معرفی انواع روش های تسکین درد

معرفی انوع روش های تسکین درد

دردهای مزمن معمولا پیچیده هستند و معمولا زمان لازم است تا روشی مناسب برای تسکین آن ها پیدا کرد. راه های زیادی برای درمان درد وجود دارد. استفاده از گرما و سرما درمانی، یوگا و داروها روش هایی هستند که پیشنهاد می شوند. اما به تازگی روشی نوین برای درمان درد به وجود آمده است. اوزون تراپی روش امن و بدون عارضه خاصی است که در سطح جهانی به منظور کاهش درد استفاده می شود.

دردهای مزمن می توانند بخاطر یک مشکل پزشکی و یا آسیب فیزیکی به وجود بیایند. بر اساس تعاریف علمی دردی مزمن است که بیشتر از سه ماه طول بکشد. و خب باید بدانید که این شرایط می تواند بسیار آزار دهنده باشد. دردهای مزمن می توانند در هر قسمت زندگی انسان را درگیر کنند. زمانی که شخصی درد داشته باشد کیفیت زندگی اش افت می کند و ممکن است راندمان کافی را در محیط کار خود نداشته باشد.

در این مقاله سعی کرده ایم به روش های موثر برای تسکین درد بپردازیم. در این مقاله به اوزون تراپی که روشی نوین برای کاهش درد است نیز پرداخته می شود.

دردهای مزمن چقدر شایع هستند؟

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، حدود بیست درصد از بزرگسالان در قسمتی از زندگی خود دردهای مزمن را تجربه می کنند. در این میان 8 درصد از آن ها دردهای مزمن با شدت زیاد را تجربه می کنند.

در سال 2017 منبع معتبر مطالعات بار جهانی بیماری تخمین زد بیماری هایی که همراه با دردهای مزمن هستند در سراسر جهان در حال افزایش می باشند. خوب است بدانید دردهای مزمن به صورت مستقیم بر روی سلامت جسمی و روانی فرد تاثیر می گذارند. دردهای مزمن می توانند باعث:

  • افسردگی
  • مشکلات خواب
  • انزوای اجتماعی
  • و سو مصرف دارو شوند.

مدیریت درد چیست؟

مدیریت درد به تکنیک هایی اشاره می کند که میزان درد یک نفر را در طولانی مدت کاهش می دهد. راه های زیادی برای کاهش درد وجود دارند که بسیاری از آن ها از داروها مستقل می باشند.

تکنیک های فیزیکی کاهش درد

راه های مختلفی وجود دارند که با انجام دادن یکسری از اقدامات و بدون استفاده از دارو می توان درد را کاهش داد. گرما و سرما درمانی، ماساژ و طب سوزنی از این قبیل روش ها می باشند.

گرما و سرما درمانی

یکی از امن ترین روش های تسکین درد می باشند که در این زمینه موثر هستند.

گرما می تواند باعث ریلکس شدن ماهیچه ها و گشاد شدن عروق خونی شود. این موضوع گردش خون را افزایش می دهد بنابراین فرآیند بهبودی را بعد از یک آسیب سرعت می بخشد.

سرما درمانی نیز می تواند باعث کاهش جریان خون به ناحیه آسیب شود و التهاب را در آن ناحیه کاهش دهد. معمولا با استفاده از یک کیسه یخ در ناحیه آسیب سرما درمانی انجام می شود.

ماساژ

ماساژ به نوعی درمان ناحیه های نرم( غیر از استخوان) محسوب می شود. معمولا ماساژ به عنوان یک درمان جانبی در کنار فیزیوتراپی و یا دارودرمانی استفاده می شود.

از مزایای ماساژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامش بخش است
  • افزایش انعطاف
  • کاهش التهاب
  • بهبود پوزیشن بدن
  • بهبود گردش خون
  • کاهش خشکی و گرفتگی عضلات

در سال 2007 در تحقیقی که انجام شد، مشخص شد ماساژ می تواند در کاهش درد ناحیه کمر نیز موثر باشد.

ورزش درمانی

ورزش درمانی شامل تکنیک هایی می شود که با تقویت عضلات و مفصل ها سر و کار دارند. زمانی که ماهیچه های قسمت خاصی از بدن تقویت شوند می توان توقع داشت میزان درد در یک ناحیه کاهش پیدا کند. ورزش درمانی می تواند خواص طولانی مدتی داشته باشد.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل استفاده از سوزن های نازک روی پوست در نقاط دقیقی از بدن توسط پزشک متخصص می شود.

شواهد مختلف نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به افراد مختلف در درمان درد کمک کند.

بیشترین استفاده طب سوزنی در کاهش درد در ناحیه کمر، گردن، زانو و مشکل آرتروز می باشد. با این حال شواهد نشان داده اند برای طولانی مدت درمان مناسبی نخواهد بود.

از مزایای طب سوزنی می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • تسکین درد
  • کاهش التهاب
  • آرامش
  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • روش های ذهنی کاهش درد

در کنار روش های فیزیکی که توضیح داده شد، می توان از قابلیت ای ذهن انسان برای کاهش درد استفاده کرد.

معرفی انوع روش های تسکین درد

درمان شناختی رفتاری

تحقیقات مختلفی نشان داده اند که روان درمانی می تواند بر روی درد نیز موثر باشد. یکی از این روش ها، درمان شناختی رفتاری می باشد. برخی از وجه های دردهای مزمن می توانند ذهنی باشند. بنابراین وقتی تصور کسی نسبت به درد عوض شود، میزان دردی که حس می کند نیز کاهش پیدا می کند.

در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد مشخص شد روش هایی مانند درمان شناختی رفتاری می تواند بر روی کاهش درد در زمان کوتاه موثر باشد. البته شایان ذکر است شواهدی مبنی بر اثر درمان شناختی رفتاری در طولانی مدت بر روی دردهای مزمن پیدا نشد.

یوگا

هدف از یوگا آرامش، تقویت و انعطاف پذیری بیشتر بدن از طریق کشش با ژست های مختلف است.

مطالعه ای که در سال 2010 در مورد تاثیرات یوگا بر درد مزمن انجام شد، نشان داد که یوگا درد شرکت کنندگان را کاهش نمی دهد، اما به آن ها می اموزد که چطور با درد خود کنار بیایند و تاثیر درد را در زندگی روزمره خود کنترل کنند.

یوگا یک روش ایمن و قابل دسترس برای مدیریت درد است که افراد می توانند آن را در خانه، با استفاده از ویدیوهای آنلاین یا در یک کلاس به صورت حضوری با مربی امتحان کنند.

دارو درمانی

طیف وسیعی از داروهای مختلف وجود دارند که می توانند در درمان درد به شما کمک کنند. هر کلاس دارویی بر روی دردهای مختلفی تاثیر می گذارند. بنابراین ممکن است برخی از دسته های دارویی تاثیر بیشتری در تسکین درد داشته باشند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

معروف ترین دسته دارویی برای کاهش درد می باشند. این داروها به شکل های مختلف نیز وجود دارند. بروفن معروف ترین آن هاست.

این داروها به طور معمول بر روی سیستم گوارش و قلب و عروق تاثیر می گذارند بنابراین بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مخدرها

مسکن های قوی درد هستند. به طور معمول حتما باید توسط پزشک تجویز شوند و  در درمان های کوتاه مدت استفاده می شوند

اوزون تراپی

اوزون تراپی روشی نوین در جهت کاهش درد می باشد. اساس کار اوزون تراپی همانند سایر روش های تسکین درد می باشد. اما تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند نشان داده اند که میزان اثرگذاری این روش در درمان دردهای مزمن بسیار زیاد است.

در اوزون تراپی دو هدف دنبال می شود:

  • افزایش اکسیژن رسانی به بافت جهت ترمیم سریع تر
  • کاهش التهاب بافتی جهت کاهش درد

در اوزون تراپی با استفاده از روش های مختلفی سعی می شود که گاز اوزون را وارد بدن شخص کرد. گاز اوزون به محض ورود به بدن به مولکلو های اکسیژن تجزیه می شود و از این طریق، میزان اکسیژن در دسترس بافت را افزایش می دهد. حال سلول ها میزان اکسیژن کافی در اختیار دارند و می توانند فرآیند ترمیم را سرعت بخشند.

از طرفی دیگر خاصیت اکسیدانی اکسیژن باعث می شود که موارد ایجاد کننده التهاب اکسید شوند و تنش در بافت ها کاهش پیدا کند. بنابراین با کاهش تنش درد نیز کاهش می یابد.

در طی تحقیقاتی که انجام شده است عارضه جانبی خاصی برای اوزون درمانی ذکر نشده است و می توان این روش را یک روش امن و کم خطر در نظر گرفت. درمان با استفاده از گاز اوزون می تواند شرایط طولانی مدتی را برای کاهش درد ایجاد کند.

نتیجه گیری

روش های زیادی برای مدیریت درد وجود دارند. بسیاری از اوقات انتخاب روش کاهش درد بستگی به شرایط اطراف دارد.

بیشتر استراتژی های کاهش درد بر روی توانایی مدیریت درد و پذیرفتن آن کار می کنند.

برخی از تکنیک های کاهش درد بهتر است در زیر نظر یک متخصص و یا پزشک انجام شوند. طب سوزنی، ورزش درمانی و یوگا اگر با مربی انجام شوند می توانند اثرات ثمربخش تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *