درمان هپاتیت با اوزون تراپی

تاثیر اوزون تراپی بر هپاتیت

هپاتیت یک عفونت ویروسی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 1.34 میلیون نفر بر اثر عوارض ناشی از هپاتیت مزمن جان خود را از دست می دهند. اگرچه هپاتیت قابل کنترل و پیشگیری است، اما برخی از عفونت ها آنقدر شدید هستند که منجر به آسیب دائمی کبد و در نهایت مرگ می شوند. با افزایش تعداد افراد مبتلا به هپاتیت، نیاز به سایر روش های درمان ضروری است. اوزون درمانی برای هپاتیت یکی از این موارد است که در ادامه به فواید این روش برای درمان هپاتیت می پردازیم.

 

برای مطالعه ی بیشتر کلیک کنید: درمان زخم دیابتی با اوزون تراپی

 


هپاتیت چیست؟

در ساده ترین عبارت، هپاتیت تورم کبد به دلیل عفونت ویروسی است. شایع ترین علت هپاتیت، ویروس ها هستند. اما امکان ابتلا به این نوع عفونت از سوء مصرف الکل و مواد مخدر وجود دارد. علاوه بر این، انواع خاصی از بیماری های خودایمنی نیز می توانند باعث هپاتیت شوند.

وظیفه اصلی کبد فیلتر کردن و سم زدایی خون از مواد زائد است. معمولاً خون انسان مواد مغذی و مواد زائد را از غذای هضم شده به بقیه بدن حمل می کند. مشکلات کبدی زمانی رخ می دهد که آسیب ببیند، گاهی اوقات این آسیب ها به دلیل هپاتیت است.

انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارد. اگرچه همه این انواع می توانند باعث آسیب کبدی شوند، اما شدت آن می تواند به نوع هپاتیت بستگی داشته باشد. در ادامه ی مطلب، انواع هپاتیت و روش های درمان هپاتیت را معرفی خواهیم کرد.

 


معرفی انواع هپاتیت

هپاتیت بیماری ای است که 6 تیپ مختلف دارد که هر کدام به شکلی خاص خود را نشان می دهد. این شش نوع عبارتند از:

 

  • هپاتیت A

احتمالاً شایع ترین نوع هپاتیت، هپاتیت A است که اغلب با مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های آلوده شروع می شود. این ویروس از مدفوع فرد مبتلا می‌آید و به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی منتشر می‌شود. گاهی اوقات از طریق رابطه جنسی نیز قابل انتقال است. با درمان هپاتیت با روش مناسب، اکثر افراد مبتلا می توانند بهبودی کامل پیدا کنند و در برابر عفونت بیشتر مصونیت داشته باشند.

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت A هیچ علامت یا نشانه ای را نشان نمی دهند. از این رو، آن ها از آلوده بودن خود آگاه نیستند. این به این دلیل است که علائم هفته ها یا حتی ماه ها پس از ابتلا به بیماری ظاهر می شوند. با این حال، هنگامی که علائم ایجاد می شود، بیماران حالت تهوع، خستگی، تب، درد شکم، کاهش اشتها، درد مفاصل، تغییر رنگ ادرار و مدفوع و زردی را تجربه خواهند کرد.

 


  • هپاتیت B

هپاتیت B می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض مایعات بدن آلوده (مانند خون، مایع منی و غیره) منتقل شود. به همین دلیل، تنها از طریق تزریق خون، تزریقات آلوده و آمیزش جنسی می تواند گسترش یابد. همچنین می تواند در هنگام تولد از مادر به کودک منتقل شود.

مانند هپاتیت A، بسیاری از افراد آلوده به هپاتیت B تا هفته ها یا ماه ها پس از قرار گرفتن در معرض علائم شروع به بروز علائم نمی کنند. با این حال، بر خلاف هپاتیت A، هیچ دارو یا درمانی برای درمان هپاتیت B وجود ندارد. به این ترتیب، مبتلایان به هپاتیت B مستعد ابتلا به بیماری های مزمن کبدی مانند سرطان و سیروز هستند. تنها راه کاهش سرعت پیشرفت آن، مصرف داروهای ضد ویروسی و نظارت منظم بر وضعیت کبد است.

 


  • هپاتیت C

مانند هپاتیت B، این نوع ویروس می تواند از طریق خون آلوده منتقل شود. این بیماری می تواند از طریق تولد، به اشتراک گذاشتن تجهیزات پزشکی (مانند لوازم تزریقات) یا وسایل شخصی (مانند تیغ، ناخن گیر و غیره)، آمیزش جنسی با فرد آلوده، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن بدون مهارت و رعایت بهداشت، انتقال خون و پیوند اعضا رخ دهد.

افراد مبتلا به هپاتیت C اغلب حتی تا چند دهه پس از عفونت اولیه علائمی را نشان نمی دهند. اگرچه این بیماری می تواند به عنوان یک عفونت کوتاه مدت شروع شود، اما ویروس هپاتیت C در بدن باقی می ماند و می تواند باعث عفونت مزمن شود. اکثر افرادی که هپاتیت C حاد دارند در نهایت به هپاتیت C مزمن مبتلا می شوند. به همین دلیل است که هپاتیت C به درمان هپاتیت مقاومت نشان می دهد و دلیل اصلی پیوند کبد در ایالات متحده است.

 


  • هپاتیت D و هپاتیت E

اگرچه کمتر رایج است، اما این نوع ویروس ها همچنان می توانند باعث عفونت شوند. هپاتیت D تنها زمانی رخ می دهد که یک بیمار قبلاً به هپاتیت B مبتلا شده باشد. این در حالی است که هپاتیت E در مناطقی با آلودگی مکرر آب یا دسترسی محدود به آب آشامیدنی سالم شایع تر است.

 


  • هپاتیت الکلی

این نوع هپاتیت زمانی رخ می دهد که بیمار در مدت طولانی الکل بیش از حد مصرف کند. برخلاف سایر انواع هپاتیت که با واکسن قابل پیشگیری هستند، هپاتیت الکلی را می توان با کاهش مقدار و دفعات مصرف الکل پیشگیری کرد.

 


  • هپاتیت خود ایمنی

این تیپ بیماری، یک علت نادر هپاتیت است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به کبد حمله می کند. متأسفانه، بر خلاف هپاتیت با عامل ویروس، هنوز واکسنی برای درمان هپاتیت خودایمنی یا پیشگیری از آن وجود ندارد.

 


چگونه هپاتیت را تشخیص دهیم؟

راه های مختلفی برای تشخیص هپاتیت وجود دارد. علاوه بر گرفتن سابقه پزشکی و انجام برخی آزمایش‌ های فیزیکی، پزشک شما به آزمایش‌ های خون برای تعیین وضعیت سلامت کبد و تایید وجود ویروس هپاتیت نیاز دارد.

راه دیگر برای تشخیص هپاتیت از طریق بیوپسی کبد است. این به پزشک اجازه می دهد تا شدت عفونت و آسیب هپاتیت را بر روی کبد شما ببیند. از این طریق، پزشک تصمیم می گیرد که کدام درمان هپاتیت برای شما مناسب است.

 


روش های رایج برای درمان هپاتیت

روش درمان هپاتیت به نوع بیماری شما بستگی دارد. برای هپاتیت A و E هیچ روش درمانی وجود ندارد. زیرا عفونت معمولا کوتاه مدت است. با این حال، ممکن است لازم باشد زمان زیادی را برای استراحت در رختخواب بگذرانید تا علائم فروکش کنند. به جای درمان، دریافت واکسن برای جلوگیری از هپاتیت معقول تر است.

برای هپاتیت B، C و D، داروهای ضد ویروسی و خاص بهترین راه درمان هستند. همین امر در مورد هپاتیت خودایمنی نیز صدق می کند. زیرا تنها با استفاده از کورتیکواستروئیدها و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی قابل درمان است. متأسفانه، این روش های درمان هپاتیت پرهزینه هستند. زیرا باید ماه ها به مصرف داروهای گران قیمت ادامه دهید.

 


اوزون تراپی برای هپاتیت

اوزون درمانی به طور گسترده ای برای درمان انواع مختلف بیماری ها و بیماری های ناشی از ویروس ها و باکتری ها استفاده شده است. تحقیقات نشان می دهد که ازن تراپی یک عامل اکسید کننده قوی است که می تواند به طور موثری پروتئین های پوشش ویروسی را مختل کند. بدون پوشش ویروسی، ویروس نه می تواند خود را حفظ کند و نه می تواند تکثیر شود. حذف این پوشش همچنین باعث می شود که ویروس نتواند خود را به سلول میزبان متصل کند.

تصور می شود که اوزون تراپی برای هپاتیت، در مقایسه با داروهای ضد ویروسی، روش موثرتری برای درمان هپاتیت B باشد. در حالی که روش‌های زیادی برای تزریق ازن به بدن وجود دارد، مطالعات نشان می‌دهند که اتوهموتراپی ماژور (MAH) بهترین راه برای مقابله با هپاتیت است.

در مقایسه با داروهای ضد ویروسی، تصور می‌شود که اوزون‌تراپی شکل مؤثرتری برای درمان نوع B و C است. این در حالی است که روش‌های زیادی برای تزریق ازن به بدن وجود دارد، مطالعات نشان می‌دهند که اتوهموتراپی ماژور (MAH) بهترین راه برای درمان هپاتیت است.

 


روش های مختلف اوزون تراپی برای درمان هپاتیت شامل چیست؟

MAH فرآیند تزریق گاز ازن درجه پزشکی به طور مستقیم به خون بیمار است. فرآیند MAH مستلزم گرفتن حجم مشخصی از خون از بیمار است که سپس در یک ظرف مقاوم در برابر ازن قرار می گیرد. سپس خون خارج شده با غلظت مشخصی از گاز اوزون پزشکی (بسته به نیاز بیمار) مخلوط می شود تا زمانی که آغشته به اوزون شود. سپس خون اوزونیته شده به صورت داخل وریدی به بیمار تزریق می شود.

به غیر از MAH، دمیدن رکتوم اوزون، روش دیگری است که می تواند برای انجام اوزون درمانی برای درمان هپاتیت استفاده شود. این شامل پمپاژ حجم خاصی از مخلوط ازن/اکسیژن پزشکی از طریق رکتوم برای چند دقیقه است.

برای هر دو روش، بهتر است از یک متخصص اوزون تراپی استفاده کنید تا از هر گونه حادثه ناخواسته جلوگیری شود. کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی در این امر شما را یاری می کند.

 


خطرات انجام اوزون تراپی

به طور کلی، اوزون درمانی برای هپاتیت یک روش درمانی غیر تهاجمی، ایمن و مقرون به صرفه است. با این حال، هنوز هم می تواند خطراتی را ایجاد کند. در حالی که برخی از افراد اوزون درمانی خانگی را توصیه می کنند، همچنان توصیه می شود که به یک کلینیک معتبر با متخصصان مجرب مراجعه کنید که می توانند به درستی ازن را مدیریت کنند. این امر به ویژه در مورد MAH صادق است. زیرا تزریق مجدد خون جنبه مهمی از این روش است. اگر درمان نادرست انجام شود، می تواند برای بیمار بی اثر یا خطرناک باشد.

بیماران ممکن است کبودی، تورم یا درد را در محل تزریق داخل وریدی تجربه کنند. علاوه بر این، آن ها همچنین می توانند پس از درمان دچار سرگیجه، خستگی، دردهای عضلانی و علائم شبیه آنفولانزا شوند. برخی حتی ممکن است احساس طعم فلز را پس از انجام MAH گزارش کنند.

همه این عوارض جانبی، خفیف در نظر گرفته می شوند و خود به خود از بین می روند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض و فواید اوزون تراپی کلیک کنید.

 


خلاصه

هپاتیت یک بیماری است که به طور بالقوه می تواند همه را در سراسر جهان مبتلا کند. اگرچه واکسن‌ هایی برای پیشگیری از انواع خاصی از هپاتیت وجود دارد، اما برخی از انواع آن تنها با رعایت اصول بهداشتی قابل پیشگیری هستند. به همین دلیل میلیون ها نفر به این بیماری ویروسی مبتلا هستند.

برای درمان هپاتیت، ممکن است لازم باشد مقدار قابل توجهی پول برای داروهای خاص و داروهای ضد ویروسی خرج کنید. این داروها گران هستند و ممکن است برای مدت طولانی به آنها نیاز داشته باشید.جای نگرانی نیست. زیرا اوزون درمانی از طریق MAH و دمیدن رکتوم اوزون، روشی ارزان تر و غیر سمی برای مدیریت هپاتیت ارائه می دهد. برخلاف داروها، هیچ عارضه جانبی عمده ای ندارد و می تواند به طور موثر بار کلی ویروس را بر روی بدن کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *