درمان پسوریازیس با اوزون تراپی

درمان سریع پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث تجمع و تکثیر سریع سلول های پوست شده و ظاهری پوسته پوسته و فلس مانند در سطح پوست شما ایجاد می کند. التهاب و قرمزی در اطراف این پوسته ها، بسیار رایج است. پوسته های پسوریاتیک اغلب به رنگ نقره ای مایل به سفید هستند و در نواحی متراکم و قرمز ظاهر می شوند. این ضایعات پوستی گاهی اوقات می توانند شکسته شده و خونریزی کنند. از آنجایی که این بیماری با منشا خود ایمنی ایجاد می شود، درمانی ندارد. اما با اوزون تراپی می توان میزان آن را تا حد چشم گیری کاهش داد. بنابراین می شود گفت که اوزون درمانی یک راه حل عالی برای درمان پسوریازیس است. برای درک چگونگی این فرآیند، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای مطالعه ی بیشتر کلیک کنید: درمان التهابات پوستی با اوزون تراپی

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس در اثر تسریع فرآیند تولید پوست ایجاد می شود. سلول های پوست معمولاً در عمق پوست رشد می کنند و به آرامی به سطح می روند. این سلول ها پس از 28 روز در نهایت ریزش می کنند. یک ماه میانگین چرخه زندگی یک سلول پوست است. در پسوریازیس، آن ها این کار را تنها در سه تا چهار روز انجام می دهند. همچنین، سلول های پوست به جای ریزش، روی سطح پوست انباشته می شوند.

فلس ها معمولا در مفاصلی مانند آرنج و زانو ایجاد می شوند. با این حال، آن ها می توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند، از جمله:

• گردن
  • پا
  • دست ها
  • صورت
  • پوست سر
  • دهان
  • ناخن
  • ناحیه اطراف اندام تناسلی و…

چه چیزی باعث پسوریازیس می شود؟

رشد این بیماری به شدت تحت تأثیر سیستم ایمنی و ژنتیک است. علت دقیق پسوریازیس ناشناخته باقی مانده است. به گفته محققان، چیزی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شما می شود، اما به احتمال زیاد نتیجه ترکیبی از عوامل خطر است. با این حال، ما می دانیم که پسوریازیس مسری نیست و نمی توان آن را از فردی به فرد دیگر منتقل کرد. البته درمان پسوریازیس نیز تا به حال مشخص نشده است.

علائم پسوریازیس چیست؟

اکثر افراد مبتلا به پسوریازیس دارای “چرخه” علائم هستند. این بیماری ممکن است برای چند روز یا چند هفته، علائم شدیدی ایجاد کند که در نهایت از بین می‌روند و تقریباً غیر قابل توجه می‌شوند. همچنین ممکن است در عرض چند هفته دوباره شعله ور شوند یا حتی برای همیشه از بین بروند. علائم معمولاً در سنین 15 تا 25 سالگی ظاهر می شوند، اما می توانند در هر سنی شروع شوند. پسوریازیس می تواند مردان، زنان و کودکان با رنگ های مختلف پوست را درگیر کند. موارد زیر شایع ترین علائم پسوریازیس هستند:

• لکه های پوستی تحریک شده که در پوست روشن، قرمز و در پوست تیره، قهوه ای یا بنفش به نظر می رسند.
  • درد اطراف آنها
  • نواحی قرمز دارای پوسته های سفید مایل به نقره ای، در حالی که لکه های بنفش و قهوه ای دارای پوسته های خاکستری هستند.
  • درد، مفاصل متورم
  • احساس خارش و سوزش
  • پوست خشک که ممکن است بشکند و خونریزی کند.
  • ناخن های ضخیم و سوراخ دار.

چه عواملی باعث تحریک بیماری psoriasis می شود؟

محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما موارد زیر برخی از رایج ترین آنها هستند:

• ضربه به پوست
  • افزایش وزن بیش از حد
  • سندرم متابولیک
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون
  • ژن های شما و سیستم ایمنی بدن شما
  • مصرف الکل
  • تغییرات هورمونی (یائسگی، بارداری)
  • استرس عاطفی
  • داروها (داروهای فشار خون، داروهای ضد مالاریا، لیتیوم و سایر تثبیت کننده های خلق و خو، آنتی بیوتیک ها و NSAID ها)
  • صدمات پوستی (بریدگی، خراش، نیش حشرات، عفونت یا جراحی)
  • عفونت های استرپتوکوکی
  • آب و هوا (آفتاب سوختگی، هوای خشک، دمای سرد)
  • وزن (چاقی)

همچنین، پسوریازیس اغلب با شرایط مختلف دیگری نیز مرتبط است. از جمله:

• اضطراب
  • بیماری قلبی
  • بیماری التهابی روده
  • دیابت نوع دوم
  • آرتریت پسوریاتیک (همراه با علائم آرتریت، بیماران التهاب مفاصل نیز دارند).

روش های مختلف درمان پسوریازیس

با وجود این که این بیماری درمان قطعی ندارد، اما خوشبختانه چندین روش درمانی در دسترس است. برخی از آن ها با کاهش سرعت تشکیل سلول های جدید پوست، تحریک و خشکی پوست را کاهش می دهند. بر اساس میزان بثورات، جایی که روی بدن شما است، سن شما، سلامت عمومی شما و سایر عوامل، پزشک شما یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد می کند. مواردی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

• مرطوب کننده های پوست خشک
  • کرم های استروئیدی و رتینوئیدی
  • قطران زغال سنگ (به ویژه برای پسوریازیس پوست سر موجود در شامپوها، لوسیون ها، کرم ها و محلول های حمام استفاده می شود)
  • ویتامین دی درمانی
  • نور درمانی
  • درمان پسوریازیس با روش های بیولوژیک
  • درمان طبیعی – اوزون درمانی

اوزون تراپی چیست؟

از اواسط قرن نوزدهم، دانشمندان به طور فعال خواص درمانی و دارویی ازن را بررسی کردند. اوزون یک مولکول معدنی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که از نظر شیمیایی به یکدیگر پیوند دارند. به دلیل خواص اکسید کننده قوی، مطالعات متعدد ادعا می کنند که ازن یک ضد عفونی کننده موثر است که قادر به جلوگیری از رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است.

ازن پزشکی با عبور گاز اکسیژن خالص از یک ژنراتور ازن تولید می شود. بسته به کاربرد مورد نظر، ازن حاصل می تواند به صورت گازی یا مایع باشد. راه های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می توان ازن را به بدن تزریق کرد. تجویز آن می تواند موضعی، عضلانی، داخل وریدی یا از طریق دم کردن باشد. اوزون تراپی یک متحد عالی در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، تبخال، اگزما و درمان پسوریازیس است.

آیا اوزون تراپی برای درمان پسوریازیس مفید است؟

در اروپا ، اوزون درمانی به طور گسترده توسط متخصصان پوست برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی مختلف استفاده می شود. کشورهای دیگر نیز از اوزون درمانی برای درمان زخم ها و عفونت ها با محدود کردن اثرات مضر ویروس ها، باکتری ها، مخمرها، قارچ ها و تک یاخته ها استفاده می کنند. کاربردهای دیگر شامل استفاده از آن به عنوان درمان حمایتی برای بیماری هایی است که هیچ درمان مستقیمی ندارند مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و پسوریازیس.

در درمان پسوریازیس با اوزون تراپی، از گاز ازن برای افزایش اکسیژن رسانی به نواحی بیمار یا آسیب دیده استفاده می کند. در حالی که سلول های انسانی در محیط های پر اکسیژن رشد می کنند، پاتوژن های بیماری زا نمی توانند آن را تحمل کنند. اوزون درمانی این میکروارگانیسم های بیماری زا را در معرض اکسیژن زیاد قرار می دهد و به طور موثر آن ها را از بین می برد.

تاثیرات اوزون تراپی در درمان پسوریازیس برای بهبود وضعیت پوست نشان داده شده است. این روش درمانی می تواند به خنثی کردن سموم در خون، کاهش التهاب، کاهش تورم و نرم شدن پوست کمک کند. همچنین سطح اکسیژن بالاتر، توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با استرس و بهبود سلامت کلی را تقویت می کند.

اوزون تراپی پسوریازیس چگونه انجام می شود؟

اوزون درمانی از طریق هموترانسفوزیون خودکار (اتوهموتراپی)، استفاده موضعی یا تزریق مستقیم انجام می شود. پزشک به شما کمک می کند تا برای درمان آماده شوید، اما مطمئن شوید که شب قبل خواب خوبی دارید. از نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید، آب کافی بنوشید و صبحانه‌ای سالم بخورید. برای اطلاعات بیشتر، مقاله ی مراقبت های قبل و بعد از اوزون تراپی را مطالعه کنید.

ازن به دلیل خواص اکسید کننده قوی خود، برای اولین بار در محیط های بالینی به عنوان یک عامل استریل کننده مورد استفاده قرار گرفت. تا به حال بیش از 50 بیماری پاتولوژیک مختلف با آن درمان شده است، از جمله بیماری های عفونی پوستی، بیماری های آلرژیک، بیماری های پوسته پوسته اریتم، بهبود زخم و بهبود زخم.

درمان پسوریازیس با ازن، علاوه بر تاثیر مستققیم روی سیستم ایمنی، شامل تزریق گاز ازن به مناطق بیمار یا آسیب دیده برای بهبود تامین اکسیژن است. این فرآیند، توانایی تحریک و فعال کردن سیستم آنزیم آنتی اکسیدانی بدن را دارد. میکروارگانیسم‌ های عامل بیماری نمی‌توانند در محیط‌های با اکسیژن بالا زنده بمانند، بنابراین این نوع درمان مکمل با قرار دادن آنها در معرض سطوح بالای اکسیژن باکتری‌های مضر را با موفقیت از بین می‌برد.

مزایای استفاده از اوزون تراپی برای پسوریازیس

یکی از مزایای اوزون درمانی غیر تهاجمی بودن آن است. بر خلاف سایر درمان های پوستی که فقط علائم را پنهان می‌کنند، اوزون‌تراپی ریشه مشکل را دنبال می‌کند. برای پسوریازیس، اوزون درمانی به تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن علل احتمالی خودایمنی کمک می کند.

از آنجایی که ازن یک اکسید کننده قوی است، می تواند به طور موثر عوامل بیماری زا را از بین ببرد، گردش خون را افزایش داده و التهاب را کاهش دهد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و تولید آنتی اکسیدان های بدن را افزایش دهد.

برای درمان پسوریازیس، اوزون تراپی به تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن علل احتمالی خودایمنی کمک می کند.

جمع بندی

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که در اثر عملکرد نادرست سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. این بیماری به نوبه خود باعث رشد سریع سلول‌ های پوست می‌شود. همچنین باعث می‌شود پوست قدیمی فرصتی برای ریزش مناسب نداشته باشد. درنتیجه باعث ایجاد پلاک‌ ها، پوسچول‌ ها و ضایعات پوستی می‌شود که ممکن است برای لمس خارش و درد داشته باشند یا خیر.

از آنجایی که علت دقیق این بیماری ناشناخته است، یافتن درمان پسوریازیس هنوز ممکن نیست. بهترین کار، درمان علائم آن است. درمان پسوریازیس بسته به شدت و محل آن می تواند متفاوت باشد. یکی از ایمن‌ترین، کم عوارض ترین و مؤثرترین درمان ها، ازون‌تراپی است. اوزون تراپی مستقیماً به علت اصلی پسوریازیس – نقص سیستم ایمنی – می پردازد و آن را از طریق تنظیم و اکسیداسیون اصلاح می کند. همچنین می تواند به بهبود سرعت بهبود ضایعات پسوریازیس و کاهش ظاهر پوسته پوسته شدن پوست کمک کند.