پی ار پی رحم در چه مواردی استفاده می شود؟

پی ار پی روشی نوین در درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. از این روش برای درمان بیماری های پوستی، حل مشکل ریزش مو، مشکلاتی مانند روماتیسم و آرتروز و … استفاده می شود. در سال های اخیر، پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی ار پی در کنار درمان های متداولی که برای باروری استفاده می شود، برای بهبود کیفیت تخمک، ضخامت پوشش رحم و پذیرش آندومتر مورد استفاده قرار گرفته است. از پی ار پی در کسانی که روش لقاح مصنوعی یا همان IVF را انجام می دهند برای کمک به اثر گذاری این روش استفاده می کنند. به طور معمول درصد زیادی از افراد که از روش IVF استفاده می کنند در دفعات اول شکست می خورند. بنابراین از پی ار پی  برای افزایش احتمال موفقیت استفاده می شود.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به طور کامل درباره پی ار پی رحم صحبت کنیم.

پی ار پی چیست؟

پی ار پی یک فرآورده غلیظ خونی است که حاوی درصد بالایی از پلاکت ها می باشد. خون به طور کلی از 4 جزء تشکیل شده است:

  • پلاسما
  • پلاکت ها
  • گلبول های قرمز
  • گلبول های سفید

در پی ار پی از پلاسما به علاوه پلاکت ها استفاده می شود. پلاکت های موجود در پی ار پی حاوی فاکتورهای رشد متعددی هستند که به طور معمول به بدن انسان کمک می کنند زمانی که دچار آسیب شد روند بهبودی را سریع تر طی کند.

پی ار پی چگونه تهیه می شود؟

پی ار پی از خون خود فرد گرفته می شود. بدین صورت که در ابتدا مقداری خون از فرد گرفته می شود. سپس خون گرفته شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می شود تا سلول های خونی از پلاسما جدا شوند. در پایان این روند خون به سه قسمت تقسیم می شود:

  • سلول های خونی که ته نشین شده اند
  • پلاسما با تراکم کمتر چلاکت
  • پلاسمای غنی از پلاکت

در ادامه پلاسمای غنی از پلاکت که حاوی مقدار زیادی از فاکتورهای رشد می باشد استخراج می شود و برای تزریق آماده می شود.

پی ار پی رحم و درمان ناباروری

پی ار پی در تعدادی از درمان های باروری از جمله IVF و IUI برای کمک به بهبود کیفیت و کمیت تخمک و بهبود ضخامت پوشش رحم( افزایش پذیرش آندومتر در طول انتقال جنین) استفاده می شود. این درمان اغلب برای کسانی که چندین بار چرخه IVF را امتحان کرده اند و در آن شکست خورده اند استفاده می شود.

پی ار پی معمولا قبل از استخراج تخمک برای انجام دادن IVF انجام می شود تا کیفیت تخمک و بافت رحم افزایش پیدا کند. اما با این حال امکان دارد در کنار سایر درمان های حمایتی که بر روی ایمونولوژی تولید مثل تمرکز دارند نیز انجام شود.

انجام دادن پی ار پی رحم برای افزایش کیفیت و کمیت تخمک

از پی ار پی برای افزایش بهبود کیفیت تخمک گذاری، جوانسازی تخمدان و همچنین آماده سازی رحم و تخمدان برای پاسخ به داروهای تحریک کننده استفاده می شود. برای این منظور از دو روش استفاده می شود:

  • پی ار پی داخل تخمدانی
  • پی ار پی داخل رحمی

پی ار پی رحم

پی ار پی داخل تخمدانی

در این روش پی ار پی به طور مستقیم به داخل تخمدان تزریق می شود. این عمل تحت نظارت پزشک بیهوشی انجام می شود. روش انجام کار بدین صورت است که با یک سوزن محلول پی ار پی را از طریق دیواره واژن به داخل تخمدان هدایت می کنند و سپس تزریق انجام می شود. برای انجام این تزریق نیاز به 1 الی 3 میلی لیتر از محلول پی ار پی می باشد. برای این که محل تزریق به طور دقیق پیدا شود، از سونوگرافی به عنوان راهنمای عمل استفاده می شود.

این روش به طور ایده آل یک الی سه ماه قبل از انجام روش IVF انجام می شود. در این زمان تحریک تخمک گذاری افزایش پیدا می کند. همچنین تخمک نیز از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

پی ار پی داخل رحمی

در این روش مایع پی ار پی با حجم بالا( حدود 8 الی 10 میلی لیتر) به داخل واژن با استفاده از کاتتری به نام SHG تزریق می شود. در طی این فرآیند، پلاسما از طریق لوله های فالوپ که تخمدان ها را به رحم وصل می کنند، وارد تخمدان می شود و آن ها را شستشو می دهد. پس از تکمیل فرآیند تزریق، فرد باید به مدت 10 دقیقه در همان جا دراز بکشد تا از پیش آمدن خطرات احتمالی جلوگیری شود.

پی ار پی رحم برای رشد دیواره رحم و پذیرش آندومتر

پی ار پی ممکن است برای بهبود پذیرش آندومتر( پوشش داخلی رحم) نیز استفاده شود. از این روش برای افزایش پذیرش جنین قبل از انتقال آن استفاده می شود. این نوع پی ار پی معمولا 48 ساعت قبل از انتقال جنین استفاده می شود. در این روش  3 الی 5 میلی لیتر با استفاده از کاتتر IUI در رحم تزریق می شود. بیمار به مدت 10 دقیقه استراحت می کند و می تواند پس از آن به فعالیت های دیگرش بپردازد. این کار معمولا توسط فوق تخصص غدد انجام می شود.

اگر تزریق برای توسعه پوشش داخلی رحم( آندومتر) انجام شود هدف از انجام عمل شستشوی داخل رحمی می باشد( این روش معمولا برای کسانی که در دفعات قبل به علت نبودن پوشش مناسب برای قرار گیری جنین در انجام IVF ناموفق بوده اند انجام می شود). به طور معمول از این روش یکبار استفاده می شود. در صورتی که پوشش مناسب داخل رحمی ایجاد نشود، پی ار پی دوباره تکرار می شود.

عوارض جانبی پی ار پی رحم

به طور کلی بخاطر اینکه پی ار پی از خون خود فرد بدست می آید عوارض خاصی را به دنبال ندارد. اما با این حال ممکن است به خاطر روش تزریق و موارد دیگر برخی از عوارض نا خواسته به وجود بیایند. این عوارض عبارتند از:

عفونت محل تزریق: اگر اصول استریل به خوبی رعایت نشده باشند ممکن است محل تزریق عفونت شکل بگیرد که احتمال آن بسیار محدود است.

التهاب و تورم: براثر تزریق ممکن است محل تزریق دچار التهاب شده و مقداری تورم داشته باشد. با این حال این موضوع پس از یک الی دو روز رفع می شود.

از آنجایی که پی ار پی از خون خود فرد استخراج می شود، امکان ایجاد واکنش های آلرژی وجود نخواهد داشت. زیرا هیچکس نمی تواند به خون خودش آلرژی داشته باشد.

جمع بندی

پی ار پی به عنوان یک روش نوین در درمان ناباروری استفاده می شود. با این با اینکه اثر گذاری این روش مشخص شده است اما هنوز هم تحقیقات در این زمینه ادامه دارند. اگر دچار مشکل ناباروری هستید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا این روش را نیز برای شما انجام دهد. با این حال تمامی روند درمان باید زیر نظر پزشک متخصص باشد تا بتوان بهترین اثرگذاری را از آن دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *