اوزون درمانی به روش پرولوزن

اورون درمانی به روش پرولوزن

بر هیچ کس پوشیده نیست که اکسیژن در کنار کربن عنصر اصلی سازنده جهان زنده می باشد. اکسیژن نقشی حیاتی برای ما دارد و بدون حضور این اتم بیشتر از 3 الی 4 دقیقه نمی توانیم دوام بیاوریم. علاوه بر اینکه ما اکسیژن را تنفس می کنیم، در فرآیندهای درمانی طبیعی نیز به آن نیازمندیم. بدون اکسیژن کافی، ساختار بلوک های ساختمانی سلول های ما ناقص می ماند و باعث ایجاد ناراحتی های مختلف و محدودیت های فیزیکی می شود. چیزی که در بسیاری از بیماری ها با آن درگیر هستیم. اما روش های مختلفی وجود دارند که می توانند این اکسیژن مورد نظر را برای ما تامین کنند. درمان به وسیله گاز اوزون یکی از این روش های نوین می باشد. در این مقاله قصد داریم تا اوزون درمانی به روش پرولوزن را توضیح دهیم.

اوزون درمانی چیست؟

اوزون یک مولکولی متشکل از سه اتم اکسیژن می باشد که به طور طبیعی در جو زمین وجود دارد. این مولکول به خودی خود می تواند سمی باشد، اما با استفاده از فرآیندهایی در علم پزشکی می توان از آن برای اهداف درمانی استفاده کرد.  در علم پزشکی با استفاده از ژنراتورهای خاصی، گاز اوزون تولید می شود که می تواند در حل بسیاری از مشکلات و برطرف کردن بیماری ها موثر باشد.

در چند سال اخیر از گاز اوزون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. با توجه به نظر پزشک و نیاز بیمار، اوزون از راه های مختلفی اعمال می شود. در ادامه به صورت مختصر هر یک از این راه ها توضیح داده شده اند

روش های استفاده از گاز اوزون

استفاده از سونای اوزون

ساده ترین راه استفاده از اوزون می باشد. در این روش سعی می شود اوزون از طریق پوست جذب شود. بدین منظور شخص وارد یک محفظه شده و گاز اوزون به صورت یک بخار غلیظ به پوست شما می رسد. دقت داشته باشید در این روش نباید گاز اوزون تنفس شود زیرا می تواند اثرات رادیکالی داشته باشد. از این روش برای درمان و ترمیم زخم ها استفاده می شود.

اتوهموتراپی

این روش شامل ترکیب گاز اوزون با خون بیمار می باشد. در این روش در ابتدا از بیمار مقداری خون گرفته می شود. سپس خون با اوزونی که با استفاده از ژنراتورهای اوزون ساز پزشکی تولید می شود ترکیب می شود. در ادامه خون غنی از اکسیژن به قسمت آسیب دیده تزریق می شود. البته بسته به نظر پزشک متخصص روش تزریق می تواند متفاوت باشد.

به صورت واژینال

تاثیر اوزون در درمان بیماری های واژینال( همانند عفونت ها، اچ پی وی و …) ثابت شده است. در این روش گاز اوزون بدون هیچ درد خاصی با استفاده از یک کاتتر به واژن بیمار می رسد.

اوزون درمانی به روش پرولوزن

اما در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی در مورد پرولوزن صحبت کنیم. پرولوزن در حقیقت ترکیبی از گاز اوزون و مواد دیگری است که بر اساس نیاز بیمار با گاز اوزون ترکیب می شوند. به طور مثال وقتی مشکل التهاب است، می توان گاز اوزون را با داروهای کورتیزونی ترکیب کرد و سپس استفاده کرد. و یا اینکه وقتی هدف ترمیم بافت آسیب دیده باشد، می توان اوزون را با پلاسمای غنی از پلاکت( PRP) یا سایر محلول های احیاکننده ترکیب کرد. بنابراین پرولوزن ترکیب گاز اوزون با سایر مواد و داروها می باشد که می توانند خواص درمانی داشته باشند. نکته ای که وجود دارد این است که پرولوزن به صورت تزریقی استفاده می شود.

از پرولوزن تراپی در چه مشکلاتی استفاده می شود؟

پرولوزن تراپی می تواند به درمان و ترمیم شرایط زیر کمک کند:

  • دردهای ناحیه پایین کمر
  • سندرم تونل کارپال
  • گردن دردهای مزمن
  • دیسک بیرون زده
  • درد آرنج
  • درد پا و مچ پا
  • آرتریت هیپ
  • آرتریت زانو
  • جای زخم
  • سیاتیک درگیر
  • درد شانه
  • پاره شدن روتیتور کاف در شانه
  • تاندونیت و پارگی تاندون
  • درد مچ دست

با شناخته شدن فواید پرولوزن استفاده از این روش رو به افزایش می باشد. از آنجایی که خاصیت اصلی این روش درمانی، کاهش التهاب و کمک به بازسازی می باشد، می تواند برای هر نوع دردی مفید باشد.

اورون درمانی به روش پرولوزن

پرولوزن، درمانی موثر در دردهای مفصلی

زمانی که یک مفصل دچار مشکل می شود، به علت آسیب دیدن غضروف ها و استخوان ها در محل مفصل، امکان ترمیم آسیب بسیار پایین است و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد می تواند زمان بسیار زیادی را صرف کند. بنابراین می توان گفت اگر به فکر استفاده از راه های درمانی نباشیم، ترمیم مفصل های آسیب دیده به سختی اتفاق می افتند.

در اوزون درمانی به رولش پرولوزن، پس از تزریق در مفصل تحلیل رفته( دژنراتیو) و آسیب دیده، جریان خون در آن ناحیه افزایش پیدا می کند، التهاب مهار می شود و خطر عفونت نیز کاهش پیدا می کند. فاکتورهای رشد و تولید کلاژن که باعث ترمیم مفصل می شوند تحریک شده و به سرعت تولید می شوند. تحقیقات مختلف نشان داده است که استفاده از پرولوزن در درمان مفصل ها، می تواند غضروف از بین رفته را نیز بازسازی کند. برخلاف تزریق مایعات مختلف برای درمان مفصل آسیب دیده، وقتی که گاز اوزون تزریق می شود، به سرعت در بافت آسیب دیده پخش می شود. علاوه بر این بخاطر خاصیت آنتی اکسیدانی ای که گاز اوزون دارد، می تواند اثرات ناراحت کننده ناشی از تزریق پی ار پی( مواردی مانند احساس سنگینی در مفصل و یا احساس درد در آن) و یا سایر محلول ها را کاهش دهد.

در پرولوزن تراپی با تزریق مستقیم گاز اوزون به محل آسیب، توانایی سلول های بنیادی برای کنترل آسیب و بازسازی بافت های از دست رفته بیشتر می شود و به شخص کمک می شود تا بتواند اثرات ناشی از آسیب را کنترل کند.

پرولوزن تراپی چگونه کمک می کند؟

همانطور که گفتیم در این روش درمانی از گاز اوزون پزشکی استفاده می شود. این گاز که خاصیت ضد التهابی دارد همراه با فاکتورهای رشد و سایر مواد مفید مستقیما به بافت آسیب دیده تزریق می شود. روش اثرگذاری بدین صورت است:

  • اوزون با افزایش جریان خون، اکسیژن رسانی در ناحیه آسیب دیده را افزایش می دهد و باعث بهبود آسیب در آن ناحیه می شود.
  • اثرات ضدالتهابی اوزون باعث کاهش تورم در آن ناحیه می شود و تولید رادیکال های آزاد که باعث تخریب بافت می شوند را کاهش می دهد.
  • فاکتورهای رشد موجود در پرولوزن، برای شروع سریع فرآیند بهبودی در سطح سلولی حیاتی می باشد، بنابراین پس از تزریق به سرعت فرآیند ترمیم شروع می شود.
  • نکته مهم دیگری که در اوزون درمانی به روش پرولوزن وجود دارد این است که پس از تزریق، تولید انرژی در سلول های آسیب دیده افزایش پیدا می کند. زیرا اوزون باعث تحریک فرآیند تبدیل NADH به NAD می شود و می تواند انرژی ترمیم را در اختیار سلول قرار دهد.

این فرآیندها در کنار یکدیگر، توانایی طبیعی بدن شما را در بهبودی تسهیل می کنند. یک پزشک متخصص می تواند با به کار بردن اوزون در کنار داروها و مواد مفید دیگر، باعث بهبودی در ناحیه آسیب شود.

آیا اوزون درمانی به روش پرولوزن ایمن می باشد؟

پرولوزن درمانی یک تکنیک پزشکی ترمیمی ایمن و نوین می باشد که بیشتر در درمان بافت های نرم، عضروف و مفاصل آسیب دیده استفاده می شود. در چند سال اخیر، این روش درمانی توانسته است جای جراحی را در درمان برخی از مشکلات بگیرد.

تزریق پرولوزن میزان موفقیت بالایی را در تسکین درد نشان داده است. برخی از بیماران بلافاصله احساس آرامش می کنند و برخی دیگر نیاز به چند نوبت تزریق می باشد. علاوه بر این، در بیمارانی که از این روش استفاده شده است، کاهش التهاب، افزایش تحرک و انعطاف پذیری و بهبود کیفیت زندگی به وضوح دیده شده است.

همانطور که گفتیم تعداد تزریقات در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور میانگین، نتایج مثبت این روش درمانی در 3 الی 5 جلسه مشخص خواهد شد.

مزیت بزرگ پرولوزن درمانی این است که تنها کاهنده درد و مسکن نیست. بلکه به بازسازی بافت نیز کمک می کند و مشکل درد را به صورت دائمی برطرف می کند. اگر از درد مزمن یا عدم تحرک در یک یا چند مفصل رنج می برید، پرولوزن تراپی می تواند مناسب ترین انتخاب برای رفع درد مفاصل شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *