اوزون درمانی برای درمان کدام بیماری ها موثر است؟

کاربرد اوزون تراپی در درمان بیماری ها

ممکن است ازن را به عنوان گازی بشناسید که استراتوسفر زمین را برای محافظت از ما در برابر اشعه فرابنفش خورشید احاطه کرده است. در چند دهه اخیر، ازن همچنین به عنوان نوعی داروی جایگزین برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. فهرست کاربرد اوزون تراپی همواره در حال افزایش است. اوزون درمانی به عنوان درمان مستقیم یا درمان مکمل برای انواع مختلفی از بیماری ها و عارضه های پس از جراحی به کار می رود که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

استفاده از اوزون تراپی

اگرچه ازن یک گاز است، اما بسته به شرایطی که می‌خواهید به آن بپردازید، می‌توان آن را به اشکال مختلف استفاده کرد. ازن را می توان با روش های موضعی مانند سونای اوزون یا در روغن زیتون ازن دار استفاده کرد که مستقیماً به بدن برای بهبود زخم ها اعمال می شود. همچنین می توان از طریق تزریق مستقیم یا داخل وریدی به صورت اتوهموتراپی این گاز را به نقاط مختلف بدن رساند. راه دیگری که برای وارد کردن اوزون به بدن وجود دارد، دمیدن مقعدی یا واژینال است.

اوزون درمانی چگونه کار می کند؟

ازن پزشکی بیش از 100 سال است که برای ضد عفونی کردن لوازم پزشکی و درمان شرایط مختلف استفاده می شود. همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت در زخم ها کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط منبع معتبر 2018، هنگامی که ازن با مایعات بدن تماس پیدا می کند، واکنش های حاصله پروتئین ها و گلبول های قرمز بیشتری را تشکیل می دهد. این باعث افزایش اکسیژن در بدن شما می شود.

اوزون درمانی همچنین ممکن است فرآیندهای ناسالم بدن شما را مختل کند. تحقیقات نشان داده است که این روش می تواند موارد زیر را غیرفعال کند:

• باکتری ها
  • ویروس ها
  • قارچ
  • مخمر
  • تک یاخته ها

فواید اوزون تراپی

تحقیقات در مورد کاربرد اوزون تراپی به رشد خود ادامه می دهد. به خصوص که راه حل هایی برای شرایط تنفسی و باکتری های مقاوم در برابر ایمنی در همه زمان ها تقاضای بالایی دارند. اوزون درمانی می تواند در شرایط زیر به شما کمک کند:

• تقویت سیستم تنفسی شما
  • غیرفعال کردن باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و مخمرها
  • سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می کند
  • بهبود سیستم گردش خون با تمیز کردن شریان ها و وریدها
  • تسکین درد در زخم ها و شکستگی ها
  • محدود کردن آسیب سکته مغزی
  • کاهش ریتم غیر طبیعی قلب
  • بهبود عملکرد مغز و حافظه
  • بهبود زخم های لثه و از بین بردن عفونت های دهان در دندانپزشکی
  • اوزون درمانی حتی می تواند خطر عوارض دیابت را کاهش دهد.
  • جوانسازی و خواص ضد پیری در سر تا سر بدن
  • افزایش تولید انرژی در سلول های شما
  • اکسیداسیون بدن شما را کاهش می دهد
  • سطح اسیدی بدن شما را کاهش می دهد
  • تولید گلبول های سفید را تحریک می کند

آیا اوزون درمانی بی خطر است؟

اوزون تراپی، زمانی که به درستی اعمال شود، یک روش بی خطر است که فواید زیادی دارد. از آنجایی که برخی عوارض جانبی دارد، شما به یک پزشک بسیار آموزش دیده نیاز دارید که تجربه زیادی در استفاده از اوزون درمانی برای درمان بیماران داشته باشد. در صورتی که اوزون استنشاق شود یا در دوز نا مناسب وارد بدن شود، می تواند خطرات جدی را در پی داشته باشد. همچنین برخی افراد مانند خانم های باردار یا شیرده و برخی بیماران نباید از این روش استفاده کنند.

کاربرد اوزون تراپی در درمان بیماری های مختلف

اوزون تراپی در ابتدا برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می شد. اما ثابت شده است که سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می بخشد. از آن زمان به بعد، کاربردهای زیادی برای اوزون تراپی کشف شده است که آن را به یکی از همه کاره ترین روش های درمانی در اختیار ما تبدیل کرده است. درمان با اوزون روشی است که می تواند انواع مختلفی از بیماری ها را درمان کند. از جمله ی این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اختلالات تنفسی

افراد مبتلا به اختلالات تنفسی ممکن است کاندیدهای خوبی برای اوزون درمانی باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با افزایش سطح اکسیژن در خون، اوزون درمانی ممکن است به کاهش استرس روی ریه‌ها کمک کند. ریه های شما مسئول تامین اکسیژن خون شما هستند.

یک مطالعه در سال 2014 به اوزون درمانی داخل وریدی یا تزریق ازن مخلوط با خون برای درمان COPD پرداخت. این مطالعه نشان داد که درمان با اوزون کیفیت زندگی و توانایی ورزش را در افراد سیگاری سابق مبتلا به COPD بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که تنفس گاز اوزون ممکن است ریه ها را تحریک کند یا به آن ها آسیب برساند. به خصوص در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی.

• دیابت

کاربرد اوزون تراپی در کاهش خطر عوارض دیابت نیز نوید بخش است. عوارض بیماری دیابت، اغلب ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن است. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان داد که ازن ممکن است استرس اکسیداتیو را با فعال کردن سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان بدن و کاهش التهاب اصلاح کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2019، اوزون درمانی در افراد مبتلا به زخم پای دیابتی به بستن زخم و کاهش احتمال عفونت کمک کرد. همچنین یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که اوزون درمانی می تواند برای بهبود زخم پا که یک عارضه جانبی رایج دیابت است، مفید باشد.

• اختلالات ایمنی

اوزون درمانی ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات ایمنی فوایدی داشته باشد زیرا به نظر می رسد به تحریک سیستم ایمنی کمک می کند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ازن مخلوط با خون و تزریق به افراد مبتلا به HIV به طور قابل توجهی بار ویروسی آن ها را طی یک دوره 2 ساله کاهش داد. بار ویروسی کمتر به این معنی است که ویروس کمتری وجود دارد، که می تواند منجر به سلامت طولانی مدت شود. این مطالعه اشاره کرد که تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از اوزون درمانی برای درمان HIV مورد نیاز است.

اوزون تراپی در درمان این بیماری ها موثر است:

• زخم های عفونی
  • سارس
  • زخم های دیابتی
  • HIV/AIDS
  • اختلالات گردش خون
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری لایم
  • روماتیسم و آرتریت
  • سرطان
  • بیماری های ویروسی
  • اختلالات تنفسی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD).
  • اختلالات ایمنی مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV).
  • اختلالات اسکلتی عضلانی مانند فتق دیسک یا سندرم تونل کارپال.

یکی از مهم ترین کاربردهای اوزون تراپی در بدن، خاصیت ضد التهابی آن است. بدین ترتیب، با استفاده از اوزون می توان هر گونه التهاب خفیف یا شدید و بیماری های التهابی از آکنه تا آرتریت و روماتیسم را درمان کرد. ما از اوزون درمانی برای کمک به درمان موفقیت آمیز بسیاری از بیماری ها استفاده می کنیم.

فواید اوزون تراپی از دیدگاه علمی

• اوزون عملکرد میتوکندری را تحریک می کند و باعث افزایش تعداد میتوکندری در هر سلول بدن شما می شود. این منجر به تحریک قابل توجه ظرفیت و فعالیت بازسازی در هر اندام، بافت و غده بدن شما می شود.
  • متابولیسم گلبول های قرمز شما را افزایش می دهد (گلیکولیتیک ↑ATP)
  • جریان خون (پرفیوژن) را در کل بدن شما افزایش می دهد (↑ اکسید نیتریک)
  • اکسیژن رسانی به تمام بافت های شما را افزایش می دهد. (↑2،3، DPG)
  • سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند
  • تولید اینترفرون ها را افزایش می دهد که دفاع اصلی بدن شما در برابر ویروس ها هستند.
  • به طور مستقیم به کپسید ویروسی (پوسته) حمله می کند و همه ویروس ها را می کشد.
  • باعث افزایش تولید و آزادسازی فاکتورهای رشد (از پلاکت ها) می شود که به بهبود و بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می کند.
  • اوزون تولید مولکول های آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را افزایش می دهد که از شما در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. (تنظیم بالا / مدولاسیون ژن)

فواید اوزون از دیدگاه بالینی

• از بین بردن باکتری ها و ویروس های بیماری زا از جمله لایم (و عفونت های مشترک)، عفونت های ویروسی مانند تبخال، اچ آی وی، اپشتین بار و هپاتیت، عفونت های قارچی.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • یک پاسخ آنتی اکسیدانی قوی را تحریک می کند
  • درمان موثر عفونت های مزمن سینوسی
  • افزایش قدرت التیام بخشی
  • مفاصل آسیب دیده را بازسازی می کند
  • به بهبود آسیب های مغزی از جمله تشنج کمک می کند
  • برای بسیاری از بیماری های پوستی، از جمله زخم های سخت ترمیم شونده، زخم ها و حتی MRSA موثر است
  • موثر بر آسیب های بافت نرم و نقاط ماشه ای
  • موثر در بهبود بینایی و درمان بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، نابینایی ناشی از دیابت و غیره.
  • کلسترول را کاهش می دهد.
  • از آنجایی که اوزون درمانی در کمک به بهبود زخم های عفونی یا به طور کلی زخم ها بسیار قدرتمند است، روش های دندانپزشکی پیشرفته و پریودنتیست ها در طول روش ها و جراحی ها به آن تکیه می کنند. این جا است که این روش محبوب تر می شود.

اثربخشی اوزون تراپی

اگرچه نتایج بسیاری امیدوارکننده است، اما تحقیقات برای کاربرد اوزون تراپی نتایج متفاوتی را نشان می دهد. چندین آزمایش بالینی اوزون درمانی برای شرایطی از بیماری قلبی تا آرتریت در حال انجام است. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان داد که اوزون درمانی ممکن است با بهبود دامنه حرکتی و به تاخیر انداختن زوال، به آرتروز زانو کمک کند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یا کمردرد و فتق دیسک ممکن است از اوزون درمانی سود ببرند. ازن علاوه بر این در بسیاری از جنبه های دندانپزشکی مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان داد که آب ازن دار ممکن است به عنوان یک ضد عفونی کننده در طول کانال های ریشه موثر باشد. همچنین ممکن است در میان کاربردهای دیگر به حساسیت زدایی عاج در معرض دید کمک کند.

جمع بندی

اوزون تراپی یک روش درمانی محبوب به صورت مستقیم یا جایگزین است که برای درمان بیماری های مختلف به کار می رود. کاربرد اوزون تراپی در بهبود شرایط و درمان بیماری ها بسیار گسترده است و حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله “اوزون تراپی چیست؟” را بخوانید یا با مشاورین ما در کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی تماس حاصل فرمایید.