اتوهموتراپی و روماتیسم

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی می باشد که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله کند. در نتیجه این بیماری، التهاب های دردناک قسمت های مختلف بدن و به خصوص مفصل ها را درگیر می کند. اگر چه بطور معمول این بیماری اثر خود را بر روی مفضل زانو، مچ ها و دست ها می گذارد، ولی با این حال می تواند باعث آسیب سایر بافت های بدن شود. همچنین در مراحل پیشرفته این بیماری، قلب، ریه ها و چشم ها آسیب می بینند. اوزون درمانی برای بیماری روماتیسم یک روش جدید می باشد. اتوهموتراپی روش مخصوصی است که با استفاده از آن اوزون را به بافت های آسیب دیده می رسانند.

در ادامه این مقاله ابتدا به توضیح بیماری روماتیسم می پردازیم و سپس نقش اتوهموتراپی را در بیماری روماتیسم توضیح می دهیم.

روماتیسم چیست؟

روماتیسم شایع ترین بیماری خودایمنی می باشد. تحقیقات مختلف نشان داده است که این بیماری بیشتر زنان را درگیر می کند. این بیماری معمولا بین سنین 30 تا 50 سال شایع است. با این حال در هر سنی ممکن است این بیماری رخ دهد.

سفتی مفاصل در بیماری روماتیسم معمولا در صبح ها که شخص از خواب بیدار می شود و می خواهد چند قدمی را بردارد بدتر می شود و ممکن است برای چندین ساعت نیز طول بکشد. با این حال علائم کلی بیماری بعد از چند ساعت کاهش می یابند.

چه چیزی باعث بروز روماتیسم می شود؟

همانطور که گفتیم روماتیسم یک بیماری خود ایمنی می باشد. این یعنی سلول های ایمنی بدن بعد از مدتی بافت های سالم بدن را به عنوان یک سلول سرطانی و یا عامل خارجی تلقی می کنند و به آن ها حمله می کنند. سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد التهاب در مفصل ها می شود و همین موضوع درد را ایجاد می کند. به همین ترتیب سیستم ایمنی بدن به مرور زمان باعث تخریب بافت های سالم می شود.

همانند سایر بیماری های خود ایمنی، دلیل اصلی شروع بیماری روماتیسم مشخص نیست. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ژنتیک نقش تعیین کننده ای در این بیماری دارد و در سن خاصی باعث ایجاد علائم بیماری روماتیسم می شود.

به علاوه برخی از موارد می توانند خطر ابتلا به روماتیسم را افزایش دهند. به طور مثال کسانی که دچار بیماری های خونی هستند، بیشتر از دیگران در معرض بیماری روماتیسم قرار دارند. علاوه بر این عامل سن نقش مهمی در ابتلا به روماتیسم بازی می کند.

در نهایت، عوامل محیطی می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. کسانی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و یا سیگار می کشند، بیشتر از دیگران در معرض روماتیسم قرار دارند.

نشانه های بروز روماتیسم کدام ها هستند؟

تورم و درد شدید در مفصل ها اصلی ترین نشانه روماتیسم می باشد. با این حال ممکن است که شخص سفتی و کاهش دامنه حرکتی را در مفصل های خود حس کند. علاوه بر اینها، تب و تعریق و کاهش وزن و کاهش اشتها نیز می توانند نشان دهنده روماتیسم باشند. ضعف در عضلات، کاهش انرژی و خستگی مزمن از علائم کمتر شایع در روماتیسم می باشند.

درمان های رایج برای روماتیسم

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روماتیسم یک بیماری خود ایمنی می باشد که درمان قطعی ای برای آن ارائه نشده است. بیماران معمولا درمان های حمایتی می گیرند تا بتوانند علائم بیماری را کنترل کنند. با یک درمان درست شخص به سرعت از شر علائم بیماری خلاص می شود. با این حال تنها یک نوع درمان برای این بیماری وجود ندارد. معمولا برای بیماران داروهای ضد التهاب تجویز می شود تا بتوانند علائم را کاهش دهند و بیمار درد کمتری را در مفصل هایش حس کند. اما مسئله ای که مهم است، عوارض جانبی این داروها می باشد. معمولا این داروها عوارض جانبی بسیاری دارند و در طولانی مدت می توانند به کبد و کلیه ها آسیب برسانند. به همین خاطر متخصصین پزشکی همیشه به دنبال راه حل های جایگزین بوده اند.

اتوهموتراپی، درمانی نوین برای روماتیسم

در میان تمامی متدهای درمانی ای که برای بیماری روماتیسم ارائه شده مشکل اصلی این است که کنترل علائم روماتیسم مدت زمان زیادی نیاز دارد و شخص بلافاصله بهبودی را حس نمی کند. از این رو نیاز است برای مدتی به طور مداوم داروها را مصرف کند که این موضوع می تواند آزار دهنده باشد. به همین دلیل بسیاری از بیماران به دنبال راه حل های جایگزین بوده اند تا بتوانند علائم بیماری خود را کنترل کنند.

اوزون پزشکی بخاطر خواص درمانی بالایی که دارد از اوایل دهه 90 میلادی مورد توجه قرار گرفته است. بیشتر اوزونی که در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد ترکیبی از گاز اکسیژن به همراه اوزون است که غلظت آن نیم درصد می باشد. این میزان اوزون با استفاده از ژنراتورهای مخصوصی تولید می شوند و گاز کاملا به صورت استریل می باشد. مطالعات مختلف نشان داده است که اوزون پزشکی خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی و اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی را دارد که می تواند به درمان بیماری های مختلف و به خصوص روماتیسم کمک کند. اوزون درمانی در روماتیسم می تواند به طور مشخصی درد، تورم و سفتی مفصل ها را کاهش دهد.

اتوهموتراپی و روماتیسم

اتوهموتراپی چگونه عمل می کند؟

گاز اوزون پزشکی از طریق پراکسیداسیون باعث ایجاد اکسیداتیو خفیف می شود که همین موضوع باعث می شود تا فرآیند ترشح سیتوکین های آغازگر فعالیت های التهابی سرکوب شوند. کاهش سیتوکین ها می توانند در نهایت به کاهش فعالیت های خود ایمنی مضر سیستم ایمنی ششوند که این موضوع در بیماری روماتیسم بسیار مهم است.

علاوه بر این ها اوزون کمک می کند تا سطح آنتی اکسیدان در خون بالا برود. این آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از تولید اسید هیالورونیک که اصولا توسط رادیکال های اکسیژن شکل می گیرند و به غضروف های مفاصل آسیب می زنند نقش حیاتی دارند. بنابراین با افزایش آنتی اکسیدان ها در خون می توان به کاهش درد در مفاصل و التهاب مزمن کمک کرد. که همه اینها نشان دهنده تاثیر بالای اوزون درمانی برای روماتیسم می باشد.

تاثیر اتوهموتراپی در بیماری روماتیسم

تحقیقات نشان داده اند که استفاده از 20 میکروگرم بر میلی لیتر که حجم بسیار پایینی از اوزون می بادش می تواند علائم روماتیسم را تا حد زیادی کاهش دهد.

علاوه بر این تعداد دفعاتی که شخص از اوزون درمانی در هفته استفاده می کنند بسیار مهم است. در مطالعه ای که انجام شده است، بیمارانی که سه بار در هفته توسط اوزون درمان می شوند تغییرات مشهودی را از خود نشان داده ند. علاوه بر این، این افراد نتایج آزمایش خون قابل قبول تری نسبت به سایر بیماران روماتیسمی دارند.

با اینکه روش های مختلفی برای اعمال اوزون وجود دارند ولی مشخص شده است که استفاده از روش اتوهموتراپی تاثیر بیشتری از سایر روش ها دارد و نشانه های روماتیسم را بیش از بقیه حالت ها سرکوب می کند.

نکته مهم تری که وجود دارد این است که در درمان با اوزون تقریبا هیچ عارضه خاصی گزارش نشده است و بیمار می تواند با خیال راحت از اوزون درمانی برای کنترل روماتیسم خود استفاده کند.

خلاصه

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی می باشد که باعث ایجاد درد شدید در مفصل های بیمار می شود. این موضوع می تواند در نهایت منجر به ناتوانی جسمی و در نهایت منجر به مرگ شود. با این حال هیچکسی نمی داند دقیق چه جیزی باعث ایجاد این بیماری می شود. ریسک فاکتورهای زیادی برای این بیماری نام برده شده اند. سن، جنسیت، ژنتیک، شرایط اقتصادی و اجتماعی و محیط زندگی همگی می توانند بر روی ایجاد بیماری تاثیر گذار باشند.

راه های درمانی قطعی ای برای بیماری روماتیسم وجود ندارد و درمان های ارائه شده حالت حمایتی و کاهش علائم را دارند.

با این حال داروها و روش های درمانی متنوعی وجود دارند تا التهاب را مفاصل را کاهش دهند. اوزون درمانی برای روماتیسم روشی نوین است که اثرگذاری خود را نشان داده است. این روش می تواند با کم ترین عارضه به بیمار کمک کند تا التهاب را در مفاصل خود کاهش دهد. بنابراین استفاده از اوزون پزشکی دو الی سه بار در هفته می تواند در بهبود و سلامت بیمار بسیار کمک کننده باشد.