تاثیر اوزون درمانی بر درمان سندرم خستگی مزمن

تاثیر اوزون درمانی برای درمان سندرم خستگی مزمن

مطالعات مختلفی بر روی تاثیر اوزون درمانی بر بیماری های مختلف انجام شده است. در تعدادی از این مطالعات تاثیر اوزون درمانی بر درمان سندرم خستگی مزمن بررسی شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر اوزون در درمان این بیماری مزمن بپردازیم

سندرم خستگی مزمن( chronic fatigue syndrome) چیست؟

موسسه بین المللی سلامت در آمریکا تخمین زده است که چیزی بین 1 تا 2.5 میلیون احتمالا دچار علائمی مانند گیجی، خستگی بیش از حد و ناتوانی بدون دلیل هستند. این وضعیت با این علائم در پزشکی به آنسفالومیلیت میالژیک( myalgic encephalomyelitis) شناخته می شود.

نام این بیماری در عموم جامعه به سندرم خستگی مزمن مشهور است. معمولا تشخیص این سندرم در علم پزشکی بسیار سخت می باشد و علائمش با سایر بیماری ها اشتباه گرفته می شود. چیزی که باعث افتراق این بیماری از سایر بیماری ها می شود، میل شدید شخص بیمار به چرت زدن می باشد. بنابراین ممکن است بسیاری از افراد علائم مشابه را داشته باشند ولی دچار این سندرم نشده باشند.

خستگی مزمن لزوما به دلیل کمبود سطح کلی انرژی بوجود نمی آید. چه بسا بسیاری از افرادی که دچار این بیماری هستند میزان کالری دریافتی روزانه شان مناسب و حتی بیشتر از حد نیاز است. با این حال این افراد باز هم همیشه از بی حالی بیش از حد گلایه می کنند. چیزی که این سندرم را متمایز می کند یک حالت ثابت غیرقابل توضیح( بدون دلیل خاصی) از بی حالی شدید است. اگر هم علائمی که توضیح دادیم در یک فرد وجود نداشت، سندرم خستگی مزمن معمولا با علائمی پدیدار می شود که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، این علائم عبارتند از:

  • درد عضلانی
  • درد مفصلی
  • بی خوابی
  • عدم تمرکز
  • افسردگی
  • سردرد( درد تیرکشنده و بی تاب کننده نیست، بلکه همیشه یک درد خفیف و آزار دهنده است)

درمان سندرم خستگی مزمن

متاسفانه هیچ درمان شناخته شده اختصاصی ای برای این بیماری وجود ندارد. بنابراین در علم پزشکی به درمان علائم آن روی می آورند. بطور مثال اگر کسی سردرد دارد، داروهایی تجویز می شود که سردرد او برطرف شود، اگر کسی مشکل خواب دارد، در این زمینه برای او دارو تجویز می شود. دلیل این موضوع این است که سندرم خستگی مزمن یک بیماری چندوجهی می باشد که برای درمان آن باید یک رویکرد جامعه داشت و علل ریشه ای آن را پیدا کرد.

خیلی اوقات داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شود، باعث تحیریک سیستم ایمنی بدن می شود و التهاب را درون بدن افزایش می دهد. این رو بسیاری از افراد از درمان نیز رنج می برند و آن را قطع می کنند. نتیجه این موضوع این است که افرادی که با سندرم خستگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند به دنبال یک درمان جایگزین می گردند. هدف از درمان نیز کنترل علائم این سندرم است تا بتوانند زندگی با کیفیت تری را تجربه کنند.

در سال های اخیر که استفاده از اوزون تراپی در بسیاری از بیماری ها نتایج مثبتی از خود به جای گذاشته شده است، متخصصین را به این فکر وا داشته است که از این روش برای درمان سندرم خستگی مزمن استفاده کنند. جالب این است که بدانید این روش نتایج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

اوزون تراپی برای درمان سندرم خستگی مزمن

خوشبختانه، چندین درمان جایگزین برای مدیریت سندرم خستگی مزمن پیدا شده اند. اما موفق ترین این درمان ها اوزون تراپی می باشد.

اوزون تراپی به تزریق گاز اوزون به صورت وریدی و از طریق رگ ها به داخل بدن می گویند. اوزون یک گاز است که به طور طبیعی در جو کره زمین وجود دارد. اگر بخواهیم برای اوزون نام دیگری بگذاریم همان اکسیژن سوپرشارژ شده خواهد بود. زیرا مولکول اکسیژن از پیوند دو اتم اکسیژن بوجود می آید درحالی که اوزون از پیوند سه اتم اکسیژن تشکیل شده است.

تحقیقات نشان داده است که وقتی اوزون توسط یک متخصص از راه وریدی( تزریق در خون) وارد بدن می شود، میتواند باعث تعادل در عملکرد و پاسخ سیستم ایمنی شود( این یعنی التهاب هایی که در سراسر بدن به دلیل عملکرد سیستم ایمنی وجود دارد برطرف می شود). علاوه بر این چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که گاز اوزون باعث افزایش سطح انرژی سلولی می شود و متابولیسم بدن را بهینه می کند. دلیل این موضوع این است که گاز اوزون به دلیل داشتن یک اتم اضافی اکسیژن باعث می شود که سلولها اکسیژن بیشتری دریافت کنند. هنگامی که سلول ها اکسیژن بیشتری دریافت می کنند، باعث بهبود در عملکرد سوخت و ساز سلولی و در نهایت بهبود در متابولیسم کلی بدن می شوند. بهبود در متابولیسم تنها یک مزیت اوزون تراپی برای درمان سندرم خستگی مزمن می باشد. پیامدهای مثبت دیگر این درمان عبارتند از:

پیامد های مثبت اوزون درمانی

  • تعادل هورمونی
  • عملکرد بهتر ارگان های داخلی بدن
  • گوارش بهتر
  • سم زدایی در بدن
  • تقویت حافظه و بطور کلی عملکرد کلی مغز
  • افزایش سطح انرژی بدن

همانطور که گفتیم سندرم خستگی مزمن یک بیماری چند وجهی می باشد. با تاثیری که اوزون تراپی بر روی قسمت های مختلف بدن می گذارد، می تواند از راه های مختلفی به درمان سندرم خستگی مزمن کمک کند.

اوزون تراپی چگونه عمل می کند؟

خیلی ها فکر می کنند که اوزون تراپی درمانی است که در سال های اخیر کشف شده است. اما با این حال استفاده از این روش در پزشکی به اواسط قرن بیستم باز می گردد. دقت داشته باشید که این روش به شکل کنونی مورد استفاده قرار نمی گرفته است و فقط نوع عملکرد آن مورد نظر است. این نکته را به یاد داشته باشید که فلسفه عملکرد اوزون تراپی برای درمان سندرم خستگی مزمن، فعالیتی به نام اکسیداسیون می باشد که همگی با آن آشنا هستند.

تاثیر اوزون درمانی برای درمان سندرم خستگی مزمن

فرآیند اکسیداسیون

آیا تا به حال به فرآیند اکسیداسیون فکر کرده اید؟ سیب نصف گاز زده ای که در یک محیط قرار داده می شود، کم کم به رنگ قهوه ای در می آید و همین فعالیت اکسیداسیون خواهد بود. در بدن انسان نیز اکسیداسیون فعالیتی است که بر روی دی ان ای و پروتئین های بدن اثر می گذارد. اما این تنها اثر اکسیداسیون نیست و فرآیند اکسیداسیون بر روی سموم و پاتوژن ها نیز اثر می گذارد. از این رو عواملی که می توانند سبب ایجاد سندرم خستگی مزمن شوند با این کار از بین می روند. در یک بدن سالم، اکسیداسیون سموم را به دی اکسید کربن و آب تجزیه می کند. بنابراین بدن را از شر سموم خلاص می کند.

فلسفه اوزون درمانی برای درمان سندرم خستگی مزمن این است که این افراد بطور کلی دچار کمبود اکسیژن در سطح سلولی هستند. بنابراین آنها نمی توانند بطور موثری با استفاده از فرآیند اکسیداسیون سموم را از بدن دفع کنند. تجمع سموم در بدن می تواند در نهایت منجر به سندرم خستگی مزمن شود. حال در اوزون درمانی ما سعی می کنیم که اکسیژن مورد نیاز سلولها را از طریق تزریق این گاز درخون در اختیار آن ها قرار دهیم. مولکول اوزون در بدن به سرعت به فرم پایدار خود، یعنی  اکسیژن تبدیل می شود. از این رو به راحتی می تواند به داخل سلول ها نفوذ کند. با افزایش سطح اکسیژن در دسترس سلولها توانایی آنها برای اکسیداسیون سموم در بدن بیشتر می شود. بنابراین با دفع موثر سموم سطح کلی انرژی در بدن افزایش پیدا می کند و از این طریق علائم خستگی مزمن کاهش پیدا می کنند.

تحقیقات درباره تاثیر اوزون درمانی برای درمان سندرم خستگی مزمن چه می گوزند؟

آخرین مطالعه ای که بر روی تاثیر اوزون تراپی در درمان سندرم خستگی مزمن انجام شده است به سال 2022 برمی گردد. در این تحقیق که در ایتالیا انجام شده است 200 بیمار که به طور قطع به این سندرم دچار شده بودند با اوزون تحت درمان قرار گرفتند. در این تحقیق مقداری خون از بیماران گرفته شد، سپس با گاز اوزون ترکیب شد و سپس خون غنی شده با گاز اوزون به بیمار تزریق شد. نتیجه تحقیق به این صورت بود که 77.5 درصد از بیماران میزان خستگی بسیار کمتری را تجربه کردد.

در این تحقیق محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ کدام از بیماران عوارض جانبی خاصی را گزارش ندادند و نتایج در طولانی مدت نیز مثبت بوده است. در واقع، 155 بیمار پس از گذشت سه ماه هیچ کدام از علائم اولیه سندرم خستگی مزمن را نداشتند و این بیماری در آنها غیرقابل تشخیص بود.

 

بطور کلی استفاده از اوزون به عنوان یک درمان پزشکی مدت کمی است که در جهان رایج شده است. اما در همین مدت کم، اثرات مطلوب خودش را به وضوح نشان داده است. اگر شما هم از سندرم خستگی مزمن رنچ می برید، امتحان کردن اوزون تراپی به عنوان یک روش کم ریسک و امن می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *