تاثیر اوزون درمانی بر سینوزیت

تاثیر اوزون درمانی بر سینوزیت در سال های اخیر نشان داده است که این روش درمانی بسیار کارآمد می باشد. این روش بی خطر می باشد و عوارض خاصی ندارد. در ادامه با توضیح سینوزیت، اثر اوزون را در درمان این مشکل توضیح می دهیم.

سینوزیت چیست؟

به التهاب حفره های سینوز، سینوزیت می گویند. این حفره ها در جلوی سر و در پشت استخوان پیشانی قرار دارند. معمولا سینوزیت و آلرژی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما این دو مشکل با یکدیگر متفاوت هستند. بطور کلی درمان های ارائه شده برای آلرژی و سینوزیت تا حد زیادی مشترک می باشند و در هر صورت باید در درمان ها جدیت داشت.

دلیل اصلی بوجود آمدن سینوزیت میکروب های بیماری زا می باشند. سینوز ها می توانند محل تجمع باکتری ها، ویروس ها و یا حتی قارچ ها باشند. 4 حفره سینوزی در جمجمه انسان وجود دارد که با استفاده از ماده ای محافظت می شوند. سیستم دفاعی بدن با استفاده از این لایه می تواند هوای تنفس شده را فیلتر کند. ولی گاهی اوقات میکروب ها در این لایه زیاد می شوند و مانع عملکرد آن می شوند. در این موقع می گوییم که سینوزها ملتهب شده اند و یا سینوزیت رخ داده است.

تشخیص و انواع سینوزیت

نشانه های سینوزیت فرق زیادی با یک سرماخوردگی شدید و یا آلرژی ندارند. همین موضوع می تواند تشخیص این بیماری را دشورا کند. از آنجایی که عامل اصلی سینوزیت میکروب های مختلف می باشد، در درمان نیز باید از آنتی بیوتیک های مختلف استفاده شود.

سینوزیت ها به دو دسته تقسیم می شوند: حاد و مزمن. بیشتر سینوزیت های حاد با یک سرماخوردگی شروع می شوند. در طرفی دیگر، افرادی که مشکل آلرژی یا آسم دارند بیشتر دچار سینوزیت مزمن می شوند.

دلایل ایجاد سینوزیت

عمده سینوزیت ها توسط باکتری ها ایجاد می شوند. با این حال عوامل زیادی وجود دارند که می توانند فردی را مستعد سینوزیت کنند. آلرژی، سرماخوردگی های شدید، استعمال دخانیات، داشتن پلیپ در بینی و از همه مهم تر، داشتن سیستم ایمنی ضعیف می توانند باعث ایجاد سینوزیت شوند. در موارد نادر مشاهده شده است بخاطر عفونت های دندانی، شخصی دچار عفونت حفره سینوز شده باشد.

اگر مدت طولانی ای درگیر سینوزیت باشید و درمان نشود، می تواند باعث شکل گیری عفونت های جدید شود و سلامت شما را به خطر بیندازد.

چرا باید نگران سینوزیت باشیم؟

بسته به شدت سینوزیت، این عفونت می تواند سلامتی شما را تهدید کند. عفونت سینوز می تواند باعث اختلال در تنفس شود، ضربان قلب شما را افزایش دهد و دهان شما را ملتهب کند.

در سینوزیت، علائم می توانند برای چندین ماه نیز طول بکشند. بخاطر مکان قرار گیری حفره های سینوز که نزدیک به مغز قرار دارند، عفونت می تواند به چشم نیز منتقل شود. علاوه بر آن به مغز نیز می تواند سرایت کند و بیماری مننژیت را ایجاد کند.

درمان های رایج سینوزیت

در شدت های کم، سیستم ایمنی بدن به سینوزیت غلبه می کند و باعث بهبود فرد می شود. اما با این حال علائم می توانند باقی بمانند. در در مان سینوزیت معمولا از آنتی بیوتیک ها برای غلبه بر میکروب استفاده می شود. علاوه بر این، داروهای کورتونی نیز تجویز می شوند تا التهاب سینوزها کاهش پیدا کند و بتوان ترشحات را خارج کرد. اگر استفاده از این روش ها کارساز نباشد، ممکن است از جراحی کمک گرفته شود تا بتوان گرفتگی سینوزها را برطرف کرد.

اما در چند سال اخیر راه حل جدیدی استفاده می شود که کارآمد می باشد. استفاده از اوزون در پزشکی برای بیماری های دیگر نشان دهنده این بوده است که اوزون می تواند خواص درمانی زیادی داشته باشد. با استفاده از اوزون در درمان سینوزیت مشخص شده است که می توان از این گاز برای کاهش التهاب سینوزها استفاده کرد.

اوزون تراپی در درمان سینوزیت

اوزون پزشکی یک آلوتروپ از عنصر اکسیژن می باشد که توسط ژنراتورهای مختلف به صورت استریل تولید می شود. گاز اوزون به عنوان یک اکسیدان قوی شناخته می شود. از این رو در از بین بردن عفونت و عامل های عفونی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

گاز اوزون باعث افزایش تولید سیتوکینز می شود. سیتوکینز گروهی از پروتئین های درشت می باشد که در سیستم دفاعی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. با تقویت سیستم ایمنی، بدن می تواند بر عفونت غلبه کند و بدون استفاده از دارو، سینوزها را پاکسازی کند. از این رو این روش خطری در پی ندارد و عارضه خاصی را به جای نمی گذارد.

تاثیر اوزون درمانی بر سینوزیت

روش های اوزون درمانی برای سینوزیت

راه های مختلفی برای استفاده از اوزون وجود دارند. اما برای درمان سینوزیت از راه های خاص تری استفاده می شود. در ادامه به توضیح چند روش می پردازیم:

اتوهموتراپی ماژور

بطور کلی می تواند بسیاری از عفونت ها را با استفاده از اتوهموتراپی از بین برد. در این روش خون بیمار با گاز اوزون پزشکی ترکیب می شود و سپس به بیمار دوباره تزریق می شود. وجود اکسیژن در خون باعث افزایش سیتوکینزها می شود و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا عامل عفونی را شکست دهد

اعمال اوزون از طریق گوش ها و بینی

تجربه ثابت کرده است در سینوزیت اعمال مستقیم گاز اوزون می تواند موثرتر باشد. در این روش دوز مشخصی از گاز اوزون که توسط ژنراتورهای مخصوص تولید می شوند، از طریق بینی و یا گوش ها به سمت سینوزها هدایت می شود. این کار باید به مدت چند روز انجام شود تا نتایج خودد را نشان دهد. به منظور این کار از لوله های باریک مخصوصی استفاده می کنند تا بتوانند گاز اوزون را به نقطه مورد نظر برسانند. معمولا این کار چند دقیقه بیشتر زمان نمی برد و برای بیمار خسته کننده نیست.

استفاده از این روش بدون درد می باشد. خونریزی ندارد و هیچگونه مراقبتی برای بعد از آن نیاز نیست.

در مواردی از اوزون برای شستشوی سینوزها نیز استفاده می شود. در این روش سرم شستشو را با اوزون غنی می کنند و سپس از راه بینی سینوزها را شستشو می دهند.

نتیجه گیری

سینوزیت عفونت دستگاه تنفسی می باشد که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. به طور معمول سینوزیت می تواند به خودی خود و بدون استفاده از دارو بهتر شود. ولی با این حال برخی از نشانه ها می توانند کهنه شوند و فرد را آزار دهند. با اینکه پیشگیری بهترین نوع درمان می باشد ولی در مواردی که عفونت اتفاق می افتد باید به فکر درمان جدی باشید. تاثیر اوزون درمانی بر سینوزیت باعث شده است که اوزون تراپی به عنوان جایگزین مناسب درمان های سنتی شناخته شود. استفاده از اوزون پزشکی یک راه امن برای درمان سینوزیت های حاد و مزمن می باشد بدون اینکه عارضه خاصی به همراه داشته باشد.

دلیل اصلی ای که استفاده از ازون تراپی برای درمان سینوزیت پیشنهاد می شود این است که این درمان نه تنها همانند آنتی بیوتیک ها و کورتون ها باعث ضعف سیستم ایمنی نمی شود، بلکه با تحریک تولید سیتوکینز ها باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. بنابراین می توان اوزون تراپی را روشی سریع، موثر، امن و بدون عارضه برای درمان سینوزیت در نظر بگیریم.