تاثیر پی ار پی بر روی جوانسازی پوست

تاثیر پی ار پی بر روی جوانسازی پوست

اهمیت دادن به زیبایی ویژگی ای است که در همه افراد مشترک میباشد. این ویژگی باعث شده است که از دیرباز افراد به دنبال راه های مختلفی باشند که ظاهر خود را زیباتر کنند. یکی از مواردی که بر روی زیبایی تاثیر می گذارد، پوست می باشد. پوست در اثر روند پیری دچار چین و چروک های مختلفی می شود که از زیبایی آن می کاهد. به همین خاطر بشر همیشه با استفاده از راه های مختلف سعی کرده است تا روند پیری پوست را کاهش دهد یا حداقل اقداماتی را انجام دهد که این روند پیری کمتر به چشم آید. یکی از این روش ها که جدیدا مورد استفاده قرار می گیرد، پی ار پی می باشد. تحقیقات مختلف نشان داده اند که پی ار پی می تواند در جوان سازی پوست موثر باشد. همراه ما باشید تا تاثییر پی ار پی بر روی جوانسازی پوست را بررسی کنیم.

پوست، بزرگترین اندام بدن

پوست بزرگترین اندام بدن است و اولین اندامی است که شما تاثیرات پیری را بر روی آن تجربه می کنید. پیری پوست با ویژگی هایی مانند چین و چروک، از دست دادن خاصیت ارتجاعی، شلی و خشن شدن ظاهر آن مشخص می شود. روند پیری پوست با تغییرات فنوتیپی( یعنی تغییراتی که با چشم قابل مشاهده هستند) و تغییرات ساختاری و عملکردی همراه خواهد بود. واضح تر اگر بخواهیم توضیح دهیم، علاوه بر تغییراتی که در ظاهر پوست ایجاد می شود و شما می توانید به وضوح آن ها را ببینید، تغییراتی درون سلولی نیز اتفاق می افتند. این تغییرات شامل کاهش سرعت سوخت و ساز درون سلولی، کاهش تولید برخی از پروتئین ها و … می شود.

روند پیری اندام های بدن از بدو تولد شروع می شود و این موضوع شامل پوست نیز می شود. پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن، علائم پیری را به صورت آشکار و واضح نمایان می کند. این موضوع برای زنان بیشتر حائز اهمیت است و سعی می کنند تا با استفاده از روش های مختلف روند پیری پوست را به تعویق بیندازند.

عوامل پیری پوست

عوامل پیری پوست را می تواند به دو دسته کلی عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد. هر دوی این عوامل نقش به سزایی در پیری پوست دارند ولی تحقیقات نشان داده اند که عوامل بیرونی تاثیرگذاری بیشتری بر روی روند پیری دارند.

پیری درونی پوست

پیری درونی یک فرآیند فیزویولوژیکی اجتناب ناپذیر است که منجر به نازکی پوست، خشکی، نمایان شدن چین و چروک های ظریف و آتروفی( تحلیل رفتن بافت پوست) تدریجی پوست می شود. عامل درونی پیری پوست تا حد زیادی به ژنتیک شخص وابسته است و با توجه به تفاوت ژنتیکی در افراد می تواند سرعت آن متفاوت باشد. علاوه بر ژنتیک، عامل موثر دیگری که در پیری درونی پوست وجود دارد، بیماری های مختلفی می باشند که شخص در طول زمان دچار آن ها می شود.

عوامل بیرونی پیری پوست

عوامل پیری بیرونی ناشی از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، سیگار، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشند که منجر به ایجاد چین و چروک های درشت در پوست می شوند. از دست دادن خاصیت ارتجاعی، شلی و ظاهر خشن بافت پوست ناشی از عوامل بیرونی آن می باشد. به طور گسترده در تحقیقات مختلف ثابت شده است که آسیب نور خورشید علت اصلی پیری پوست می باشد. نور خورشید باعث از دست رفتن یکپارچگی بافت پوست می شود و می تواند به مرور زمان اثرات جبران ناپذیری را بر روی پوست بگذارد.

عوامل بیرونی و درونی هر دو باعث ایجاد تغییرات ساختاری و عملکردی در پوست می شوند. این عوامل بر روی کلاژن ها، الاستین و پروتئوگلیکان ها که برای ایجاد استحکام کششی در پوست ضروری هستند تاثیر می گذارند.

تاثیر پی ار پی بر روی جوانسازی پوست

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی ار پی یک روش برای تحریک رشد و بازسازی بافت در نظر گرفته می شود. با تزریق پی ار پی حجم زیادی از فاکتورهای رشد به بافت مورد نظر می رسند و امکان بازسازی بافت را فراهم می کنند. در حال حاضر پی ار پی یک روش جوانسازی پوست می باشد که تاثیر آن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. درون پلاسمایی که در پی ار پی استفاده می شود علاوه بر پلاکت ها، فاکتورهای رشد، پروتئین های فعال زیستی، پپتیدها، سیتوکین ها و مواد دیگری حضور دارند که باعث تحریک التیام پوست و بافت های نرم می شوند.

پی ار پی در واقع همان پلاسمای خون می باشد که پس از سانترفیوژ شدن خون از لایه غنی از پلاکت آن جدا می شود. این پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشد متعددی مانند فاکتور رشد اپتلیال و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی می باشند که تکثیر سلولی، بازسازی بافت، رگزایی و پاسخ های التهابی را تعدیل می کنند. بر همین اساس می توانند بر روی بافت پوست تاثیر بگذارند و فرآیند ساخت پروتئین های حیاتی برای جوانی پوست مانند کلاژن را تسریع کنند.

تاثیر پی ار پی بر روی جوانسازی پوست

فرآیند بدست آوردن و تزریق پی ار پی

همانطور که گفتیم پی ار پی از خون خود فرد به دست می آید. برای این کار ابتدا مقداری از خون فرد که معمولا از دست گرفته می شود را داخل سانتریفیوژ می گذارند. پس از چرخش سلول های خونی از پلاسما جدا می شود. سپس پلاسمای بدست آمده را که قسمتی از آن غنی از پلاکت است را داخل سرنگ می کشند و به ناحیه مورد نظر تزریق می کنند. این تزریق به طور معمول با سرنگ انسولین انجام می شود زیرا نیدل آن نازک و کوتاه می باشد و تزریق با آن راحت تر است.

در برخی موارد و با نظر متخصص پی ار پی با مواد مغذی دیگری که برای پوست مفید هستند ترکیب می شود. بدین صورت علاوه بر فاکتورهای فعال زیستی، مواد دیگری مانند انواع ویتامین ها و مواد معدنی به بافت پوست رسانده می شوند.

پی ار پی چگونه بر روی پوست تاثیر می گذارد؟

پلاکت ها اولین پاسخ بدن به مناطقی هستند که دچار آسیب شده اند و نیاز به ترمیم دارند. بنابراین زمانی که پی ار پی به بافت پوست تزریق می شود، با تحریک ترمیم دی ان ای باعث می شود تا سلول ها تحریک شوند و با تولید پروتئین های مختلف همانند کلاژن و الاستین باعث جوانسازی پوست شوند.  بنابراین پی ار پی از یک روند فعال برای ترمیم بافتی استفاده می کند. در حالی که سایر مواد مانند تزریق انواع ویتامین ها و مواد معدنی، واکنش فعال را در بدن ایجاد نمی کنند. پس از فعال شدن سلول های بدن با کمک پی ار پی، برای مدتی این سلول ها فعال هستند. بنابراین برای اینکه روند ترمیم بافت آسیب دیده پوست دائما اتفاق بیفتد نیاز است که پی ار پی هرچند وقت یکبار تجدید شود. فاصله بین جلسات پی ار پی به نظر متخصص بستگی دارد.

عوارض پی ار پی کدام ها هستند؟

طی تحقیقاتی که در چندین سال و بر روی چند هزار نفر انجام شده است، مشخص شده است که پی ار پی به خودی خود عارضه ای ندارد. بلکه عوارضی که در برخی از افراد مشاهده می شوند، مربوط به تزریق می باشند. این عوارض تا حد زیادی با انتخاب فرد مناسب برای تزریق کنترل می شوند. عوارض تزریق پی ار پی عبارتند از:

  • التهاب محل تزریق
  • تورم محل تزریق
  • عفونت محل تزریق در صورتی که اصول استریل رعایت نشوند
  • خونریزی در صورتی که شخص مشکل زمینه ای داشته باشد.
  • در موارد بسیار نادر ممکن است شخص به موادی که در محلول پی ار پی وجود دارند واکنش نشان دهد.

در چه مواردی شخص نباید تزریق پی ار پی را انجام دهد؟

در حالی که پی ار پی برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود، اگر فرد هر کدام از شرایط زیر را داشته باشد، باید از تزریق اجتناب کند:

  • هپاتیت سی
  • سندرم نقص ایمنی اکتسابی( ایدز)
  • بیماری قلبی عروقی که نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده دارند
  • سرطان پوست در ناحیه ای که باید درمان شود

این شرایط بر روی پلاکت ها تاثیر می گذارند و بهتر است که شخص در این موارد این روش درمان را انتخاب نکند.

جمع بندی

پی ار پی یک روش بی خطر است که نتایج طبیعی ای دارد و خطر واکنش های آلرژی در صورتی که مواد دیگری با آن ترکیب نشده باشد وجود ندارد، زیرا بیمار نمی تواند به خون خود حساسیت داشته باشد. در سال های اخیر از پی ار پی به عنوان یک درمان موثر برای کنترل روند پیری پوست استفاده می کنند. بسته به نظر پزشک، این درمان می تواند به صورت مستقل یا در ترکیب با سایر درمان ها استفاده شود. اگر از پیر شدن پوست خود رنج می برید و به فکر جوانسازی پوست صورت خود هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که زیر نظر یک متخصص، روش پی ار پی را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *