پی ار پی چیست؟ همه چیز درباره پی ار پی

همه چیز درباره پی ار پی

در سال های اخیر متخصصین علم پزشکی دریافته اند که بدن انسان توانایی درمان خود را دارد. پلاسما درمانی با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت شبیه به نوعی داروی احیا کننده عمل می کند که فاکتورهای رشد طبیعی موجود در سلول های خونی را برای بهبود قسمت های آسیب دیده و مهار آسیب استفاده می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه بشوید پی ار پی چیست؟ همه چیز درباره پی ار پی که نیاز است بدانید در این مقاله آورده شده است. برای انجام پی آر پی می توانید با متخصصان کلینک دکتربحرانی تماس بگیرید.

پلاسما چیست و پلاکت ها چکار می کنند؟

به قسمت مایع خون پلاسما می گویند. این ماده عمدتا از آب و پروتئین تشکیل شده است و محیطی را برای گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها برای گردش درون بدن فراهم می کند. پلاکت ها که ترومبوسیت نیز نامیده می شوند، سلول های خونی ای هستند که باعث لخته شدن خون می شوند. علاوه بر این در تحقیقاتی که انجام شده است، این مواد عملکردهای لازم برای رشد و بهبودی را تسریع می کنند.

تزریق پی ار پی چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی ار پی از خون خود فرد تولید می شود. در واقع در این روش غلظت یک نوع سلول خونی به نام پلاکت ها مهم است که نقش اصلی آن ها لخته شدن خون می باشد. پلاکت ها به قسمت آسیب دیده بدن بیمار تزرق می شوند تا بهبودی تاندون ها، رباط ها، ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل آسیب دیده را تسریع بخشند. یک مزیت کلیدی تزریق پی ار پی این است که می تواند نیاز به داروهای ضد التهاب را نیز کاهش دهد. در واقع، استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن در زمان تزریق پی ار پی متوقف می شود، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت پاسخ التهای اولیه مرتبط با روند بهبودی را تسریع می کند.

چگونه تزریق پی ار پی انجام می شود؟

برای تزریق پی ار پی در ابتدا یک یا چند لوله از خون شما گرفته می شود. سپس خون تهیه شده با استفاده از سانتریفیوژ تجزیه شده و اجزای آن از مایع پلاسما جدا می شوند. در ادامه پلاکت های خونی در پایه مایع پلاسمای خون مخلوط شده و مستقیما به ناحیه ای که آسیب دیده است تزریق می شوند.  مواردی که نیاز به تزریق عمیق تر وجود دارد و امکان خطا نیز هست، از تصویربرداری به روش سونوگرافی به عنوان راهنمای تزریق استفاده می شود. در موارد سطحی نیازی به استفاده از راهنما نیست و بطور مثال برای کمک به جلوگیری از ریزش مو، تزریق به صورت سطحی انجام می شود.

تزریق پی ار پی چگونه عمل می کند؟

نحوه اثر تزریق پی ار پی به این صورت است که پس از وارد شدن پلاسمای غنی از پلاکت به محل آسیب، پلاکت ها، فاکتورهای رشدی را آزاد می کنند که باعث تحریک و افزایش تعداد سلول های ترمیمی در ناحیه آسیب می شود. این موضوع به طور قابل توجهی می تواند روند بهبودی طبیعی بدن فرد را افزایش دهد. نکته مهم این است که این تزریق با استفاده از موادی که در درون خون خود فرد وجود دارد انجام می شود و هیچ ماده شیمیایی خارجی ای به بدن فرد تزریق نمی شود. بنابراین ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها نزدیک به صفر می شود.

پی ار پی چه مشکلاتی را می تواند درمان کند؟

تزریق پی ار پی در درجه اول برای درمان آسیب های بافت نرم، مانند پارگی تاندون روتیتور کاف و همچنین تاندون آشیل استفاده می شود. استفاده از پی ار پی در سایر بافت های نرم نیز بسیار رایج است. در مطالعات مختلف ثابت شده است که ان دارو می تواند عملکرد بدن را در ترمیم بافتی بهبود بخشد. همانطور که گفتیم پلاکت ها خاصیت ضد التهابی و ضد درد نیز دارند، بنابراین در افرادی که مشکل تاندونیت و یا بیماری های التهابی تاندون مزمن دارند، می تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند.

علاوه بر استفاده در بافت نرم، می توان از تزریق پی ار پی برای درمان آسیب های رباطی و عضلانی استفاده کرد. به عنوان مثال، بهبود بازسازی عضلانی در آسیب های عضلانی که می توانند به دلایل مختلف اتفاق افتاده باشند یکی از فواید پی ار پی می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که تزریق پی ار پی می تواند نسبت به تزریق اسید هیالورونیک که برای درمان بیماری هایی مانند استئوآرتریت زانو استفاده می شود، برتری داشته باشد. با این حال در ادامه نشان داده شده است که تزریق پی ار پی و اسید هیالورونیک با یکدیگر تاثیر بسیار بیشتری از تزریق هر مورد به تنهایی دارد.

درمان تاندون ها، ماهیچه ها، لیگامان ها و مفاصل

تزریق پی ار پی می تواند طیف وسیعی از آسیب ها و شرایط اسکلتی عضلانی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب های مزمن تاندونی مانند آرنج تنیس بازان یا زانوی جامپر اغلب ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا بهبود یابند. بنابراین افزودن تزریق های منظم و دوره ای پی ار پی به رژیم درمانی آن ها می تواند به تحریک روند بهبودی، کاهش درد و بازگشت زودتر به فعالیت های روزمره کمک کند.

همه چیز درباره پی ار پی

درمان پس از جراحی

در عمل های جراحی ممکن است نیاز شود برای رسیدن به ناحیه عمل، برخی از عضلات و تاندون ها پاره شوند و دوباره بخیه زده شوند. این موضوع باعث ایجاد آسیب به بافت عضلات خواهد شد. پزشکان در ابتدا از پی ار پی برای تسریع بهبودی پس از جراحی فک یا پلاستیک استفاده می کردند. اما طولی نکشید که تزریق پی ار پی پس از بسیاری از جراحی ها رایج شد. در حقیقت با استفاده از پی ار پی به التیام عضلات، تاندون ها و رباط ها کمک می شود. زیرا بیماری که پس از عمل جراحی نمی تواند فعالیت زیادی داشته باشد، شانس کمتری برای افزایش روند بهبودی دارد. بنابراین سعی می شود با استفاده از تزریق پی ار پی، روند درمان و التیام را تسریع کرد.

درمان پوکی استخوان

مطالعات اولیه نشان می دهد که تزریق پی ار پی ممکن است با تعدیل التهاب در محیط مفاصل به درمان درد و سفتی استئوآرتریت کمک کند. با این حال هنوز برای دادن جواد قطعی در این زمینه مقداری زود می باشد.

درمان ریزش مو

تزریق پی ار پی می تواند در درمان طاسی با الگوی مردانه، جلوگیری از ریزش مو و همچنین رویش مجدد موها تاثیرگذار باشد. علاوه بر این برای نگهداری از موهای کاشته شده، پی ار پی می تواند یک درمان موثر باشد.

جوان سازی پوست

اخیرا از تزریق پی ار پی به عنوان یک درمان ضد پیری نیز استفاده می شود. با این حال نیاز به شواهد محکم تری برای اثبات اثرگذاری این روش برای کاهش چین و چروک نیاز است.

آیا تزریق پی ار پی عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی تزریق پی ار پی بسیار محدود هستند، زیرا در این تزریق از خون خود فرد استفاده می شود و طبیعتا بدن قرار نیست آن را پس بزند. مانند هر تزریق دیگری خطر عفونت به دنبال تزریق غیر استریل وجود دارد. در غیر این صورت، به غیر از تنوع و غیرقابل پیش بینی بودن میزان تاثیر گذاری درمان در یک بیمار، هیچ خطر قابل توجه دیگری وجود ندارد.

تزریق پی ار پی به عنوان یک روش کم خطر شناخته می شود و معمولا عوارض جانبی عمده ای ایجاد نمی کند. این روش شامل خونگیری از خود فرد است. بنابراین قبل از خونگیری نیاز است که فرد هیدراته شود تا از افت فشار خون جلوگیری شود. بعد از تزریق پی ار پی ممکن است مقداری درد و کبودی در ناحیه تزریق دیده شود.

از آنجای که در تزریق پی ار پی از سلول ها و پلاسمای خود فرد استفاده می شود، خطر واکنش آلرژیک بسیار کمتر از سایر داروهای تزریقی مانند کورتیکواستروئیدها خواهد بود. خطرات رایج تزریق پی ار پی عبارتند از:

  • خون ریزی
  • آسیب بافتی به دلیل تزریق اشتباه
  • عفونت به دلیل رعایت نکردن اصول استریل

در حقیقت تزریق پی ار پی توسط یک شخص حرفه ای و دوره دیده می تواند تا حد زیادی خطرات ناشی از آن را کاهش دهد.

جمع بندی

تحقیقات در زمینه های مختلف کاربرد پی ار پی بسیار امیدوارکننده است و به سرعت در حال رشد می باشد. اگر چه تجهیزات مورد استفاده برای تولید پی ار پی و خود تزریق توسط FDA تایید شده است، با این حال هنوز هم تحقیقات لازم جهت اثرگذاری این روش در دست بررسی قرار دارد. از آن جایی که پی ار پی از خون خود شخص به دست می آید به عنوان یک دارو محسوب نمی شود. مجوز FDA به این معنی است که پزشکان می توانند پی ار پی را در صورتی که معتقدند به نفع بیمار است تجویز کنند.

1 دیدگاه در “پی ار پی چیست؟ همه چیز درباره پی ار پی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *