تاثیر اتوهموتراپی در درمان آلرژِی

اتوهموتراپی و آلرژِی

در دنیا از هر 4 نفر، یک نفر مبتلا به آلرژِی می باشد. شاید آن یک نفر خود شما باشید و هربار که برای این مشکل به دکتر مراجعه کرده اید به شما گفته باشد که این حالت گذرا است یا فلان چیز را مصرف نکن و … و درمان خاصی برای آن نداده باشد. شما هم قبول کرده اید و با خود گفته اید درست است دیگر آلرژی را نمی توان کاری کرد. اما اگر به شما بگوییم برای این مشکل نیز راه حل های بهتری نسبت به دارو خوردن هست چه؟ بله چنین چیزی امکان دارد. اتوهموتراپی و آلرژی مباحثی است که در این مقاله به آنها می پردازیم تا متوجه بشوید که این مشکل چگونه با اتوهموتراپی رفع می شود.

آلرژی چیست؟

آلرژی یک بیماری محسوب نمی شود که توسط عوامل بیماری زا بوجود آمده باشد. بلکه یک پاسخ از سوی سیستم ایمنی بدن به موادی است که از خارج بدن وارد آن می شوند و به خودی خود برای بدن مضر نیستند( مانند گرده گل، غذای خاصی و یا هر چیز دیگر).

سیستم ایمنی بدن وظیفه دارد تا با جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا، بدن را سالم نگه دارد. در آلرژی سیستم ایمنی بدن، به اشتباه برخی چیزها را که برای بدن مشکلی محسوب نمی شوند عوامل مضر می داند و با آنها می جنگد. آلرژی در هر سنی می تواند بوجود بیاید. حتی اگر در دوران کودکی نیز آلرژی نداشته باشید ممکن است در بزرگسالی به یک ماده خاص حساس شوید.

در هنگام بروز آلرژی سلول های سیستم ایمنی بدن ماده ای بنام هیستامین از خود ترشح می کنند. هیستامین نیز مجموعه علائم آلرژی مثل مشکلات پوستی، عطسه، سرفه و … را بوجود می آورد. داروهایی که برای شما تجویز می شوند در اکثر اوقات آنتی هیستامین می باشند که بواسطه این دارو تولید هیستامین سرکوب می شود و علائم آلرژی کاهش پیدا می کند.

در ادامه می خواهیم درباره درمان دیگری برای آلرژی صحبت کنیم.

اتوهموتراپی

بطور کلی به ترکیب خون یک فرد با ماده ای و تزریق دوباره آن به بدنش اتوهموتراپی می گویند. اتوهموتراپی در اکثر اوقات با گاز اوزون انجام می شود. هدف ما نیز توضیح درباره اتوهموتراپی با گاز اوزون می باشد. همانطور که گفتیم اتوهموتراپی با کمک خون خود فرد انجام می شود. اتوهموتراپی با گاز اوزون در درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند، در کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی توانسته اند با استفاده از گاز اوزون به درمان برخی از عفونت های مقاوم به دارو، اختلالات گردش خون، اگزماهایی که دلیل آن مشخص نمی باشد و کاهش علائم آلرژی های مختلف بپردازند. در ادامه این روش را توضیح می دهیم

اتوهموتراپی به دو دسته کلی تقسیم می شود: اتوهموتراپی مینور و ماژور

اتوهموتراپی مینور

در اتوهموتراپی مینور و یا به اصطلاح جزئی مقداری از خون فرد را معمولا با کمک آنژِیوکت می گیرند، سپس با اوزونی که به روش استریل و با کمک دستگاهی مخصوص ساخته شده است ترکیب می کنند و سپس خون از راه دیگری به بدن بازگردانده می شود. معمولا با تشخیص دکتر خون در این روش با تزریق عضلانی به بدن بازگردانده می شود. دلیل این کار این است که جذب خون غنی شده با اوزون با سرعت کمتری جذب بدن شود تا از طرفی واکنشی ایجاد نکند و از طرف دیگر آنتی اکسیدان ها فرصت جذب بیشتری داشته باشند.

اتوهموتراپی مینور می تواند فواید زیر را بدنبال داشته باشد:

  • افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول ها
  • افزایش گردش خون
  • پاکسازی بدن از سموم مختلف
  • علاوه بر مواردی که ذکر شد، اتوهموتراپی مینور برای کاهش عوارض ناشی از آلرژی نیز بسیار موثر است.

اوزون چگونه باعث کاهش علائم آلرژی می شود؟

اوزون مولکولی است که از پیوند میان 3 اتم اکسیژن بوجود می آید. زمانی که اوزون را به طریقی وارد بدن می کنیم، این مولکول به مولکول و اتم اکسیژن شکسته می شود و آنتی اکسیدان های قوی ایجاد می کند. آنتی اکسیدان ها به خودی خود می توانند عواملی که باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند را از بین ببرند. بنابراین اگر بر اثر آلرژی التهابی در دستگاه تنفسی بوجود آمده باشد و یا اینکه التهاب های پوستی مانند اگزما بوجود آمده باشد، آنتی اکسیدان ها به کاهش آنها کمک می کنند.

از طرفی دیگر افزایش اکسیژن و آنتی اکسیدان ها در خون باعث تولید سیتوکینز می کند. سیتوکینز مجموعه ای از پروتئین ها هستند که نقش برقراری تعادل بین عفونت و موارد آلرژی زا و سیستم ایمنی بدن را دارند. بنابراین اوزونی که در محیط پزشکی به طور کاملا استریل بوجود آمده است می تواند باعث عادی شدن مواد آلرژی زا شود و از این طریق باعث کاهش واکنش های آلرژی شود.

اتوهموتراپی و آلرژِی

دوز اوزون مورد نیاز و روش تزریق

استفاده از دوز مورد نیاز برای درمان آلرژی بسیار مهم است. در صورتی که علائم آلرژی بیش از حد باشند طبیعی است که دوز اوزون مورد نیاز بیشتر می شود. در مواردی که دوز اوزون از حد مشخصی بالاتر باشد روش تزریق نیز متفاوت خواهد شد. همانطور که گفتیم، در اتوهمتراپی مینور و آلرژی تزریق به صورت عضلانی اتفاق می افتد ولی اگر بخواهیم مقدار بیشتری گاز اوزون وارد بدن کنیم باید در ابتدا مقدار بیشتری خون از فرد بگیریم که این مقدار ممکن است تا 200 سی سی نیز برسد. سپس در با استفاده از روش های خاصی این حجم از خون با گاز اوزون ترکیب می شود. در ادامه ممکن است این خون به صورت تزریق وریدی و به آرامی به بدن بیمار وارد شود.

نتیجه گیری

درست است که آلرژی درمان خاصی ندارد. اما استفاده از اوزون تراپی برای درمان آلرژی روشی معقول بنظر می رسد. زیرا با توجه به عوارض کمی که دارد می تواند اثرات طولانی مدت تری ایجاد کند. ممکن است شما در چندین بار به انجام این روش نیاز داشته باشید. این موضوع به واکنش بدن شما به اوزون و نوع و میزان حساسیت شما بستگی دارد. بنابراین بهترین کار این است که برای درمان به پزشک خود اعتماد کنید و روش درمان را به او بسپارید. گاز اوزونی که در پزشکی تولید می شود، طی فرآیند کاملا استریل شکل می گیرد و می توانید از این موضوع اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *