آیا کیفیت دستگاه های مختلف تولید کننده ی گاز اوزون با هم تفاوتی دارند؟

دستگاه اوزون تراپی

گاز اوزون در صنعت های مختلفی استفاده می شود و کاربردهای بسیار وسیعی دارد. اما نوع تولید این گاز بسته به استفاده آن بسیار متفاوت است. حقیقت این است که نمی توان از گاز اوزونی که به روش های مختلف تولید می شود در علم پزشکی استفاده کرد. بلکه گاز اوزون درمانی باید با استفاده از روش های خاصی تولید شود. مهم تر از همه این گاز باید به طور کامل استریل باشد و هیچ گونه آلودگی ای در آن نباشد. در ادامه به موارد استفاده گاز اوزون و نحوه تولید آن در علم پزشکی می پردازیم.

موارد استفاده گاز اوزون

همانطور که گفتیم گاز اوزون در صنایع مختلفی استفاده می شود:

  • آشناترین مورد استفاده این گاز برای عموم مردم در گندزدایی از آب استخر می باشد. در این روش با ترکیب اوزون با آب گندزدایی صورت می گیرد.
  • مورد دیگری که گاز اوزون استفاده می شود در صنایع ساخت فولاد می باشد که احتراق بهتری را برای فرآیندها به وجود می آورد
  • در علم پزشکی نیز گاز اوزون به منظور درمان بیماری های مختلف استفاده می شود

چیزی که مهم است بدانید این است که تولید گاز اوزون در علم پزشکی بسیار هزینه بر تر از سایر صنایع می باشد و کیفیت تولیدی این گاز نیز بسیار بیشتر است.

در ادامه به نحوه تولید گاز اوزون در علم پزشکی و دستگاه های مختلف می پردازیم.

مکانیسم تولید گاز اوزون در پزشکی

گاز اوزونی که در علم پزشکی با استفاده از اکسیژن هوا تولید می شود. در بهترین حالت غلظت تولیدی این گاز به 5 درصد می رسد. یعنی زمانی که اکسیژن وارد دستگاه اوزون ساز پزشکی می شود، با کیفیت ترین فرآورده مخلوطی از 5 درصد گاز اوزون به همراه 95 درصد از اکسیژن می باشد. مکانیسم عمل دستگاه های اوزون ساز در علم پزشکی تقریبا همگی مشابه یکدیگر می باشند. با این حال نمی توان گفت که کیفیت همه دستگاه ها یکسان است. زمانی می توانیم بگوییم دستگاهی با کیفیت تر است که خلوص اوزون تولید آن بیشتر باشد و از طرفی دیگر مطمئن باشیم آلودگی  خاصی ندارد.

گاز اوزون در پزشکی با استفاده از یک ژنراتور تولید می شود. اساس کار این ژنراتورها تحریک الکتریکی می باشد. زمانی که گاز اکسیژن را با استفاده از یک ورودی به این دستگاه می دهیم، با استفاده از فرآیندهای مختلف که بر اساس تحریک الکتریکی طراحی شده اند، گاز اکسیژن که از دو اتم اکسیژن متصل به هم تشکیل شده است را به گاز اوزون( سه اتم اکسیژن متصل به هم) تبدیل می کند.

چیزی که باعث می شود دستگاه های مختلف کیفیت های متفاوتی داشته باشند، تفاوت در تکنیک تحریک الکتریکی و ایجاد ثبات در گاز اوزون تشکیلی می باشد. بنابراین نمی توان گفت تمامی دستگاه های اوزون ساز در پزشکی دارای کیفیت مشابهی هستند.

آیا کیفیت دستگاه های مختلف اوزون ساز در علم پزشکی با یکدیگر متفاوت هستند؟

همانطور که توضیح دادیم در بهترین حالت غلظت اوزون تولیدی در ژنراتور های پزشکی 5 درصد می باشد. این عدد به خودی خود عدد کوچکی می باشد، بنابراین اگر دستگاهی کمتر از این عدد تولید کند می توان گفت که کیفیت کمتری دارد و نمی توان بازخورد خوبی در درمان از آن گرفت.  کیفیت دستگاه های اوزون ساز برند های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. درست است که توانایی پزشک در بکارگیری اوزون در درمان بسیار مهم است، اما اگر ماهرترین پزشک هم باشد ولی گاز اوزون با کیفتی در اختیار نداشته باشد نمی توان انتظار داشته که درمان نتیجه مطلوبی داشته باشد.

بسیاری از بیماران از این موضوع آگاه نیستند و فکر می کنند که اوزون تراپی یک درمان بی اثر است، بنابراین از ادامه درمان منصرف می شوند، اما حقیقت این است که اگر گاز اوزون با کیفیت باشد در روند درمان بسیار موثر است و می تواند تفاوت فاحشی را ایجاد کند.

چیزی که باعث تمایز در ژنراتورهای اوزون ساز مختلف می شود، غلظت اوزون خروجی و همچنین استریل بودن آن است. اگر دستگاهی با کیفیت باشد میزان اوزون خروجی بیشتر خواهد بود و آلودگی خاصی ندارد. از آنجایی که گاهی اوقات اوزون برای درمان به طور مستقیم به درون خون تزریق می شود مهم است که آلودگی خاصی نداشته باشد. زیرا در این صورت بیمار دچار عفونت های مختلف می شود و نه تنها مشکلش برطرف نمی شود، بلکه مشکل دیگری نیز به او اضافه می شود.

کدام ژنراتورها اوزون با کیفیتی تولید می کنند؟

همانطور که می دانید مدت زیادی نیست که از اوزون درمانی برای بیماری های مختلف استفاده می شود. اما در همین مدت کوتاه، برندهای مختلف از کشورهای متفاوت اقدام به تولید دستگاه های اوزون ساز کرده اند. به طوری که در داخل کشور نیز شرکت های مختلفی ژنراتورهای خود را به بازار عرضه کرده اند.

براساس تجربیات و آمار بهترین دستگاه های اوزون ساز متعلق به کشور آلمان می باشند. ژنراتورهایی که برندهای آلمانی تولید می کنند، علاوه بر غلظت بالای اوزون، دارای مکانیسم استریل کردن خاصی می باشند که هر نوع آلودگی را از گاز اوزون جدا می کند. بنابراین درمان با گاز اوزون تولید شده توسط این دستگاه ها بسیار موثرتر می باشد. دو برندی که درحال حاضر بهترین ژنراتورها را تولید می کنند، برندهای Hermann و Hansler می باشند که بسته به نیازهای درمانی، ژنراتورهای متفاوتی را تولید می کنند. این ژنراتورها از با کیفیت ترین متریال و با استفاده از استانداردهای روز دنیا تولید شده اند که همراه با کاتالیست ها و صافی هایی که دارند، ریسک عفونت را به صفر رسانده اند.

برندهای تولید لوازم پزشکی داخلی نیز، اقدام به تولید ژنراتورهای اوزون ساز کرده اند. اما متاسفانه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و تجربه ثابت کرده است که درمان با این دستگاه ها بازخورد خوبی به همراه نداشته است. البته این موضوع به معنای ناکارآمد بودن تولیدات داخل نمی باشد، بلکه تنها صحبت بر سر تفاوت کیفیت است.

نتیجه گیری

درست است که پزشک نقش اصلی را در درمان بازی می کند، اما اگر مواد اولیه و لوازم  خوبی در اختیار نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت که معجزه کند. اوزون تراپی روشی نوین است که در بیماری های مختلف می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. بنابراین برای اینکه بتوان یک بازخورد خوب گرفت، نیاز است گاز اوزون با خلوص بالا و بدون آلودگی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *