تاثیر اوزون تراپی برای درمان بیماران سکته مغزی

تاثیر اوزون تراپی بر درمان سکته مغزی

سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند باعث آسیب عصبی دائمی یا حتی مرگ شود. این سومین علت مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی بزرگسالان در ایالات متحده و کشورهای صنعتی اروپایی است. پیش بینی می شود که سکته مغزی به زودی به علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شود. تحقیقات نشان می دهد که با رسیدن اکسیژن و خون کافی به سلول های مغز، علائم ناشی از سکته کاهش و بهبود می یابند. یکی از راه های اکسیژن رسانی به سلول های مغز، اوزون تراپی است که در ادامه تاثیر آن را بر درمان سکته مغزی بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با سکته مغزی

قبل از اینکه برای تجزیه و تحلیل سکته به اوزون تراپی و تاثیرات آن بپردازیم، بیایید ابتدا با سکته مغزی آشنا شویم. سکته مغزی مجموعه ای از علائم ناشی از از دست دادن عملکرد مغز، به طور جزئی یا کامل، ناشی از اختلالات عروق خونی مغز است. این عبارت، نام بالینی برای از دست دادن سریع عملکرد مغز به دلیل وقفه در خون رسانی به تمام یا بخشی از مغز است. این پدیده می تواند ناشی از ترومبوز، آمبولی یا خونریزی باشد.

علائم سکته مغزی می تواند کاملاً ناهمگن باشد و بیماران با همان علت سکته مغزی می توانند به طور گسترده ای دارای عوارض و معلولیت های متفاوت باشند. برعکس، بیماران با نقص بالینی یکسان نیز می توانند علل زمینه ای متفاوتی داشته باشند.

علت رخ دادن سکته‌ی مغزی

علت سکته مغزی قطع شدن جریان خون و در نتیجه کاهش اکسیژن و گلوکز در ناحیه آسیب دیده است. این کار بلافاصله عملکرد نورون ها را کاهش می دهد یا از بین می برد. همچنین یک آبشار ایسکمیک را آغاز می کند که باعث می شود نورون ها بمیرند یا به طور جدی آسیب ببینند و عملکرد مغز را بیشتر مختل کند. بنابراین برای درمان سکته مغزی باید عوارض و علل آن را به طور دقیق بدانیم.

انواع سکته های مغزی

سکته های مغزی را می توان به دو دسته عمده ایسکمیک و هموراژیک طبقه بندی کرد. در نوع ایسکمیک، جریان خون به مغز به دلیل تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها) ناشی از فشار خون بالا، دیابت شیرین و همچنین به دلیل سطح بالای کلسترول در خون، مختل می شود. در نسخه هموراژیک، یک رگ خونی می ترکد و جریان خون به مغز را مختل می کند. خونی که از رگ های خونی شکسته خارج می شود به بافت مغز نفوذ کرده و به آن آسیب می رساند. بیشتر موارد به صورت ناگهانی، سریع رخ می دهند و در عرض چند دقیقه باعث آسیب مغزی می شوند.

  • سکته مغزی ایسکمیک

در سکته مغزی ایسکمیک (تقریباً 80 درصد سکته‌های مغزی)، یک رگ خونی مسدود می‌شود و جریان خون بخشی از مغز به طور کامل یا تا حدی مسدود می‌شود. سکته مغزی ایسکمیک معمولاً به سکته ترومبوتیک، سکته آمبولیک، هیپوپرفیوژن سیستمیک (سکته در حوزه آبخیز یا مرزی) یا ترومبوز وریدی تقسیم می شود. سوء مصرف کوکائین خطر سکته مغزی ایسکمیک را دو برابر می کند.

ایسکمی می تواند به دلیل ترومبوز، آمبولی یا هیپوپرفیوژن سیستمیک باشد. خونریزی می تواند ناشی از خونریزی داخل مغزی، خونریزی زیر عنکبوتیه، خونریزی ساب دورال یا خونریزی اپیدورال باشد. 80 درصد سکته ها به دلیل ایسکمی است.

  • سکته ترومبوتیک

در سکته ترومبوتیک، فرآیند تشکیل ترومبوز در شریان آسیب دیده ایجاد می شود. ترومبوس – یک لخته ایجاد شده – به تدریج مجرای شریان را باریک می کند و جریان خون را به بافت دیستال مختل می کند. این لخته ها معمولا در اطراف پلاک های آترواسکلروتیک ایجاد می شوند. از آنجایی که انسداد شریان تدریجی است، شروع سکته های ترومبوتیک علامت های خود را کندتر نشان می دهند. اگر ترومبوز پاره شود، خود ترومبوس (حتی اگر مسدود نباشد) می‌تواند منجر به سکته آمبولیک شود. در این مرحله آن را “آمبولی” می‌نامند.

چه عواملی باعث رخ دادن سکته مغزی می شود؟

همانطور که قبلاً می دانیم سکته مغزی دو نوع است که بر اساس نوع آن، علل سکته نیز متفاوت است. بنابراین، درمان سکنه مغزی بر اساس هر یک از این شرایط متفاوت خواهد بود.

سکته مغزی ایسکمیک

دو نوع بیماری وجود دارد که می تواند باعث این امر شود، از جمله:

  • ایجاد پلاک

تجمع پلاک بر روی دیواره رگ ها نه تنها باعث حمله قلبی می شود، بلکه باعث ایجاد بیماری های دیگری مانند تصلب شرایین نیز می شود. این تجمع پلاک باعث باریک شدن شریان ها می شود و در نتیجه جریان خون به بافت ها یا اندام های بدن را مسدود می کند. تجمع پلاک می تواند در شریان های مغز و گردن نیز رخ دهد. اگر به دلیل پلاک هایی که در عروق مغز و گردن انسداد ایجاد می شود، بیمار دچار این مشکل می شود.

  • لخته های خون ایجاد می شوند

علاوه بر انسداد، پلاک های موجود در رگ ها نیز می توانند ترکیده شوند. سلول های خونی اطراف پلاک پاره شده به هم می چسبند و لخته های خون را تشکیل می دهند. خون لخته شده همچنین می تواند شریان ها را مسدود کند. اگرچه لخته های خون در سایر قسمت های بدن ایجاد می شوند، اما می توانند به مغز بروند. این وضعیت به عنوان سکته آمبولیک نیز شناخته می شود. این وضعیت می تواند ناشی از مشکلات مربوط به اختلالات خونی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری سلول داسی شکل باشد که باعث لخته شدن خون می شود.

سکته مغزی هموراژیک

در اینجا شرایطی وجود دارد که می تواند باعث این بیماری شود:

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا شایع ترین علت سکته مغزی است. مشکل فشار خون بالا می تواند به دلیل ناهنجاری ها یا مشکلات کلیوی، سبک زندگی ناسالم یا مصرف برخی داروها رخ دهد.

  • آنوریسم

آنوریسم التهاب یا تورم دیواره سرخرگ واقع در داخل مغز است. این عارضه به دلیل نازک شدن و ضعیف شدن دیواره سرخرگ ها ایجاد می شود، بنابراین التهاب رخ می دهد. آنوریسم ها می توانند در بدو تولد (مادرزادی) وجود داشته باشند یا در طول زمان ایجاد شوند. به خصوص اگر سابقه فشار خون بالا داشته باشید.

  • ناهنجاری شریانی (AVM)

ناهنجاری شریانی یا AVM وضعیتی است که در آن یک ناهنجاری در رگ های خونی وجود دارد. در واقع این اختلال می تواند در هر قسمتی از بدن از جمله مغز رخ دهد. AVM معمولا در بدو تولد یافت می شود. اگر AVM در مغز قرار داشته باشد، این وضعیت در معرض خطر خونریزی است.

  • مصرف داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون).

برخی از افرادی که برای کاهش خطر لخته شدن خون از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، در واقع پتانسیل خونریزی در مغز را دارند.

علائم سکته مغزی

علائم معمولاً به طور ناگهانی رخ می دهند و همیشه فقط به یک طرف بدن حمله می کنند. به علاوه در یک دوره 24 تا 72 ساعته بدتر می شود. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • سردرد ناگهانی.
  • از دست دادن تعادل، مشکلات راه رفتن.
  • خستگی.
  • از دست دادن هوشیاری یا کما.
  • سرگیجه و سرگیجه.
  • تاری و سیاه شدن دید.
  • ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن در صورت، دست ها، پاها.
  • مشکلات در گفتار و شنوایی.

اگر اغلب علائم فوق را تجربه می کنید، باید مراقب باشید. شما همواره باید بررسی کنید که آیا فشار خون شما و همچنین سطح کلسترول خون شما طبیعی است یا خیر.

روش های مختلف درمان سکته مغزی

روش های درمان سکته مغزی بستگی به نوع سکته مغزی شما دارد. از جمله این که کدام قسمت از مغز تحت تاثیر قرار گرفته‌است و علت آن چیست. این عارضه معمولاً با داروها، به ویژه داروهای ضد پلاکت، داروهای ضد انعقاد، داروهای کلسترول یا داروهای ضد فشار خون درمان می شود.

در برخی موارد، ممکن است به روشی برای برداشتن لخته خون نیاز باشد. بیماران سکته مغزی برای درمان تورم مغز و کاهش خطر خونریزی بیشتر تحت عمل جراحی قرار می گیرند. در این مدت شما نیاز به درمان دارید تا عملکرد شناختی شما به تدریج بهبود یابد. یکی از توصیه‌ها برای بازگرداندن عملکرد شناختی پس از سکته، انجام درمان EECP است، این درمان به قلب کمک می‌کند تا جریان خون را به طور مطلوب‌ تری پمپ کند. به ویژه به مناطقی که قبلاً تحت تأثیر سکته قرار گرفته‌اند.

شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش مصرف الکل و عدم استعمال دخانیات، خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. اما اغلب، در برخی موارد به دلیل شرایط و ژنتیک، فقط داشتن یک زندگی سالم کافی نیست.

درمان سکته مغزی با اوزون تراپی جایگزینی بدون جراحی

اوزون تراپی می تواند به جلوگیری از وقوع سکته کمک کند. اوزون‌ تراپی همچنین می‌تواند به بیمارانی که از سکته مغزی رنج می‌برند، کمک کند تا تحرک خود را بازیابند و به بازگرداندن بدن‌ شان به مسیر درست کمک کند. ازن سطح اکسیژن خون را افزایش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد. به علاوه سموم و ناخالصی‌ها را خنثی می‌کند، پلاک‌ها را از شریان‌ها پاک می‌کند، کلسترول را از بین می‌برد و با سخت شدن شریان‌ها مبارزه می‌کند. همچنین به تقویت دیواره‌ های شریانی و به بهبود مناطق آسیب‌دیده در مغز کمک می‌کند.

با استفاده از سونای بخار ازن، به خصوص قبل از ابتلا به یک بیماری بزرگ، می توانید سلامت کلی خود را به شدت بهبود بخشید. آن را با یک رژیم غذایی متعادل و کمی ورزش ترکیب کنید و بدین ترتیب با اکثر بیماری ها مبارزه کنید. همیشه پیشگیری آسان تر از درمان است.

در چندین مطالعه موردی، درمان سکته مغزی با اوزون درمانی برای بیماران نتایج دلگرم کننده ای را نشان داده است. نتایج تحقیقات در سال 2013، گزارش داد که با ازن درمانی، بافت‌ های متاثر از سکته مغزی منبع کافی از گلبول‌های قرمز اکسیژن دار دریافت می‌کنند. با تامین خون کافی، این امکان وجود دارد که بهبودی رخ دهد. همین موضوع توسط مطالعه ای که توسط کلاون و همکاران در سال 2004 انجام شد نیز گزارش شد.

2 دیدگاه در “تاثیر اوزون تراپی برای درمان بیماران سکته مغزی

  1. عفت هجری میگوید:

    سلام وقتتون بخیر برادرم 6سال پیش سکته مغزی کرده سمت چپ بدنش بی حس شده می‌تونه راه بره اما دستش کاملا بی حسه آیا ازون تراپی کمکی می‌کنه که دستش هم مثل پاش کمی حرکت داشته باشه یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *