر که نیاز به رشد موی بیشتری دارند تزریق می شود.

عوارض جانبی پی ار پی مو

از آنجایی که درمان به روش پی ار پی با استفاده از خون خود شخص انجام می شود بنابراین در معرض بیماری های واگیردار و بیماری هایی که با استفاده از فرآورده های خونی منتقل می شوند قرار نمی گیرد. با این حال هر درمانی که با استفاده از تزریق صورت بگیرد یک سری خطرها دارد. این خطرها عبارتند از:

  • آسیب به عروق خونی و یا اعصاب
  • عفونت در محل تزریق
  • ایجاد زخم های کوچک

البته این موارد بسیار نادر هستند و اگر در یک محیط کامل تمیز و استریل و توسط شخص متخصص انجام بشود، ریسک بسیار پایینی خواهد داشت.

از آنجایی که در هنگام تزریق ممکن است از داروهای آرام بخش استفاده شود، ممکن است برخی افراد نسبت به این داروها واکنش دهند.

نتیجه گیری

به طور کلی درست است که استفاده از پی ار پی هنوز در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، اما با این حال تا به امروز یکی از معتبرترین روش ها برای تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از ریزش مو می باشد. تحقیقا معمولا در گروه های کوچک زیر 100 نفر انجام شده اند و یکی از دلایل قطعی صحبت نکردن درباره اثرگذاری این روش همین موضوع می باشد. با این حال اثرگذاری این روش دربرابر سایر روش های رایج برای جلوگیری از ریزش مو بیشتر می باشد.

در برخی از موارد ممکن است خون شما از میزان غلظت پلاکت کافی برخوردار نباشد. بنابراین اثرگذاری این روش برای شما کمتر خواهد بود. بهتر است قبل از انجام دادن پی ار پی مو یک آزمایش خون بدهید تا از شرایط خود بهتر آگاه شوید.

در نظر داشته باشید این کار باید زیر نظر یک متخصص انجام شود تا از خطرات احتمالی که قبلا گفته شد جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *