درمان زخم دیابتی با اوزون تراپی

درمان زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی یکی از عوارض بسیار آزار دهنده ی بیماری دیابت است که مبتلایان زیادی را آزار می دهد. درمان زخم دیابتی، کاری دشوار است. زیرا این بیماران، به دلیل بالا بودن میزان قند خون، سرعت و قدرت کمی برای ترمیم پوست دارند. یکی از روش هایی که به درمان این زخم ها کمک می کند، اوزون تراپی است. تحقیقات بسیاری نشان داده است که اوزون تراپی توانایی ترمیم پوست را حتی در افراد دیابتی بالا می برد. بنابراین، مطلب زیر را گردآوری کردیم تا راهنمای خوبی برای بیماران مبتلا به این عارضه باشد.

برای مطالعه ی بیشتر کلیک کنید: درمان زخم های پوستی با اوزون تراپی


زخم پای دیابتی چیست؟

دیابت ملیتوس یک بیماری است که در اثر اختلال عملکرد یا ترشح انسولین ایجاد می‌شود. مدیریت ضعیف گلوکز خون و فشار بالای کف پا باعث زخم پای دیابتی (DFUs) می‌شود که یکی از عوارض اساسی دیابت است.زخم پای دیابتی به عنوان زخم های کاملا ضخیم که به درم (لایه عروقی عمیق و کلاژنی پوست) نفوذ می کنند و در زیر مچ پا در بیماران دیابتی قرار دارند، شناخته می شود.

زخم پای دیابتی یک زخم باز است که تقریباً در 15 درصد از بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در پایین پا قرار دارد. از بین افرادی که دچار زخم پا می شوند، شش درصد به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری خواهند شد. دیابت علت اصلی قطع عضو غیرتروماتیک اندام تحتانی در ایالات متحده است و تقریباً 14 تا 24 درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند، قطع عضو می شوند. اما تحقیقات نشان می دهد که ایجاد زخم پا قابل پیشگیری است.


چه کسانی ممکن است به زخم پای دیابتی مبتلا شوند؟

هر کسی که دیابت دارد ممکن است به زخم پا مبتلا شود. بیشتر بومیان آمریکایی، آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و مردان مسن بیشتر در معرض ابتلا به زخم هستند. همین سن بالا نیز باعث کند شدن روند درمان زخم دیابتی می شود. افرادی که از انسولین استفاده می کنند، مانند بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، چشمی و قلبی مرتبط با دیابت، احتمال بیشتری دارد که به این عارضه ی خطرناک دچار شوند. اضافه وزن و مصرف الکل و تنباکو نیز در ایجاد زخم پا نقش دارد.


زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟

  • نوروپاتی و گردش  خون ضعیف

زخم ها به دلیل ترکیبی از عوامل مانند احساس سری در پا، گردش خون ضعیف، بدشکلی پا، تحریک (مانند اصطکاک یا فشار) و تروما و همچنین طول مدت دیابت ایجاد می شوند. بیمارانی که سال‌ ها است که دیابت دارند، ممکن است به نوروپاتی، کاهش یا عدم توانایی کامل در احساس درد در پاها مبتلا شوند. این به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح گلوکز خون در طول زمان است. آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد رخ دهد و حتی ممکن است فرد از مشکل آگاه نباشد. پزشک متخصص شما می تواند پاها را برای نوروپاتی با ابزاری ساده و بدون درد به نام مونوفیلامنت آزمایش کند.

  • بیماری قلبی و عروقی

بیماری عروقی می تواند زخم پا را پیچیده کند، توانایی بدن برای بهبودی را کاهش داده و خطر عفونت را افزایش دهد. افزایش گلوکز خون می تواند توانایی بدن برای مقابله با عفونت احتمالی را کاهش دهد و همچنین روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.


درمان زخم دیابتی چگونه انجام می شود؟

هدف اولیه در درمان زخم پا، دستیابی به بهبودی در اسرع وقت است. هر چه زخم سریع تر بهبود یابد، احتمال عفونت کمتر است. چندین عامل کلیدی در درمان زخم دیابتی وجود دارد:

  • پیشگیری از عفونت
  • برداشتن فشار از ناحیه یا “خارج کردن بار”
  • برداشتن پوست و بافت مرده
  • استفاده از دارو یا پانسمان بر روی زخم
  • مدیریت قند خون و سایر مشکلات سلامتی


پیشگیری از عفونت زخم دیابتی

همه زخم ها عفونی نیستند. با این حال، اگر پزشک شما عفونت را تشخیص دهد، یک برنامه درمانی شامل آنتی بیوتیک، مراقبت از زخم و احتمالاً بستری شدن در بیمارستان ضروری است. چندین عامل مهم برای جلوگیری از عفونی شدن زخم وجود دارد. مانند:

  • سطح گلوکز خون را تحت کنترل شدید نگه دارید.
  • زخم را تمیز و در بانداژ نگه دارید.
  • زخم را هر روز با استفاده از پانسمان یا باند زخم تمیز کنید.
  • پا برهنه راه نروید.


چه کسانی در خطر ابتلا به زخم پای دیابتی هستند؟

اگر موارد زیر شامل حال شما می شود، برای ابتلا به این عارضه در خطر هستید:

  • نوروپاتی داشته باشید.
  • گردش خون ضعیفی دارند.
  • بدشکلی پا (به عنوان مثال بونیون، انگشت چکشی)
  • کفش های نامناسب بپوشید.
  • قند خون کنترل نشده داشته باشید.


چگونه می توان از زخم پا پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای درمان زخم دیابتی در ناحیه ی پا، در وهله اول جلوگیری از ایجاد آن است. دستورالعمل هایی که توصیه می شود، شامل مراجعه منظم به متخصص پا است. او می تواند تعیین کند که آیا شما در معرض خطر ابتلا به زخم پا هستید یا خیر و استراتژی هایی را برای پیشگیری به کار می برد.

کاهش عوامل خطر اضافی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، کلسترول بالا و قند خون بالا در پیشگیری و درمان زخم دیابتی به ویژه در ناحیه ی پا مهم هستند. پوشیدن کفش و جوراب مناسب به کاهش خطرات کمک می کند. پزشک شما می تواند در انتخاب کفش مناسب، شما را راهنمایی کند.

یادگیری نحوه چک کردن پاها برای تشخیص هر چه زودتر یک مشکل بالقوه، بسیار مهم است. پاهای خود را هر روز – به خصوص بین انگشتان پا و کف پا – از نظر بریدگی، کبودی، ترک، تاول، قرمزی، زخم و هرگونه نشانه غیر طبیعی بررسی کنید. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید، کفش‌ها و جوراب‌های خود را درآورید تا پاهایتان معاینه شوند. هر مشکلی که کشف می شود باید در اسرع وقت به پزشک متخصص پا یا متخصص پزشکی گزارش شود. مهم نیست که چقدر به نظر شما “ساده” می رسد.


درمان زخم دیابتی با اوزون تراپی

زخم پای دیابتی (DFU) یکی از شایع ترین و شدیدترین عوارض دیابت است که با مرگ و میر و عوارض بالایی در سراسر جهان رو به افزایش است. به دلیل فرآیندهای پاتوفیزیولوژیکی پیچیده درگیر، درمان موثر DFU با درمان های سنتی دشوار است. اوزون درمانی، یک روش نو ظهور، به عنوان درمانی بالقوه برای بسته شدن DFUs مفید گزارش شده است و ممکن است به تدریج به خط مقدم عمل بالینی تبدیل شود. مکانیسم های احتمالی اثر شامل ظرفیت آنتی اکسیدانی، غیرفعال سازی پاتوژن، تعدیل فاکتور رشد عروقی و درون زا و فعال شدن سیستم ایمنی است.

اوزون تراپی یک درمان دارویی جایگزین امیدوار کننده برای حمایت از درمان دیابت با اکسیژن رسانی پدید آمده است.


اوزون چگونه کار می کند؟

اوزن تراپی برای درمان زخم دیابتی، اکسیژن رسانی به بافت ها را بهبود می بخشد و در نتیجه گردش خون را بالا می برد. همچنین با اصلاح استرس اکسیداتیو به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند. این باعث کنترل بهتر قند و همچنین کنترل بهتر عفونت می شود.

هنگامی که اوزون درمانی انجام می شود، بدن متابولیسم اکسیژن را بالا می برد. ازن ATP (آدنوزین تری فسفات) را که حامل اولیه انرژی در تنظیم سلولی است، بهبود می بخشد.

بنابراین، اوزون انرژی سلول را بالا می برد و تعادل ردوکس سلولی را حفظ می کند. کارشناسان بر این باورند که اوزون تراپی می تواند به جای درمان سطح قند خون، یک درمان جامع برای درمان دیابت در سطح چند اندام باشد. برخی محققان معتقدند دیابت یک درگیری چند ارگانی دارد. جایی که فرد باید از رژیم غذایی گرفته تا ورزش تا بهترین روش سم زدایی و اکسیژن‌ رسانی کار کند. این روش، کلیدی برای بهبود عوارض دیابت و آسیب بافتی است و انسداد عمومی عروق را نیز بهبود می بخشد.


آیا اوزون تراپی می تواند دیابت را درمان کند؟

دیابت به خودی خود به بیماری های بیشتری در سراسر بدن تبدیل می شود. این بیماری منجر به تأثیر گذاری بر چشم، کلیه، مغز یا حتی سیستم قلبی عروقی می شود. شیوه های مدیریت دیابت موجود فقط به کنترل قند خون محدود می شود. اما اوزون درمانی پزشکی به عنوان یک منبع مفید امیدوار کننده برای هدف قرار دادن علت اصلی مشکل می باشد. کمک به بیماران در تقویت عملکرد میتوکندریایی خود، اصلاح بیان ژنتیکی مورد نظر و بازسازی میکروبیوم آن ها از جمله این اهداف هستند.

تقریبا 15 درصد از بیماران دیابتی به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند. کنترل ضعیف قند، ضربه بی اهمیت به پا، منجر به ترک خوردن پوست و تبدیل به زخم می شود. نزدیک به نیمی از چنین بیمارانی به دلیل شیوع بالای عفونت، قطع می شوند. بنابراین تشخیص زود هنگام زخم پای دیابتی مهم است.

اوزون درمانی اکسیژن بیشتری را به بافت می رساند و با پلاکت ها برای بهبود گردش خون و بهبودی کار می کند. این درمان با افزایش اکسیژن رسانی و بهبود گردش خون اندام، از قطع شدن زخم پای دیابتی جلوگیری می کند. با کاهش عفونت به بهبود زخم دیابتی کمک کرده و به تورم و کاهش درد کمک می کند.


چکیده ی مطالب:

اوزون تراپی یک راهکار عالی و جایگزین برای درمان زخم دیابتی است. این درمان به بهتر شدن و ترمیم سریع تر زخک کمک می کند. اما عوامل تاثیر گذاری که اثر بخشی این درمان را کامل می کنند، نکات مهم مراقبت از پای دیابتی است. برای درمان زخم دیابتی با اوزون تراپی می توانید به کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *