درمان پارگی دیسک گردن با اوزون تراپی

درمان پارگی دیسک گردن

آسیب هایی که به ستون فقرات وارد می شوند می توانند تا حد زیادی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهند. بخاطر ماهیت دیسک ها و مهره ها روند بهبودی در آن ها به کندی اتفاق می افتد و مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارند تا بتوانند خودشان را ترمیم کنند. آسیب های وارده در ناحیه گردن علاوه بر اینکه می توانند زندگی فرد را مختل کنند، می توانند خطرناک نیز باشند. زیرا مهره ها و دیسک های گردنی به صورت مستقیم از نخاع حفاظت می کنند و آسیب به آن ها می تواند نخاع را نیز درگیر کند. اما با این حال راه حل های درمانی مختلفی برای بهبود شرایط وجود دارند. در این مقاله قصد داریم تا درمان پارگی دیسک گردن با اوزون تراپی را برای شما شرح دهیم.

با ما همراه باشید تا در ابتدا درباره علل و علائم پارگی دیسک گردن توضیح دهیم و سپس به درمان آن بپردازیم.

پارگی دیسک های گردن و علل آن

در ناحیه گردن انسان، 7 مهره، 6 دیسک و 8 عصب وجود دارد. بنابراین آسیب در این ناحیه می تواند بسیار خطرناک باشد. اعصابی که به دست ها می آیند از این ناحیه می گذرند. علاوه بر این نخاع نیز از این مهره ها ودیسک ها می گذرد و وظیفه عصب دهی بخش های محیطی بدن را برعهده دارد. آسیب در این ناحیه می تواند قسمت های مختلفی از بدن را درگیر کند.

به طور معمول نوع فعالیت هر شخص می تواند تاثیر مستقیمی در میزان آسیب پذیری او داشته باشد. کسانی که بیشتر تایم کاری را پشت میز می گذرانند اگر اصول صحیح نشستن را رعایت نکنند در طولانی مدت دچار مشکلات مختلفی در ناحیه گردن خواهند شد. بلند کردن بارهای سنگین و انداختن بر روی دوش، تصادف، زمین خوردن و موارد این چنینی از علل شایع به وجود آمدن مشکلات گردنی هستند.

عامل مهم دیگری که در مشکلات دیسک گردنی وجود دارد کهولت سن می باشد. با افزایش سن تراکم بافت استخوانی کاهش پیدا می کند و باعث می شود دیسک ها آسیب پذیرتر باشند.

نشانه های فتق یا پارگی دیسک های گردنی

بسته به میزان آسیب، علائم می توانند متفاوت باشند. اگر دیسک به مقدار کمی از جای خودش جا به جا شده باشد، علائم خفیف خواهند بود. اما اگر پارگی دیسک اتفاق بیفتد می تواند حتی طناب نخاعی را درگیر کند و نیازمند درمان های بسیار جدی باشد. پس اگر هر کدام از علائم زیر را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه بیرون زدگی دیسک باشد:

  • تب یا سردردهایی که با گردن درد همراه باشند
  • سفت شدن بیش از حد گردن در حدی که نتوانید چانه خود را به سینه تان بچسبانید
  • احساس ضعف و گز گز در بازوها
  • دردی که با استراحت مطلق بهبود پیدا نکند

درمان پارگی دیسک گردن

در این قسمت قصد داریم توضیح مختصری درباره راه های درمانی پارگی دیسک گردن بدهیم. راه های رایج درمان عبارتند از:

دارو درمانی

داروهایی که برای درمان دیسک گردن داده می شوند اکثرا به صورت مسکن می باشند. به طور معمول داروهای ضد التهابی مانند دیکلوفناک باعث می شود درد کمتری احساس کنید. علاوه بر این داروهایی در جهت تسریع سرعت ترمیم داده می شوند. این دارو عبارتند از ویتامین های گروه ب، برخی از مکمل های غذایی که به غضروف سازی کمک می کنند

ورزش درمانی

هدف از ورزش درمانی تقویت عضلات ناحیه گردن می باشد تا این عضلات مهره های اطراف دیسک را به سمت مخالف بکشند و فشار از روی دیسک برداشته شود و فرصت این را پیدا کند که به سرجای خودش برگردد.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی تلاش می شود تا با استفاده از جریان الکتریکی و لیزرهای متفاوت، التهاب ناحیه اطراف دیسک را کاهش دهیم. بنابراین بیمار درد کمتری را احساس می کند. همچنین فیزیوتراپی به گردش خون نیز کمک می کند و باعث افزایش جریان خون در محل آسیب می شود.

آب درمانی

در آب درمانی به خاطر خاصیت بی وزنی ای که آب به شخص می دهد، فشار از روی دیسک ها برداشته شده و التهاب را نیز کاهش می دهد

عمل جراحی

عمل جراحی معمولا پس از امتحان کردن روش های دیگر مدنظر قرار می گیرد. زمانی که هیچ کدام از درمان ها پاسخگو نباشند، نیاز است که عمل جراحی انجام شود. با این حال باید بدانید که جراحی دیسک یک عمل کاملا تهاجمی می باشد و قرار است عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

اوزون تراپی، روشی نوین در درمان مشکلات اسکلتی و مفصلی

در کنار تمامی روش ها درمانی ای که ذکر کردیم، درمان پارگی دیسک گردن با اوزون تراپی روشی نوین است که در چند سال اخیر توانسته است نتایج بسیار خوبی را به جا بگذارد. اوزون تراپی روشی با کمترین میزان تهاجمی بودن و با اثربخشی بالا می باشد که در اکثر مواقع شما را از انجام دادن عمل جراحی بی نیاز می کند. در ابتدا درباره مولکول اوزون توضیح مختصری می دهیم.

درمان پارگی دیسک گردن

اوزون چیست؟

اوزون یک مولکول سه اتمی می باشد که به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد. این مولکول از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. به طور معمول اوزون برای بدن انسان مضر است. اما اوزونی که در پزشکی و توسط ژنراتورهای اوزون ساز تشکیل می شود به محض اینکه وارد بدن می شود به اتم های اکسیژن تجزیه می شود و غلظت اکسیژن موجود در خون را افزایش می دهد. نکته ای که حائز اهمیت است این است که اوزون پزشکی به صورت کاملا استریل تولید می شود و عاری از هرگونه میکروب است.

چگونه اوزون تراپی به درمان پارگی دیسک گردن کمک می کند؟

زمانی که بافتی در بدن آسیب می بیند، بدن سعی می کند تا با افزایش جریان خون به آن بافت، اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز را در اختیار آن بافت قرار دهد تا بتواند خودش را ترمیم کند. دیسک ها از جنس غضروف می باشند و همانند سایر بافت های بدن توسط عروق خونی تغذیه می شوند. اما نکته ای که وجود دارد این است که جریان خون در بافت های استخوانی و غضروفی به شدت کمتر از سایر بافت های بدن است. بنابراین سرعت بهبود این بافت ها بسیار کند است و اگر بخواهیم بدون هیچگونه اقدام درمانی ای، بهبود را برعهده بدن بگذاریم تقریبا می توان گفت هیچوقت خوب نخواهد شد. بنابراین ما برای درمان نیاز داریم که با سرعت بسیار بیشتری اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های آسیب دیده برسانیم.

هدف از اوزون درمانی دقیقا همین موضوع است. یعنی ما سعی داریم تا جریان خون را به سمت دیسک آسیب دیده هدایت کنیم تا روند بهبودی افزایش یابد. زمانی که اوزون وارد خون می شود، به اتم های اکسیژن شکسته می شود و اکسیژن در دسترس بافت آسیب دیده را افزایش می دهد. اوزون تراپی از دو طریق می تواند باعث بهبود در محل آسیب شود:

ابتدا با افزایش جریان خون به محل آسیب باعث افزایش حضور اکسیژن در آن ناحیه می شود و می تواند سرعت ترمیم را چند برابر کند.

اکسیژن خاصیت ضد التهابی نیز دارد. بنابراین بافت های آسیب دیده ای که باعث ایجاد التهاب در آن ناحیه شده اند و اعصاب را تحت فشار قرار داده اند، با حضور اکسیژن از التهابشان کاسته می شود و فرد درد کمتری را احساس می کند.

نحوه درمان پارگی دیسک گردن با اوزون تراپی

روش های مختلفی برای اوزون تراپی وجود دارد. بسته به مشکلی که دارید پزشک متخصص تصمیم می گیرد که از چه راهی برای درمان شما به وسیله اوزون استفاده کند. روش های مختلف اوزون تراپی عبارتند از:

  • اتوهموتراپی ماژور و مینور
  • اوزون استنشاقی
  • اعمال اوزون از طریق گوش
  • استفاده از اوزون به صورت واژینال
  • اعمال اوزون به پوست با استفاده از محفظه های خاص

از آنجایی که اوزون موارد مصرف بسیار گسترده ای دارد، روش های مختلفی برای اعمال آن وجود دارد. ولی برای درمان دیسک، به طور معمول از روش اتوهموتراپی استفاده می شود که در ادامه توضیح مختصری از آن آورده ایم.

اتوهموتراپی و درمان پارگی دیسک

در روش اتوهموتراپی ابتدا مقداری خون( حدودا 30 سی سی) از فرد گرفته می شود. سپس با استفاده از ژنراتورهای اوزون ساز، اوزون پزشکی به خلوص 5 درصد حجمی تهیه می شود. در بیرون از بدن گاز اوزون را با خون ترکیب می کنند. سپس خون غنی شده با اوزون را با استفاده از سرنگ های مخصوصی به ناحیه ای که آسیب دیده است وارد می کنند. اوزون در خون به سرعت به اتم های اکسیژن شکسته می شود و اثرات درمانی خودش را نشان می دهد. به طور معمول بسیاری از افراد پس از یک جلسه اوزون تراپی نشانه های بهودی را در خود احساس می کنند. با این حال با توجه به شدت آسیب ممکن است نیاز باشد جلسات درمانی بیشتری را پشت سر بگذارند.

آیا اوزون تراپی عوارض جانبی دارد؟

در تحقیقاتی که در سالیان مختلف انجام شده است، عارضه خاصی برای اوزون تراپی ذکر نشده است. با این حال معدود عوارضی که به وجود آمده اند، عوارض متداولی بودند که در تزریقات صورت می پذیرند. به همین خاطر بسیار مهم است که اوزون تراپی توسط یک فرد متخصص انجام شود تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد. عوارض این نوع درمان عبارتند از:

  • آسیب به اعصاب در اثر تزریق در محل اشتباه
  • عفونت در صورت انجام نشدن مراحل استریل
  • درد و سنگینی ناشی از تزریق

جمع بندی

آسیب دیسک های گردنی می تواند بسیار خطرناک باشد. در ناحیه گردن علاوه بر نخاع، هشت عصب دیگر وجود دارند که وظیفه عصب دهی دست ها و گردن را برعهده دارند. بنابراین پارگی دیسک در این ناحیه می تواند حتی به طناب نخاعی آسیب بزند. اوزون تراپی روشی با کمترین حالت تهاجمی می باشد که نتایج بسیار خوبی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. اگر هیچ درمانی بر روی شخص جواب ندهد، گزینه آخر عمل جراحی می باشد که عوارض جانبی بسیار گسترده ای دارد. به همین خاطر انجام دادن اوزون تراپی در کسانی که کاندید عمل جراحی پارگی دیسک هستند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *