درمان سرطان با اوزون تراپی – تاثیر اوزون تراپی بر کاهش دردهای سرطانی

اوزون تراپی برای درمان سرطان

درمان های مرسوم سرطان مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی نه تنها پرهزینه هستند، بلکه با عوارض جانبی و عوارض ناخواسته نیز همراه هستند. اوزون تراپی یک درمان جایگزین برای سرطان است که در سال های اخیر شتاب بیشتری یافته است. درمان سرطان با اوزون تراپی شامل اشباع کردن بدن بیمار با اکسیژن است که رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد. این مزایا اوزون تراپی را به مکملی عالی برای سایر درمان های سرطانی سخت تر تبدیل می کند.

اوزون تراپی چگونه کار می کند؟

هنگامی که بدن شما در یک وضعیت طبیعی سالم قرار دارد، دائماً خود را با کمک اکسیژن تجدید و بازسازی می کند. با این حال، سموم موجود در محیط‌ های روزمره و شیوه‌ های زندگی ناسالم می‌توانند در توانایی بدن ما برای استفاده درست از اکسیژن اختلال ایجاد کنند. این منجر به کمبود اکسیژن و بیماری های مزمن مانند سرطان می شود.

درمان سرطان با اوزون تراپی چگونه امکان پذیر است؟

اوزون درمانی برای سرطان با افزایش قابل توجه میزان اکسیژن در بدن بیمار عمل می کند و در نتیجه آن را برای بهبود سریع تر شارژ می کند. مطالعات نشان داده اند که اعمال استرس اکسیداتیو متوسط و کنترل شده باعث افزایش تولید آنزیم های آنتی اکسیدانی می شود که از سلول های شما در برابر التهاب و سایر علائم مرتبط با سرطان محافظت می کند.

از آنجایی که سلول های سرطانی در محیط های بی هوازی یا کم اکسیژن شکوفا می شوند، افزایش میزان اکسیژن در نزدیکی رشد سرطانی می تواند منجر به آپوپتوز هدفمند یا مرگ سلولی شود.

اوزون درمانی برای سرطان با چه روش هایی انجام می شود؟

روش های مختلفی برای انجام اوزون تراپی وجود دارد. بسته به نوع سرطان تحت درمان و کلینیکی که بیمار این روش را انتخاب می کند، ممکن است شامل یک یا چند روش زیر باشد:

  • اتوهموترانسفوزیون

این رایج ترین و محبوب ترین روش درمان سرطان با اوزون تراپی است. اتوهموتراپی با استخراج مقدار مشخصی خون از بیمار شروع می شود. سپس خون به ازن آغشته می شود و به جریان خون بیمار بازگردانده می شود.

  • حمام گاز

این روش شامل قرار دادن بیمار در محفظه ای پر از مقادیر ایمن گاز ازن است. بیمار قبل از خروج از محفظه برای تجزیه و تحلیل، گاز را برای مدت کوتاهی تحت نظارت دقیق استنشاق می کند.

  • دم کردن (دمیدن)

در روش دمیدن، از تجهیزات ویژه ای برای تزریق گاز ازن از طریق حفره های مختلف بدن مانند دهان، بینی، واژن و رکتوم استفاده می شود. این روش معمولاً برای بیمارانی در نظر گرفته می شود که با اشکال مرسوم تر اوزون درمانی سازگاری ندارند.

  • تزریق مستقیم

در برخی موارد، تزریق تری اکسیژن به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده امکان پذیر است. اگرچه هدفمندترین رویکرد است، اما این رویکرد تنها در موارد استفاده محدود امکان پذیر است.

درمان هدفمند بیماری ها با اوزون تراپی

تحقیقات نشان داده است که ازن بر روی سلول های سالم بدن اثر نمی گذارد و آن ها را بسته به بار الکتریکی خاص و سد آنزیمی قوی غشاء متمایز می کند. به همین دلیل است که اوزون درمانی انجام می شود.
اوزون تراپی به دلیل اقدام انتخابی که دارد،”درمان هدفمند” نامیده می شود. در واقع ازن فقط سلول های بیمار را شناسایی می کند و از بین می برد. به عنوان مثال، عوارض مرتبط با دیابت به وضعیت استرس اکسیداتیو موجود در بدن نسبت داده می شود. مطالعات نشان داده اند که ازن سیستم های آنتی اکسیدانی را در بدن فعال می کند و به کاهش قند خون و سطح رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این، با نرمال کردن غلظت پراکسید آلی، در نتیجه تحریک فعالیت سوپراکسید دیسموتاز، ازن باعث کاهش و جلوگیری از نصب استرس اکسیداتیو می شود.

فواید اوزون تراپی برای درمان انواع کنسر

درمان سرطان با اوزون تراپی نتایج خارق‌ العاده‌ای را در بیمارانی که با طیف وسیعی از علائم سروکار دارند، ارائه کرده است. در اینجا به برخی از قابل توجه ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

اوزون درمانی در برابر ضایعات ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی HPV16 (شایع ترین علت سرطان دهانه رحم) بسیار قوی است. این درمان خستگی را در طول درمان های سنتی سرطان و در یک محیط تسکینی کاهش می دهد.

هنگامی که اوزون درمانی با برخی داروها ترکیب شود، مدیریت سرطان روده بزرگ را با سرکوب سیتوکین ها، گروهی از پروتئین ها که مسئول رشد، بقا و مقاومت شیمیایی سلول های سرطانی کولون هستند، بهبود می بخشد.

اوزون درمانی برای سرطان به عنوان مکمل شیمی درمانی، شیوع استفراغ، تهوع، خستگی، ریزش مو، زخم های دهانی و عفونت های فرصت طلب را به حداقل می رساند. در نتیجه بیماران افزایش قابل توجهی در سلامت جسمی و روانی گزارش می دهند که کیفیت زندگی را در طول رژیم های درمانی افزایش می دهد.

با افزایش میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی در بدن، اوزون درمانی می تواند از عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی مانند دوکسوروبیسین جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

در برخی موارد، تقریباً برای هر بیمار سرطانی شیمی درمانی، جراحی تهاجمی یا پرتودرمانی تجویز می شود. همه این ها می توانند عوارض جانبی مخربی داشته باشند. اگرچه ممکن است در موارد خاصی لازم باشد، اما همیشه باید با درمان های مکمل همراه باشد.

اثر بخشی اوزون تراپی در درمان سرطان

در درمان سرطان، استفاده سلول ها و عملکرد سیستم ایمنی از اکسیژن باید زیاد باشد تا بدن بتواند با این بیماری مبارزه کند. اوزون تراپی، به عنوان بخشی از یک درمان انکولوژیک یکپارچه، اکسیژن رسانی بافت را افزایش می دهد و فعالیت های سیستم ایمنی را تحریک می کند و زنده ماندن سلول ها را بهبود می بخشد. ازن بر متابولیسم سلول‌های سرطانی تأثیر می‌گذارد و آن را مهار می‌کند. همچنین لایه چربی بیرونی غشای سلولی را اکسید می‌کند.

  • اثر ضد تومور

با توجه به اشکال مختلف سرطان، اوزون علاوه بر افزایش غلظت اکسیژن در سطح سلولی، عملکرد میتوکندری را نیز تحریک می کند. این یک واقعیت شناخته‌شده‌است که اختلال در عملکرد صحیح این اندامک های سلولی یک عامل کلیدی در وقوع این آسیب شناسی
بافت تومور با هیپوکسی و اسیدوز مشخص می شود. تحقیقات نشان می دهد که هیپر اکسیژناسیون بافت تومور به طور مستقیم باعث مهار HIF1A می شود؛ عاملی که در اکثر انواع سرطان ارزش بالایی دارد.

  • اوزون درمانی با شیمی درمانی هم افزایی دارد

علاوه بر این، ازن ممکن است سنتز کلاس های مختلفی از سایتوکین های پیش التهابی را القا کند. این عملکرد به نوبه خود ماکروفاژها را فعال می کند و در نتیجه واکنش گسترده ای را در سیستم ایمنی ایجاد می کند. در نتیجه اوزون درمانی می تواند فعالیت ضد توموری لنفوسیت های T و سلول های کشنده طبیعی (NK) را بهبود بخشد.

با مهار عمل فاکتور HIF1A، هایپراکسی ناشی از ازن اثر شیمی درمانی را افزایش می دهد، مقاومت تومور را به درمان کاهش می دهد، همچنین خواص همورهولوژیک را افزایش می دهد و دسترسی دارو به مرکز تومور هیپوکسیک را تسهیل می کند. این دو عمل همچنین باعث کاهش دوزهای تجویز شده از داروهای شیمی درمانی، کاهش سمیت و عوارض جانبی مربوطه می شود.

از جمله عوارضی که کاهش می یابد، می توان به کاهش اثرات قلبی دوکسوروبیسین، کاهش میزان عفونت با تحریک عملکرد ایمنی، افزایش غلظت هموگلوبین، کاهش خستگی، کاهش بروز سرگیجه اشاره کرد. همچنین استفراغ ناشی از شیمی درمانی در هنگام تجویز همزمان ازن با شیمی درمانی ¼ تا ¾ مقدار دارو را کاهش می دهد.

  • اوزون درمانی به طور انتخابی سلول های تومور را از بین می برد

اثر ازن بر سرطان و سلول های هیپوکسیک، یک اثر خاص است. در درمان سرطان با اوزون تراپی، ازن به سلول‌های غیر طبیعی و ناسالم که به‌طور نا مرتب تقسیم می‌شوند، حمله می‌کند و آن ها را بر اساس کمبود پروتئین‌های غشایی مشخص می‌کند. بنابراین، ازن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و در فعالیت سلول‌ های طبیعی دخالت نمی‌کند. درست برعکس درمان‌های رایج ضد سرطان، که در آن هیچ تمایزی بین انواع سلول‌هایی که از بین می‌برند وجود ندارد. در نتیجه، در مورد سرطان، معکوس شدن فرآیندهای القاء کننده هیپوکسی موضعی یک اثر متوقف کننده بر رشد بافت تومور دارد.

شواهد بالینی ازن درمانی در سرطان

  • مطالعه بالینی در اسپانیا در سال 2015 نشان می دهد که اوزون درمانی در کاهش عوارض جانبی ناشی از پرتو درمانی در بیماران سرطان پروستات بدون ایجاد عوارض جانبی در طول تجویز آن موثر است.
  • نتایج مطالعه بالینی دیگری که در سال 2017 در روسیه بر روی 100 بیمار مبتلا به انواع سرطان رحم و آندومتر انجام شد، نشان داد که این درمان عملکرد ضد توموری سیستم ایمنی را افزایش می دهد.
  • در مورد لنف ادم ثانویه، مطالعات بالینی نشان داده اند که اوزون درمانی به طور قابل توجهی تورم ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد (05/0p<) و گردش خون لنفاوی را در بیماران مبتلا به سرطان سینه بهبود می بخشد.

عواملی که ممکن است اوزون درمانی را برای افراد مضر کند عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید (یعنی زمانی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند)
  • سرطان خون
  • مراحل پیشرفته HIV
  • کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز
  • تزریق اوزون به شریان ها، به دلیل خطر آمبولی ریه و مرگ
  • تزریق ازن پزشکی هیپرباریک، که ازن از طریق سوزن یا کاتتر در یک محیط با فشار بالا است.
  • شواهد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن اوزون درمانی در افرادی که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد.

خلاصه

درمان سرطان با اوزون تراپی، انتقال ازن به بدن به منظور افزایش سطح اکسیژن برای کمک به مبارزه با سلول های سرطانی است. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشانه‌ های امیدوار کننده‌ای را نشان داده‌اند که اوزون‌تراپی ممکن است به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. همچنین ممکن است از سایر درمان‌های سرطان مانند داروهای شیمی‌ درمانی حمایت کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کلینبک اوزون تراپی دکتر بحرانی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *