درمان پارگی دیسک کمر با اوزون تراپی

درد کمر درد رایجی است که به طور معمول 70 درصد انسان ها در طول زندگی خود در سنین متفاوت این درد را تجربه می کنند. به طور معمول این درد ناشی از آسیب دیدن دیسک ها و مهره ها در قسمت پایین کمر می باشد. زمانی که این ناحیه تحت فشار قرار می گیرد اولین قسمتی که آسیب می بیند دیسک های کمری هستند. درمان های مختلفی برای دردهای قسمت پایین کمر وجود دارد. اما باید آگاه باشید که این مشکل در تمام طول عمرتان همراهتان خواهد بود. درمان پارگی دیسک کمر با اوزون تراپی، یک روش نوین درمان دردهای پایین کمر است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اثر اوزون تراپی را در درمان پارگی دیسک برای شما توضیح دهیم.

مکانیسم درد در قسمت پایینی کمر

دیسک ها صفحه هایی از جنس غضروف هستند که در بین دو مهره قرار دارند و اصطکاک بین دو مهره را کاهش می دهند. زمانی که این دیسک ها تحت فشار قرار بگیرند از جای خود خارج شده و به عصب سیاتیک فشار می آورند. اگر عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد بسته به میزان فشار و ناحیه تحت فشار می تواند محل درد از کمر تا پشت پا نزدیک آشیل متفاوت باشد. شدید ترین حالتی که می تواند برای یک دیسک اتفاق بیفتد پارگی دیسک است که در این صورت عصبی که از کانال نخاعی می گذرد( عصب سیاتیک) به طور کامل تحت فشار قرار می گیرد و زندگی فرد مختل می شود. در این صورت در ابتدا به فرد توصیه می شود که تحرک خودش را به صفر برساند و استراحت کند تا التهاب آن ناحیه کمتر شود.

اما باید بدانید که این روش قرار نیست شما را از درد بسیار زیاد در ادامه مصون نگه دارد و باید به فکر یک چاره درست و حسابی باشید. راه های مختلفی برای درمان دیسک کمر وجود دارند ولی بعضی از آن ها همانند جراحی می توانند بسیار پرهزینه باشند. علاوه بر این جراحی یک روش کاملا تهاجمی است و پزشک معالج سعی می کند جراحی را به عنوان آخرین گزینه درمانی درنظر داشته باشد. راه های درمان پارگی دیسک کمر عبارتند از:

• دارو درمانی
  • آب درمانی
  • ورزش درمانی
  • فیزیوتراپی
  • جراحی
  • اوزون درمانی

ممکن است پزشک در نظر داشته باشد که چند درمان را به صورت همزمان انجام دهد تا اثربخشی بیشتری حاصل شود. در این میان اوزون تراپی یک روش نوین برای درمان پارگی دیسک محسوب می شود. این درمان می تواند تا حد زیادی اثر بخش باشد و شما را از این درد عذاب آور نجات دهد.

اوزون چیست؟

اوزون یک مولکول است که در جو زمین وجود دارد. این مولکول که به صورت گازی شکل وجود دارد از سه اتم اکسیژن متصل به یکدیگر به وجود می آید. باید بدانید که اوزون به خودی خود یک مولکول سمی می باشد اما زمانی که وارد بدن می شود به سرعت به اتم های اکسیژن تجزیه می شود و از این رو خطری بدن ما را تهدید نمی کند. اوزونی که در علم پزشکی استفاده می شود توسط ژنراتورهای مخصوصی تولید می شوند. نوع ژنراتوری که در درمان اوزون تراپی استفاده می شود بسیار مهم است. در بهترین حالت ژنراتورهای آلمانی می توانند 5 درصد حجمی اوزون را تولید کنند.

چگونه اوزون تراپی به درمان پارگی دیسک کمک می کند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، دیسک ها از جنس غضروف می باشند. غضروف نیز همانند سایر بافت های بدن یک بافت زنده می باشد و خون در آن جریان دارد و به وسیله جریان خون تغذیه می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که جریان خود در بافت های غضروفی و استخوانی به شدت کمتر از سایر بافت ها می باشد. همین موضوع باعث می شود که اگر این بافت ها آسیب ببینند، روند بهبودی بسیار کند خواهد بود.

در اوزون درمانی هدف این است که جریان خون و مواد مغذی در آن همانند اکسیژن را به سمت بافت مورد نظر هدایت کنیم. در پارگی دیسک تمام تلاش ما این است که جریان خون را به سمت غضروف افزایش دهیم. با افزایش گردش خون به سمت دیسک ها، اکسیژن بیشتری در اختیار بافت غضروفی قرار می گیرد. این اکسیژن کا حاصل شکسته شدن مولکول های اوزون می باشد می تواند از دو طریق با کاهش درد کمک کند:

اکسیژن خاصیت ضد التهابی دارد و باعث می شود التهاب به وجود آمده در دیسک کاهش پیدا کند. از این رو فشار از روی عصب سیاتیک برداشته می شود و شخص درد کمتری احساس می کند

از طرفی دیگر زمانی که اکسیژن در دسترس سلول ها افزایش پیدا می کند، سرعت بهبودی نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین دیسک پاره شده با سرعت بیشتری درمان می شود. اگر پارگی دیسک برطرف شود، مایع ژله ای درون دیسک به سمت محل اولیه خودش حرکت می کند و بدین ترتیب فشار از روی دیسک برداشته می شود.

نحوه درمان پارگی دیسک کمر با اوزون تراپی

راه های مختلفی برای اعمال اوزون بر روی بافت ها وجود دارد. اینکه از کدام راه برای درمان شما استفاده شود به نظر پزشک معالج بستگی دارد. راه های مختلف اوزون تراپی عبارتند از:

• اتوهموتراپی که خود به دو دسته مینور و ماژور تقسیم می شود
  • اوزون استنشاقی
  • اعمال اوزون از طریق گوش
  • استفاده از اوزون به صورت واژینال
  • اوزون تراپی با استفاده از محفظه های مخصوصی که از طریق پوست جذب بدن می شود

درمان پارگی دیسک کمر با اوزون تراپی

اتوهموتراپی در درمان پارگی دیسک

همانطور که گفتیم، انتخاب روش درمانی در اوزون تراپی به نظر پزشک بستگی دارد. با این حال در درمان این مشکل بیشتر از روش اتوهموتراپی استفاده می شود. در ادامه این روش را برا شما توضیح می دهیم.

در اتوهموتراپی ابتدا مقداری خون از شخص گرفته می شود( حدود 30 سی سی). سپس خون گرفته شده با اوزونی که توسط ژنراتورهای اوزون ساز پزشکی بدست آمده است ترکیب می شود.  خون ترکیب شده با اوزون در نهایت با استفاده از سرنگ های مخصوصی به ناحیه اطراف دیسک پاره شده تزریق می شود. زمانی که اوزون درون خون قرار می گیرد به اتم های اکسیژن شکسته می شود و غلظت اکسیژن خون را بالا می برد.

این موضوع بسیار تخصصی است و پزشکی که برای شما این کار را انجام می دهد به طور کامل نسبت به این کار مسلط است. در ضمن باید به این نکته توجه کنید که اوزونی که توسط ژنراتورهای پزشکی تولید می شود، در شرایط کاملا استریل قرار دارد و امکان انتقال عفونت از طریق گاز اوزون وجود ندارد. بنابراین بابت این موضوع هیچ نگرانی ای نداشته باشید.

آیا اوزون تراپی عوارض جانبی دارد

به طور کلی هر اقدام درمانی می تواند عوارض جانبی ای را به دنبال داشته باشد. اما طی سالیانی که از اوزون نراپی برای درمان برخی از مشکلات استفاده می شود، عارضه جانبی خاصی گزارش نشده است. و عارضه های به وجود آمده، مواردی بودند که در هر جراحی، خون گیری و موارد این چنینی امکان به وجود آمدن داشته اند. دقت داشته باشید جراحی باز برای درمان پارگی دیسک می تواند عارضه های بسیار سنگینی را در پی داشته باشد. بنابراین استفاده از اوزون تراپی به عنوان یک روش کمتر تهاجمی امری کاملا عقلانی محسوب می شود.

جمع بندی

پارگی دیسک و ایجاد درد در قسمت پایینی کمر می تواند زندگی شما را به طور کامل مختل کند. بنابراین نیاز است که این مشکل را حل کنید. عمل جراحی دیسک آسیب دیده بسیار عمل سنگینی می باشد و می تواند عوارض بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. امروزه روش های مختلفی جایگزین جراحی باز دیسک شده اند. درمان پارگی دیسک کمر با اوزون تراپی یکی از این روش ها است که نسبت به اثربخشی ای که دارد بسیار کم هزینه است و عارضه جانبی خاصی ندارد. از این رو پیشنهاد می شود قبل از اینکه به عمل جراحی فکر کنید، اوزون تراپی را به عنوان یک روش اثربخش در نظر بگیرید.