اوزون تراپی برای ورزشکاران چه فایده ای دارد؟

فواید اوزون تراپی برای ورزشکاران

اوزون تراپی فواید بی شماری را برای ورزشکاران به ارمغان می آرود. به خصوص اوزون تراپی برای ورزشکاران در آماده سازی آن ها برای تمرینات شدیدتر مانند عضله سازی، تمرینات سرعتی و چابکی و تمرینات استقامتی نقش مهمی دارد. موارد این چنینی باعث می شود که این تراپی بین ورزشکاران حرفه ای بسیار پر طرفدار باشد. خواص اوزون تراپی برای افراد ورزشکار به این موارد ختم نشده و کمک های دیگری هم به آن ها می کند که در ادامه به آن می پردازیم.

از آنجایی که ورزشکاران تحت درمان های دیگری مانند اکسیژن تراپی نیز قرار می گیرند، تشخیص تفاوت بین اوزون تراپی و اکسیژن درمانی مهم است. ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و در مقایسه با گاز اکسیژن کاملا ناپایدار است. این گاز به عنوان یک محرک عمل می کند که عملکرد بیولوژیکی و مسیر سیگنال شیمیایی سلول ها را افزایش می دهد. طی دهه ها تحقیقات در این زمینه، ثابت شده است که اوزون نه تنها علائم بیماری های مزمن را کاهش می دهد، بلکه عملکرد ورزشکاران را در ورزش های انتخابی خود بهبود می بخشد.

 


کاربرد اوزون تراپی در ورزش

همانطور که در مقالات قبل بررسی شد، اوزون تراپی علاوه بر روش های معمول برای درمان بیماری های مزمن، عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی، اختلالات پوستی و بیماری های دژنراتیو، از طریق روش های دیگری نیز اعمال می شود. این درمان از طریق تزریق و سونای اوزون نیز تاثیر مثبتی بر مقاومت فیزیکی، استقامت،  و بهبود سریع عضلات آسیب دیده دارد.

خوب است که در ابتدا بدانید ازن تراپی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد. در بسیاری از اقدامات پزشکی، ازن برای سم زدایی پوست و سیستم لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود؛ در حالی که اکسیژن کافی را برای اندام ها و بافت ها فراهم می کند. از طریق فرآیند ازن درمانی، بدن از شر باکتری ها و ویروس ها خلاص شده و پاسخ های ضد التهابی سیسیتم ایمنی را تحریک می کند. این تاثیر ازن بر بدن باعث بهبود سریعتر می شود و زیرا اکسیژن رسانی کافی به بافت ها، روند درمان و بهبود طبیعی ما را سرعت می بخشد. این موضوع، کارایی اوزون تراپی برای ورزشکاران را افزایش می دهد.

 


فواید اوزون درمانی برای ورزشکاران

وقتی صحبت از عملکرد و بهبودی ورزشکاران می شود، اوزون تراپی به عنوان یک تراپی قوی مزایای خود را نشان می دهد. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • سوخت رسانی به بدن

تزریق گاز اوزون به بدن ورزشکار باعث بهبود اکسیژن رسانی در بافت ها و افزایش تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) می شود که بعنوان سوخت ویژه سلول های بدن شناخته می شود. به همین دلیل اوزون تراپی ممکن است منجر به افزایش انرژی بدن آن ها شود. در نتیجه اوزون تراپی به ورزشکاران اجازه می دهد که ساعت های طولانی تمرین را تحمل کنند.

  • انعطاف پذیری عضلات

اوزون تراپی انعطاف پذیری عضلات ورزشکاران و سرعت بهبود را افزایش می دهد. زیرا اوزون پزشکی، فعالیت های متابولیکی سلول ها و بافت ها را تا حد مطلوبی تحریک می کند.

  • رفع خستگی ورزشکاران

ورزش کردن به عنوان یک فعالیت هوازی و بی هوازی، منجر به خستگی می شود. خستگی و زمان ریکاوری دو مورد از نگرانی های اصلی ورزشکاران است. زیرا این عوامل مصرف کننده اصلی ATP و مسئول تولید لاکتیک اسید در خون و عضلات هستند. گاز اوزون باعث کاهش تخمیر سلول ها شده و تجمع لاکتیک اسید را نیز کم تر می کند.

  • افزایش جریان خون در بدن ورزشکاران

یکی دیگر از فواید اوزون تراپی برای ورزشکاران به طور ویژه افزایش جریان خون عضله می باشد. این درمان ورزشکاران را قادر می سازد تا با همان مقدار بار، با فشار بسیار کمتری روی عضلات کار کنند.

یک مطالعه روی دوندگانی که تحت فشار دویدن شدید قرار می گیرند انجام شد. این دوندگان دو بار در هفته برای 10 الی 30 دقیقه سونای اوزون دریافت می کردند. نتیجه این آزمایش، افزایش 32% مسافتی شد که می توانستند بدوند.

  • درمان سریع عضلات آسیب دیده

از آنجایی که اوزون درمانی برای ورزشکاران به طور موثر سیستم ایمنی و گردش خون بدن را تقویت می کند، افرادی که از اوزون تراپی کمک می گیرند، ممکن است سریعتر از بیماری ها و صدمات بهبود یابند.

 

از دیگر فواید اوزون درمانی برای ورزشکاران می توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش تولید هورمون در سطوح بهینه برای از بین بردن نیاز به استروئیدهای مصنوعی
  • جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در نتیجه ی تقویت سیستم ایمنی
  • اکسید کردن اسید لاکتیک برای جلوگیری از درد عضلات
  • کاهش تورم، کبودی و درد ناشی از جراحات
  • تاخیر در شروع تخمیر بی هوازی قند در سلول و کاهش تجمع لاکتیک اسید
  • از بین بردن نیاز به آنتی بیوتیک و محافظت از فلور روده

 


ریکاوری ورزشکاران با اوزون تراپی

ورزشکاران می توانند بیشترین بهره را از اوزون درمانی برای عملکرد و بهبودی داشته باشند. اوزون درمانی می تواند عملکرد ورزشکاران را با افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها افزایش دهد. علاوه بر این، با این روش می توان پس از یک فعالیت شدید ورزشی، از درد عضلات جلوگیری کرد.

 


چگونگی درمان صدمات ورزشی با ازون تراپی

بسیاری از آسیب های ورزشی شامل کشیدگی و رگ به رگ شدن هستتند که باعث تورم و تجمع مایع اضافی در بافت همبند می شود. این واکنش های طبیعی به آسیب ها، رگ های خونی را فشرده می کند و جریان حیاتی پلاسمای حامل اکسیژن و گلبول های قرمز خون را به محل آسیب محدود می کند. سلول ها و بافت های اطراف محل آسیب دچار کمبود اکسیژن می شوند که روند بهبودی را مختل می کند. این روند در موارد شدیدتر، ممکن است باعث مرگ سلولی و بافت شود.

سونای اوزون تراپی برای ورزشکاران عضلات را تسکین می دهد و اعصاب را آرام می کند. هنگامی که ازن در بدن تجزیه می شود، باعث اکسیژن رسانی به بافت ها در سطح سلولی می شود. تک اتم اکسیژن باعث اتساع عروق شده و قطر رگ های درگیر را افزایش می دهد و اجازه می دهد گردش خون بیشتری در ناحیه ایجاد شود. بنابراین، مواد مغذی به محل آسیب دیده رسانده می شوند و ترشحات التهابی با سرعت بیشتری خارج می شوند. این تک اتم اکسیژن همچنین ذرات و مواد شیمیایی درون زا را اکسید کرده که باعث تورم و کبودی طولانی مدت می شود.

گلبول های قرمز شکل پذیرتر هستند. بنابراین به آن ها توانایی نفوذ به کوچک ترین ساختارهای باغتی مانند مویرگ ها ی ظریف را می دهند. اکسیژن حیات بخش می تواند به محل آسیب دیده برسد تا سلول ها بتوانند التیام پیدا کنند. ازن باعث افزایش سرعت تنظیم سیستم آنتی اکسیدانی و آنزیم های محافظ سلولی می شود. بدین ترتیب بهبودی به میزان قابل توجهی تسریع شده و ورزشکاران می توانند سریعتر به برنامه های تمرینی سخت خود برگردند.

 


تاثیر اوزون تراپی بر کاهش وزن و سلامتی ورزشکاران

یک سونای معمولی اوزون درمانی، سیستم ایمنی را تنظیم می کند. گردش خون را بهبود بخشیده و میتوکندری را نیز تحریک می کند. سونی بخار ازن می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. در هر جلسه 30 دقیقه ای اوزون تراپی برای ورزشکاران، بین 600 تا 1000 کالری سوزانده می شود. علاوه بر این، اوزون درمانی شریان ها و رگ ها را تمیز می کند، عملکرد مغز و حافظه را بهبود بخشیده و باعث تصفیه خون و لنف و از بین بردن رادیکال های آزاد می شود. به طور کلی، اوزون درمانی، یک اکسیژن درمانی بسیار سالم برای ورزشکاران مبتدی تا حرفه ای است.

 


روش های اوزون درمانی برای ورزشکاران

ورزشکاران می توانند زیر نظر پزشک خود با روش ها مختلف تحت اوزون تراپی قرار بگیرند. نوع این روش را پزشک مشخص می کند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

  • تزریق رکتوم یا مقعدی اوزون

در روش تزریق اوزون با استفاده از کاتتر از طریق راست روده، یکی از سریع ترین و مقرون به صرفه ترین روش های موجود برای اوزون تراپی است. در این روش، مقدار مناسب گاز اوزون برای جذب سریع تر از طریق جریان خون در سراسر بدن تزریق می شود.

 

  • سونای بخار اوزون

متداول ترین شکل اوزون تراپی برای افراد ورزشکار، سونای اوزون است. در این روش تمام بدن یا قسمتی از بدن ورزشکار در کیسه و در معرض گاز اوزون قرار می گیرد.

 


فواید سونای بخار اوزون برای ورزشکاران

سونای بخار اوزون در زمینه پزشکی به عنوان یکی از قوی ترین روش های تزریق گاز اوزون به ورزشکاران شناخته شده است. این شکل از درمان به این دلیل ایده آل است، که اجازه می دهد اوزون از راه پوست جذب شود. در این روش، گرما و رطوبت به عنوان جزء معالج عمل نمی کند؛ بلکه جذب از پوست، راهی برای تزریق گاز و رساندن آن به سلول ها و بافت های بدن است. در این روش، اوزون همراه با گرمای تحریک شده باعث ایجاد پرخونی در قسمت خاصی از بدن می شود. به طوری که اگر قسمتی از بدن به مدت 30 دقیقه در معرض گاز اوزون قرار گیرد، فشار اکسیژن خون تا 25% افزایش پیدا می کند.

سونای بخار ازن برای کاهش فرآیندهای اکسیداسیون در سلول ها و بافت ها مناسب است که در درجه اول باعث اختلالات دژنراتیو رگ های خونی، بافت ها و سایر اندام حیاتی می شود. همچنین استفاده از سونای اوزون تراپی برای ورزشکاران، پوست را در معرض اشعه UV قرار می دهد. این اشعه از طریق لایه های پوست نفوذ کرده و به تحریک عوامل محافظ ویتامین ها و هورمون ها کمک می کند.

علاوه بر این، گرمای حاصل از سونای ازن، دمای بدن را تا 2 درجه سانتیگراد افزایش می دهد و در نتیجه اسیدهای آلی و مواد زائد تعریق می شود. این موضوع به متابولیسم بدن کمک می کند تا به طور موثر کار کند.

 

فواید تعریق در سونای اوزون

  • بدن را خنک می کند.
  • به طور طبیعی بدن را از طریق اکسیژن رسانی به خون، بافت ها و سیستم لنفاوی، از سموم پاک می کند.

اوزون تراپی به این روش اتم اکسیژن اضافی را که به عنوان رادیکال آزاد شناخته می شود، تجزیه می کند. این رادیکال آزاد به سموم متصل می شود و سپس توسط بدن دفع می شود. این فرآیند به کلیه اجازه استراحت می دهد و از فشار اضافی ناشی از سم زدایی جلوگیری می کند. این روند بر عملکرد و زمان ریکاوری ورزشکاران تاثیر مثبت می گذارد. زیرا افزایش اکسیژن رسانی در بافت ها باعث می شود که فواید ضد التهابی اوزون در سراسر بدن پخش شود.

 


نتیجه گیری:

اوزون تراپی نه تنها با بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، تبخال و سایر عفونت های ویروسی مبارزه می کند، بلکه ایمنی ورزشکاران را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری های ساده ای مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا که مانع عملکرد آن ها در طول جلسات تمرینی یا مسابقات می شود، جلوگیری میکند. کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی آماده ارائه خدمات تخصصی اوزون تراپی برای ورزشکاران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *