درمان اچ پی وی با اوزون تراپی

درمان اچ پی وی با اوزون تراپی

اچ پی وی بیشتر به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود که  بیشتر با علامت شایعش، یعنی زگیل تناسلی شناخته می شود. بیشتر افراد درباره نشانه ها و درمان های بیماری های مقاربتی اطلاعات کمی دارند و به همین خاطر تصور می کنند که بیماری هایی مانند اچ پی وی بسیار خطرناک هستند و به سرعت مضطرب می شوند. اما چیزی که در حقیقت وجود دارد این است که در اغلب موارد اچ پی وی یک ویروس خوش خیم و بدون ضرر می باشد که با انجام دادن یک سری از درمان ها و مراقبت ها به راحتی کنترل می شود. در این مقاله یکی از موثرترین راه های درمان یعنی درمان اچ پی وی با اوزون تراپی را برای شما شرح می دهیم.

اچ پی وی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی یک بیماری رایج است که می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 100 نوع سویه برای اچ پی وی کشف شده است که نزدیک به 30 مورد از آن ها می توانند دستگاه تناسلی مرد و زن را درگیر کنند و باعث ایجاد وارت شوند. از جمله مکان هایی که اچ پی وی بر روی آن ها تاثیر می گذارد شامل دست ها و پاها، صورت، مقعد و حتی داخل روده و دهان می باشد. گونه هایی از اچ پی وی که دستگاه تناسلی را درگیر می کنند در دسته بیماریهای مقاربتی شناخته می شوند. اما نکته ای که وجود دارد این است که اکثر این گونه ها بی ضرر هستند و فقط ویروس در محیط بدن انسان زندگی می کند.

در مقابل برخی از سویه های اچ پی وی پرخطر هستند و می توانند در صورت درمان نشدن و تشخیص دیرهنگام منجر به سرطان دهانه رحم و یا اگر در مقعد باشند منجر به سرطان روده بزرگ شوند.

آیا تمام زگیل ها مربوط به اچ پی وی هستند؟

اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم جواب بله می باشد. تمامی زگیل ها توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند. اما میان زگیل ها نیز تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. همه سویه های اچ پی وی توانایی ایجاد زگیل ندارند. درمیان این سویه ها 6 و 11 بیشتر از بقیه باعث ایجاد زگیل می شوند. اتفاقا شیوع این دو سویه نیز از بقیه بیشتر می باشد. سایر سویه های اچ پی وی باعث ایجاد انواع زیر می شوند:

  • زگیل های مسطح و بدون برآمدگی
  • میخچه کف پا
  • زگیل های ساده که معمولا با ظاهری به رنگ سفید هستند
  • زگیل های زیرزبانی
  • و ….

همانطور که گفتیم همه سویه های اچ پی وی باعث ایجاد زگیل نمی شوند. نکته بسیار مهم این است که آن سویه از اچ پی وی که باعث ایجاد سرطان های مختلف می شود، زگیل ایجاد نمی کند. بنابراین راه تشخیص آن مقداری سخت می باشد و نیازمند نمونه برداری و آزمایش می باشد.

میزان شیوع اچ پی وی

اچ پی وی شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان می باشد. سالانه حدود 14 میلیون نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا می شوند. این ویروس به قدری شایع می باشد که در افرادی که واکسینه نشده اند، با احتمال بسیار زیاد درگیر این بیماری خواهند شد.

علائم اچ پی وی کدامند؟

آن سویه از اچ پی وی که بر روی اندام های تناسلی اثر می گذارد معمولا علائمی ندارد. سویه های پرخطر آن نیز که می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند، تا زمانی که پیشرفت نکرده باشند، علائمی را ایجاد نخواهند کرد. اما برای بقیه سویه ها، زگیل تناسلی به شکل های مختلف شایع ترین علامت می باشد. اغلب اوقات زگیل های تناسلی باقتی سفت و خشن دارند و شبیه به گل کلم هستند که می توانند در هر قسمت از بدن شما رشد کنند. این زگیل ها ممکن است هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها پس از آلوده شدن یک نفر به اچ پی وی ظاهر شوند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که به طور معمول زمانی که شخص با اچ پی وی آلوده می شود، معمولا چند سویه در آن نقش دارند. دقت داشته باشید که آلوده شدن با سویه های بدخیم اچ پی وی به معنی گرفتن سرطان در آینده نیست. بلکه درصد کمی از افراد که هیچگونه درمانی را در پیش نمی گیرند و مراقبت نمی کنند شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارند.

درمان اچ پی وی با اوزون تراپی

اوزون تراپی روشی نوین است که در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از اسمش پیداست، در اوزون تراپی از گاز اوزون به عنوان یک ماده درمانی استفاده می شود. اوزون از طریق راه های مختلفی می تواند به بدن انسان در مقابله با بیماری ها کمک کند برخی از این راه ها عبارتند از:

  • افزایش خون رسانی به بافت مورد نظر و کمک به ترمیم بیشتر بافت آسیب دیده
  • افزایش آنتی اکسیدان ها و کمک به کاهش التهاب از طریق آن ها
  • بالا بردن میزان اکسیژن در دسترس سلول به منظور تسریع فرآیند درمان
  • داشتن خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی به منظور برطرف کردن عفونت ها
  • و …

چیزی که در درمان اچ پی وی مدنظر ما می باشد خاصیت آنتی باکتریالی و خاصیت آنتی اکسیدانی گاز اوزون می باشد. با استفاده از این دو خاصیت گاز اوزون می توان تا میزان قابل توجهی ویروس اچ پی وی را کنترل کرد و زگیل های تناسلی را از بین برد.

فرآیند اوزون درمانی به چه صورت است؟

اوزون از طریق راه های مختلفی بر روی بدن اعمال می شود. روشی که در درمان اچ پی وی و یا به طور کلی بیماری های واژینال استفاده می شود یک روش کاملا بدون درد و ناراحتی است و بیمار چیز خاصی را احساس نمی کند. در این روش نیاز به بستری بیمار نمی باشد و فقط با استفاده از یک کاتتر گاز اوزون به محل مورد نظر خواهد رسید.

در این روش گاز اوزونی که توسط ژنراتورهای اوزون ساز پزشکی تولید می شوند با استفاده از یک کاتتر به محل مورد نظر که واژن بیمار می باشد می رسد. گاز اوزون به صورت 5 درصد حجمی تولید می شود و بقیه آن یعنی 95 درصد اکسیژن وجود دارد. زمانی که کاتتر درون واژن بیمار قرار می گیرد، بسته به میزان اوزون ورودی ممکن است بیمار احساس سوزش داشته باشد که با اطلاع به پزشک و کاهش گاز اوزون مشکل به راحتی برطرف می شود.

در هنگام انجام اوزون تراپی به شما ماسک مخصوصی داده می شود تا به صورت ناخواسته گاز اوزون را تنفس نکنید، زیرا می تواند برای شما مشکلاتی را ایجاد کند. از طرفی دیگر حوله ای سفید رنگ و مرطوب در قسمت واژن شما قرار داده می شود تا گاز اوزون فراری را جذب کند. یک جلسه درمانی اوزون تراپی بسته به نظر پزشک می تواند 10 الی 30 دقیقه به طول بی انجامد. پس از اتمام کار، ژنراتور خاموش می شود و پزشک کاتتر را خارج می کند. سپس باید خود را با آب گرم بشویید. با توجه به نظر پزشک متخصص این کار می تواند دو الی سه بار در هفته انجام شود تا زمانی که مشکل شما به طور کامل از بین برود.

درمان اچ پی وی با اوزون تراپی

اوزون تراپی چگونه بر روی اچ پی وی اثر می گذارد؟

همانطور که گفتیم در اوزون تراپی برای اچ پی وی ما به خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی آن نیازمندیم. اغلب اوقات زمانی شخص درگیر اچ پی وی که یک عفونت ویروسی است می شود، عفونت های باکتریایی نیز سر و کله شان پیدا می شوند. بنابراین بدن با دو نوع عفونت مبارزه می کند.

زمانی که اوزون تراپی صورت می گیرد، خاصیت آنتی باکتریالی آن باعث مهار عفونت باکتریایی خواهد شد. از طرفی دیگر افزایش آنتی اکسیدان ها در خون باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود. با تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با بیماری های ویروسی بهتر صورت می پذیرد. بنابراین بدن می تواند به راحتی با اچ پی وی مقابله کند و آن را مهار کند.

عوارض اوزون تراپی

به طور کلی برای اوزون تراپی عوارض خاصی گزارش نشده است. در این روش که برای درمان اچ پی وی استفاده می شود، اوزون با استفاده از یک کاتتر ساده و بدون استفاده از اقدامات تهاجمی به واژن می رسد. بنابراین ریسک هرگونه آسیب کاهش پیدا می کند. تنها در برخی از بیماران امکان دارد خشکی واژن اتفاق بیفتد که این موضوع نیز با استفاده از کرم های آب رسان و داروهایی که پزشک تجویز می کند قابل درمان می باشد.

نتیجه گیری

اوزون تراپی یک روش نوین است که در درمان بیماری های مختلف نقش دارد. اساس کار اوزون در درمان بیماری های مختلف تقریبا یکسان می باشد و در تمامی این موارد هدف جلوگیری از گسترش عفونت و تقویت سیستم ایمنی است. بنابراین با افزایش سطح اکسیژن در دسترس سلول ها می توان به این دو مهم دست پیدا کرد.

درمان اچ پی وی با اوزون تراپی یک روش بسیار کارآمد می باشد که می توان برای کسانی که نسبت به آنتی بیوتیک ها و سایر درمان ها مقاون شده اند استفاده کرد. این روش عارضه خاصی را به همراه نخواهد داشت و می تواند نتایج فوق العاده ای را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *