اتوهموتراپی چیست؟ – انواع اتو هموتراپی

اتوهموتراپی چیست؟

یکی از روش های اعمال و وارد کردن گاز ازن به بدن، اتوهموتراپی است. در این روش مقداری خون از بیمار گرفته می شود. سپس با گاز اوزون ترکیب می شود و فرآیندهای مختلفی روی آن انجام می شود. سپس مجددا به بدن بیمار تزریق می شود. بیش از 150 سال است که اوزون تراپی برای ضدعفونی زخم ها و درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در این زمان، اثربخشی این درمان جامع به خوبی ثبت شده است. کاربردهای مختلفی برای اوزون درمانی در سراسر جهان وجود دارد. پزشکان از این ماده نیروگاهی به روش های مختلفی از جمله اتوهمتراپی استفاده می کنند.

اتوهموتراپی چیست؟

اتو هموتراپی عبارت است از درمان خون خود با ازن و گاهی مواد سالم دیگر مانند محلول های گیاهی یا هومیوپاتی و وارد کردن مجدد آن به بدن. اتوهموتراپی که هنوز به طور گسترده در اروپا و آمریکای جنوبی استفاده می شود در درمان درد و التهاب مزمن، عفونت ها، اختلالات گردش خون، عفونت های قارچی، آکنه، اگزما و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود. اتو هموتراپی دو نوع ماژور و مینور دارد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

اتوهمتراپی مینور چیست؟

در اتوهموتراپی جزئی مقدار کمی خون را با استفاده از روش های معمولی از فرد خارج می کند. سپس این خون با مقدار تجویز شده ازن پزشکی تزریق می شود که هیچ حساسیتی به آن وجود ندارد. ازن در خون، سلول‌های ایمنی را فعال می‌کند تا چندین فواید سلامتی ایجاد کند. از جمله:

• افزایش اکسیژن در بافت ها، اندام ها و سلول ها
  • افزایش گردش خون
  • فعال سازی عملکردهای ایمنی
  • تسریع در بهبود زخم
  • سم زدایی

اتوهموتراپی مینور چگونه انجام می شود؟

در اتو هموتراپی مینور، خون از طریق تزریق عضلانی به بدن بازگردانده می شود و به طور کلی سیستم ایمنی را احیا می کند. بسیاری از پزشکان از این شکل اوزون درمانی برای بهبود سلامت عمومی و رفاه، از جمله افزایش مقاومت در برابر استرس روحی و جسمی، و همچنین برای درمان آلرژی استفاده می کنند.

اتوهموتراپی ماژور چیست؟

اتوهمتراپی بزرگ (یا MAH) نوعی از درمان IV است که در آن خون شما ابتدا از ورید به داخل کیسه IV خارج می شود و سپس با ازن پزشکی مخلوط می شود. اکنون، اگر چیزی در مورد ازن می دانید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه این گاز سمی واقعاً برای سلامتی شما مفید است. با این حال، ازن دارای مزایای درمانی قدرتمندی است. در زیر به تمام سوالات شما در مورد این درمان قدرتمند پاسخ خواهیم داد.

اوزون چیست؟

ازن یک گاز سمی است که از اکسیژن ساخته می شود. اکسیژن موجود در هوایی که تنفس می کنیم دارای دو مولکول اکسیژن (O2) است که به یکدیگر متصل شده اند. ازن از سه مولکول اکسیژن (O3) ساخته شده است که تنفس را برای ما سمی می کند. با این حال، می توان آن را از طریق مکانیسم های دیگر برای تقویت سلامتی شما به روش های قدرتمند اعمال کرد.

ازن به طور طبیعی در اتمسفر بالایی زمین وجود دارد. اما همچنین زمانی که انرژی با هوایی که تنفس می کنیم مخلوط می شود (به این فکر کنید که رعد و برق به آبشار برخورد می کند) تولید می شود. هنگامی که نیرویی از انرژی به هوا وارد می شود، بار الکتریکی به اکسیژن وارد می شود و ازن تولید می کند. خوشبختانه، لازم نیست برای به دست آوردن این گاز به صاعقه تکیه کنیم. زیرا ژنراتورهای اوزون پزشکی به ما این امکان را می دهند که ازن را با دقت بسیار بالایی تولید کنیم.

اوزون چه می کند؟ چگونه استفاده می شود؟

اگر مقاله ناگفته های اوزون تراپی را مطالعه کنید به خوبی متوجه خواهید شد که اوزون تراپی چیست و چطور عمل می کند. ازن در دوزهای بالا، با اکسیداسیون عمل می کند. می تواند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، آمیب، کپک ها، قارچ ها را از بین ببرد و همچنین مواد شیمیایی و ناخالصی های مضر را نابود کند. این ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی تر از کلر است. اما هیچ ماده شیمیایی مضر یا محصول جانبی باقی نمی گذارد. زمانی که ازن به درستی و در مقادیر مناسب استفاده شود، برای انسان (و حیوانات) کاملا غیر سمی است. اوزون تراپی پزشکی برای موارد زیر استفاده می شود:

• باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، مخمرها و تک یاخته ها را غیرفعال می کند.
  • متابولیسم اکسیژن را تحریک می کند.
  • حمایت و فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • تحریک تولید انرژی سلولی (تولید میتوکندری)

اتوهمتراپی ماژور چگونه کار می کند؟

پس از اینکه خون شما و ازن در کیسه IV با هم مخلوط شدند، مخلوط دوباره به داخل رگ شما تزریق می شود. در واقع از طریق این روش، هیچ میزانی از ازن وارد جریان خون شما نمی شود. بلکه محصول جانبی بیولوژیکی اختلاط خارجی خون شما با ازن، با اکسید کردن خون شما اثر شفابخشی ایجاد می کند.

هنگامی که خون اکسیژن دار دوباره به داخل رگ شما تزریق می شود، قرمزی رنگ خون بسیار روشن تر از زمانی است که برای اولین بار کشیده شده بود. این به این دلیل است که ازن سطح اکسیژن را در خون شما افزایش داده و هر عامل بیماری زا را از بین برده است. از طریق این مکانیسم اثر یک واکسن اتوژن (خود تولید شده) دارد.

چه شرایطی می تواند از اتوهمتراپی ماژور سود ببرد؟

اتوهمتراپی بزرگ (MAH) می تواند تقریباً برای هر شرایطی مفید باشد (*برای موارد منع مصرف به زیر مراجعه کنید) از بیماری مزمن گرفته تا بیماری های جزئی تا دژنراسیون ماکولا و مراقبت از زخم. هر گونه عفونت باکتریایی، ویروسی و قارچی را می توان با ازن غیرفعال کرد و بنابراین MAH یک درمان بسیار مفید است.

در زیر فقط برخی از شرایطی که می‌توانند از اتوهمتراپی عمده بهره ببرند آورده شده است:

• خستگی مزمن و CF
  • فیبرومیالژیا
  • حساسیت های شیمیایی
  • آلرژی های مزمن
  • بیماری لایم
  • استئو و آرتریت روماتوئید
  • بیماری خودایمنی
  • بیماری قلبی و عروقی
  • بیماری شریان محیطی
  • زوال عقل و بیماری عروق مغزی
  • پس از سکته مغزی
  • بیماری گردش خون دیابتی
  • آسم و COPD
  • هپاتیت B و C
  • هرپس سیمپلکس و هرپس زوستر (زونا)
  • بیماری های چشمی به ویژه رتینوپاتی ها
  • عفونت ها (ویروسی، باکتریایی، قارچی)
  • ایمنی پایین
  • کم شنوایی حاد (فقط عروقی)
  • وزوز گوش (فقط عروقی)

چه کسانی نمی توانند MAH دریافت کنند؟

برخی موارد منع مصرف برای MAH وجود دارد:

• کسانی که کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز دارند (فاویسم، کم خونی همولیتیک حاد). این یک بیماری نادر است که قبل از درمان از قبل غربالگری شده است.
  • پرکاری تیروئید کنترل نشده
  • 3 ماه اول بارداری (بهتر است کل دوران بارداری و شیردهی درنظر گرفته شود.)
  • MAH در لوسمی اندیکاسیون ندارد

هر چند وقت یکبار و چند بار نیاز به درمان با اتو هموتراپی است؟

تعداد درمان ها بستگی به شدت بیماری، سن و مشکلات سلامت مرتبط دارد و می تواند تا 20 مورد باشد.

عوارض جانبی اتوهموتراپی چیست؟

ممکن است هنگام و پس از درمان علائم سم زدایی خفیف را تجربه کنید. به خصوص اگر جزء ویروسی، باکتریایی یا قارچی در بیماری خود داشته باشید. این معمولاً با خستگی کوتاه مدت، احساس گرما و سرما، دردهای عضلانی یا بدن (علائمی شبیه آنفولانزا) مشخص می شود.

بعد از MAH چه انتظاری داریم؟

MAH یک درمان پزشکی بسیار مفید است که سابقه استفاده طولانی در اروپا دارد. مزایای گزارش شده افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود گردش خون، درد کمتر است. به نظر می‌رسد که وقتی ازن به نمونه خون تزریق می‌شود، هر گونه پاتوژن را از بین می‌برد و وقتی دوباره به فرد تزریق می‌شود، ممکن است اثر یک واکسن اتوژن (خودتولید) داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای بهتر شدن آن لازم است.

MAH یک روش خاص و پزشکی است که باید توسط متخصصان پزشکی ماهر و مسلط و مطابق با پروتکل های دقیق انجام شود. وقتی MAH به درستی انجام شود راحت، ایمن و موثر است. این یک اثر تجمعی دارد به طوری که هر درمان بر روی اثرات درمان های قبلی ساخته شده و آن را افزایش می دهد.

مزایای اتو هموتراپی MAH چیست؟

• تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند و تولید اینترفرون، اینترلوکن-2 و فاکتور نکروز تومور را افزایش می دهد، که بدن از آن برای مبارزه با عفونت ها و سرطان استفاده می کند.
  • باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.
  • میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد و به رساندن اکسیژن به تمام سلول های بدن کمک می کند.
  • به تخریب پتروشیمی ها کمک می کند. این شامل سموم مختلفی است که ممکن است به دلیل محیط یا غذای مصرفی در بدن وجود داشته باشد.
  • به حل و دفع آنها از بدن کمک می کند و از این رو بار سمی بدن را کاهش می دهد.
  • انبساط غشای گلبول های قرمز را افزایش می دهد و آن را انعطاف پذیرتر می کند. این یکی از راه هایی است که از آن در درمان بیماری های قلبی استفاده می شود.
  • تجویز ازن باعث تغییر تشکیل خون می شود و به جریان خون موثرتر کمک می کند.

اوزون تراپی با روش اتوهموتراپی یکی از پروسیجرهایی است که در کلینیک درد دکتر بحرانی انجام می شود. از این رو می توانید جهت رزرو وقت مشاوره و ویزیت پزشک متخصص با همکاران ما در کلینیک تخصصی اوزون تراپی تماس بگیرید. در این کلینیک، اوزون تراپی توسط پزش متخصص و ماهر در این زمینه انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله ی خدمات مختلف اوزون تراپی را مطالعه کنید.