اوزون تراپی واژن چیست و چگونه انجام می شود؟

اوزون تراپی واژینال

قرن هاست که بانوان به دنبال راهی برای بهبود سلامت واژن خود هستند. سبک زندگی نا سالم و عوامل محیطی باعث می شوند تا بانوان مرتب دچار عفونت قارچی واژینال یا عفونت های باکتریایی شوند که گاهی درمان آن ها بسیار سخت است. اخیراً علاقه به استفاده از اوزون درمانی برای دستیابی به این هدف افزایش یافته است. دمیدن واژینال یا وارد کردن اوزون به واژن، یک درمان نوید بخش جدید برای انواع مسائلی است که بر سلامت واژن تأثیر می گذارد. در این پست، برخی از مزایای بالقوه ی اوزون تراپی واژن و چگونگی استفاده از آن برای بهبود سلامت بانوان را مورد بحث قرار خواهیم داد.

برای مطالعه ی 10 خاصیت شگفت انگیز اوزون تراپی برای زیبایی کلیک کنید.

اوزون تراپی واژینال چیست؟

در اوزون درمانی واژینال، از یک کانولا (لوله نازک) برای وارد کردن گاز ازن پزشکی به داخل واژن استفاده می شود. این کار به این دلیل انجام می شود که اوزون پزشکی دارای اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی بر روی سلول های ناسالم مرتبط با این مشکل است.

دمیدن واژینال از طریق اوزون درمانی یک درمان پزشکی جایگزین منحصر به فرد است که از گاز ازن به عنوان منبع اکسیژن برای تزریق به واژن استفاده می کند. هدف اصلی این درمان، تسکین درد عضلانی، خشکی واژن، واکنش های آلرژیک و عفونت است. ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که به دلیل اشباع بالای اکسیژن برای سلامت بدن مفید است. در طول عمل، پزشک یک رابط ژنراتور منتقل کننده ی گاز ازن را وارد واژن می‌کند.

اوزون تراپی واژن به سرعت با عفونت ها و عدم تعادل باکتریایی واکنش نشان می دهد و به بازگرداندن تعادل به فلور واژن کمک می کند. این باعث می شود تا رشد سلول های سالم را تسهیل کرده و از مشکلات زنان جلوگیری کند. علاوه بر این، می تواند به بهبود جریان لنفاوی، افزایش گردش خون و فعال کردن مسیرهای سم زدایی در بدن کمک کند.

اگرچه ممکن است این روش چیزی شبیه به داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما دمیدن واژینال از طریق اوزون تراپی راهی ایمن، طبیعی و بسیار موثر برای زنان برای حمایت از سلامت خود به شکل های مختلف است.

مزایای دمیدن اوزون به واژن

اوزون تراپی واژن به سرعت تبدیل به یک انتخاب برتر برای زنانی می شود که به دنبال کنترل سلامت خود هستند. این درمان شامل استفاده از گاز ازن ایجاد شده از اکسیژن است که مستقیماً با استفاده از تجهیزات تخصصی به واژن تزریق می شود. این درمان مزایای بی شماری برای زنان در هر سنی دارد. برای مثال:

• عفونت های باکتریایی را درمان می کند.
  • باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین می برد.
  • بیماری های مقاربتی را درمان کرده و آنتی اکسیدان تولید می کند.
  • همچنین گردش خون را بهبود می بخشد.
  • سطح انرژی را افزایش می دهد.
  • از التهاب جلوگیری می کند و آن را کاهش می دهد.
  • میل جنسی و میزان روان بودن واژن را بهبود می بخشد.
  • کیفیت خواب را بهبود می بخشد.
  • ایجاد پولیپ در ناحیه رحم و دهانه رحم را کاهش می دهد.
  • باکتری های مضر مانند کاندیدا آلبیکنس را از بین می برد.

اوزون تراپی واژن اغلب برای درمان عفونت های واژن استفاده می شود. این روش به درمان عفونت‌ های قارچی و باکتریایی واژن و همچنین درد در واژن، لابیا و لگن نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، می تواند به کاهش سطح استرس، بهبود خلق و خو و حتی تقویت سیستم ایمنی با تشویق تشکیل سلول های T کمک کند. با بسیاری از نتایج مثبت موجود از این درمان طبیعی، جای تعجب نیست که افراد بیشتری به اوزون تراپی واژینال به عنوان یک برنامه درمانی جایگزین یا مکمل روی بیاورند.

به طور کلی، این درمان مزایای زیادی را ارائه می دهد که می تواند در دراز مدت به سلامت روانی و جسمی یک زن کمک کند. از تسکین استرس تا افزایش نشاط بانوان!

فواید اوزون تراپی واژن:

• عفونت های باکتریایی را درمان می کند.

جدای از اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت های شما، به ویژه در ناحیه واژن، این درمان برای بسیاری از عفونت های باکتریایی عالی است. مانند واژینوز باکتریایی، تبخال واژن و عفونت قارچی واژن. امروزه بسیاری از زنان از مشکلات مزمن واژن رنج می برند که در درجه اول توسط مخمرها و میکروارگانیسم ها ایجاد می شود.

آنتی بیوتیک ها می توانند به طور موثر عفونت تناسلی را درمان کنند، همچنین می توانند منجر به عدم تعادل در تعداد باکتری های خوب ساکن در دستگاه گوارش انسان شوند. از سوی دیگر، داروهای سنتی همیشه موثر نیستند. به همین دلیل، در حال حاضر دمیدن اوزون به واژن به عنوان یک روش قابل اعتماد برای درمان عفونت های تناسلی استفاده می شود. این روش درمانی از آنجایی مؤثر است که مخمرها و سایر میکروارگانیسم‌ ها به ازن حساس هستند و بلافاصله توسط آن از بین می‌روند.

• باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین می برد.

به غیر از درمان باکتری‌ ها و عفونت‌ های معمول، اوزون تراپی واژن در از بین بردن باکتری‌ های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک و همچنین باکتری‌ هایی که توسط سواب‌های واژن بالا (HVS) قابل تشخیص نیستند، نیز کارآمد است. این دارو بیماری‌ هایی مانند اورهاپلاسما و مایکوپلاسما را با موفقیت درمان کرده است.

• بیماری های مقاربتی را درمان می کند.

این درمان همچنین به عفونت‌ های مقاربتی مانند گاردنرلا واژینالیس، کلامیدیا و سیتومگالوویروس کمک می‌کند. پس از انجام درمان ازن، می توانید انتظار کاهش علائم را داشته باشید که برخی از آنها ترشحات مشکل ساز، بو، خارش، ناراحتی و درد در حین مقاربت جنسی هستند.

• آنتی اکسیدان تولید می کند.

با کمک اوزون درمانی، بدن آنتی اکسیدان های بیشتری تولید می کند و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد. درمان ازن منجر به بهبود چشمگیر در سلامت واژن می شود و اجازه رشد طبیعی باکتری های واژن را می دهد. این روش با حضور اکسیژن، رشد باکتری‌ های بی‌ هوازی را که معمولاً در دستگاه گوارش یافت می‌شوند، متوقف می‌کند. زیرا وقتی در معرض اکسیژن قرار می‌ گیرند نمی‌ توانند رشد کنند.

• درمان ناباروری بانوان با اوزون تراپی واژینال

اوزون تراپی واژن در کاهش التهاب و عفونت بسیار موثر است. این موضوع باعث درمان و کمک به زنان برای بارداری شده است. ازن درمانی با کاهش عفونت، کمک می کند تا اکسیژن به ناحیه ملتهب برسد و با بهبود متابولیسم، هورمون ها را متعادل می کند. اوزون تراپی همچنین دارای اثر ضد عفونی کننده قوی است و به درمان عفونت های ناشی از باکتری ها، قارچ ها، مخمرها، ویروس ها و تک یاخته ها کمک می کند.

اوزون تراپی واژینال برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی، افرادی که به مشکلات زیر مبتلا هستند، از اوزون تراپی واژن سود می برند:

• عفونت های مخمری، باکتریایی و ویروسی واژن
  • درد غیر قابل توضیح در داخل یا اطراف واژن
  • درد لابیا
  • درد با مقاربت
  • درد لگن

تعداد دفعات درمان با ازون درمانی واژینال چقدر است؟

تعداد جلسات درمانی برای هر شخص، بسته به شرایط او در نظر گرفته و تجویز می شود. اما معمولا 2-3 بار در هفته تا زمانی که مشکل برطرف شود، این درمان پیشنهاد می شود.

آیا اوزون تراپی واژینال دردناک است؟

خیر. هیچ درد یا افزایش فشاری با ورود گاز ازن به واژن وجود ندارد. اگر هر گونه ناراحتی را تجربه کنید، پزشک دوز شما را کاهش می دهد.

دمیدن اوزون به واژن چگونه انجام می شود؟

برای شروع، مطمئن شوید که در یک وضعیت آرام قرار دارید. مانند دراز کشیدن به پشت و پاهای باز. در این حالت، پزشک شما نازل یا اپلیکاتور را به آرامی وارد واژن کرده و آن را به سمت دهانه رحم به سمت بالا هدایت می کند. سپس با تنظیم دستگاه، فرآیند اوزون تراپی شروع می شود.

در طول این روش نباید هیچ ناراحتی احساس کنید. استفاده از ماسک هنگام انجام این عمل برای شما مهم است. زیرا گاز ازن در صورت استنشاق سمی است. در عین حال، هرگز نباید به شکل خالص تجویز شود. حداقل باید 95 درصد اکسیژن در آن باشد.

مقدار گاز ازن نیز به وضعیت بیمار بستگی دارد، زیرا ممکن است مقداری سوزش در بافت واژن ایجاد شود که با تغییر دوز ازن به راحتی برطرف می شود.

موارد منع مصرف و عوارض اوزون تراپی واژینال

ازن درمانی واژن یکی از آسان‌ ترین و بی‌ خطرترین درمان‌ ها است. بر خلاف این موضوع و با وجود سودمندی بالا در درمان بیماری‌ های مختلف، همچنان دارای عوارض جانبی و منع مصرف‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی از خطرات ناشی از درمان با اوزون تراپی واژن، احساس سوزش یا خارش در ناحیه است. نفخ، درد یا گرفتگی، قرمزی و درد اثرات دیگری است که می توان آن ها را با کاهش غلظت ازن، دفعات یا مدت زمان استفاده برطرف کرد.

تعداد کمی از بیماران نیز گزارش کرده اند که پس از انجام این درمان، کمی خشکی واژن را تجربه کرده اند. با این حال، با استفاده از روغن زیتون ازن دار 3 در ناحیه مورد نظر، می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. حتی می توان بلافاصله پس از درمان، هر ماده روان کننده و مرطوب کننده ای را استفاده کرد.

از سوی دیگر، زنانی که دارای زخم باز در دستگاه تناسلی خود هستند، عضو پیوندی دارند یا مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، برای جلوگیری از هرگونه عارضه، باید از انجام این درمان خودداری کنند.

لازم به ذکر است که بانوان باردار نه تنها از اوزون تراپی واژن، بلکه باید از هر نوع درمان با ازن خودداری نمایند.