عوارض تزریق اپیدورال و مراقبت های بعد از آن

عوارض تزریق اپیدورال و مراقبت های بعد از آن

اپیدورال روشی است که شامل تزریق یک دارو، اعم از بی حس کننده یا استروئید به فضای اطراف اعصاب نخاعی می باشد. در حقیقت اپیدورال یک فضای بسیار محدود اطراف نخاع می باشد که می توان از آن استفاده کرد و داروهای مختلفی را به بیمار رساند. هدف کلی از انجام تزریق اپیدورال، درمان دردهای ناحیه ستون فقرات و شکمی می باشد. البته در نواحی دیگر نیز از این نوع تزریق استفاده می شود. در مقالات دیگر به طور کامل درباره تزریق اپیدورال در نواحی مختلف صحبت کرده ایم. در این مقاله قصد داریم تا عوارض تزیق اپیدورال و مراقبت های بعد از آن را برای شما شرح دهیم.

ریسک های تزریق اپیدورال کدامند؟

تزریق اپیدورال به طور معمول بی خطر است. اما با این حال از آن جا که یک روش تهاجمی محسوب می شود ممکن است ریسک ها و عوارضی را به دنبال داشته باشد. این ریسک ها عبارتند از:

داشتن فشار خون پایین

کسانی که فشار خون پایینی دارند، پس از تزریق اپیدورال ممکن است احساس سبکی در سرشان داشته باشند. به همین خاطر اگر شخصی که فشار خون دارد به طور معمول با احتیاط بیشتری این روش برایش انتخاب می شود. البته کاهش فشار خون مرتبط با تزریق اپیدورال به داروی مورد استفاده نیز بستگی دارد.

تجربه سردرد شدید

کمتر از 1 درصد از افرادی که تزریق اپیدورال انجام می دهند ممکن است سردردهای شدیدی را تجربه کنند. علت این موضوع این است که مایع نخاعی از محل سوراخ ایجاد شده برای تزریق نشت می کند و کاهش فشار مایع نخاعی باعث ایجاد سردرد می شود.

ابتلا به عفونت

این موضوع بیشتر به روش تزریق بستگی دارد. خود مایع تزریق شده باعث ایجاد عفونت نمی شود. بلکه رعایت نشدن اصول استریل ممکن است باعث ایجاد عفونت شود. عفونت های رایج ناحیه اپیدورال شامل عفونت در محل دیسک( دیسکیت)، استئومیلیت و یا مننژیت خواهد بود. از آن جا خود مایع باعث ایجاد عفونت نمی شود، بهتر است تزریق اپیدورال را در یک مرکز مطمئن انجام دهید تا از رعایت نکات بهداشتی مطمئن باشید.

حساسیت به دارو

داروهای مورد استفاده در تزریق اپیدورال به طور معمول از سه دسته آرام بخش ها، کورتیکواستروئیدها و استروئیدها می باشند. ممکن است برخی از افراد به داروی خاصی حساسیت داشته باشند. ایجاد واکنش های منفی به دارو مانند گر گرفتگی، واکنش های پوستی( بثورات پوستی) از عوارض رایج حساسیت به دارو می باشند.

خونریزی

این موضوع نیز به تکنیک تزریق بستگی دارد. در مسیر رسیدن به ایپدورال با استفاده از نیدل، رگ های خونی متعددی وجود دارند. اگر در هنگام تزریق یکی از این رگ ها پاره شوند امکان خونریزی وجود دارد. اگر خونریزی کنترل نشود در موارد بسیار محدود می تواند باعث شکل گیری هماتوم( تجمع خون) و یا ایجاد لخته شود.

آسیب به اعصاب

آسیب به اعصاب نیز همانند آسیب به عروق به تکنیک تزریق بستگی دارد. ممکن است نیدل به اعصاب آسیب برساند و عوارضی را به جای بگذارد.

از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

این موضوع کاملا موقت می باشد و بعد از گذشت یک الی دو روز کاملا برطرف می شود. دلیل آن این است که ماده تزریق شده باعث ایجاد فشار در کانال نخاعی می شود و ممکن است عملکرد آن را اختلال رو به رو کند. بنابراین برخی از عملکردها مختل می شود.

افزایش درد

این موضوع نیز کاملا موقت می باشد و بخاطر فشار ناشی از افزایش تجمع مایع در آن قسمت می باشد. با جذب تدریجی دارو در آن ناحیه فشار کاسته می شود و اثرات دارو پدیدار می شود.

عوارض تزریق اپیدورال و مراقبت های بعد از آن

عوارض طولانی مدت تزریق اپیدورال

در حالی که بسیار نادر می باشد، تزریق اپیدورال می تواند عوارض طولانی مدت نیز داشته باشد. این عوارض در موارد بسیار محدود بوجود می آیند و شانس شکل گیری آن ها کمتر از 1 درصد می باشد. این عوارض عبارتند از:

  • نقص عصبی دائمی ناشی از آسیب به نخاع یا ریشه های عصبی
  • درد مزمن ناشی از آسیب به نخاع
  • شکل گیری هماتوم و ایجاد محدودیت حرکتی در اندام های تحتانی

مراقبت های پس از تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یک روش تهاجمی می باشد که پس از آن نیاز به یک سری مراقبت می باشد. با انجام دادن این مراقبت ها عوارض کمتری تجربه خواهید کرد.

استراحت پس از تزریق

پس از تزریق به دلیل ماهیت داروهای بی حسی ممکن است تا چند ساعت حسی در محل تزریق و اندام های تحتانی نداشته باشید. این موضوع می تواند پاهای شما را نیز درگیر بکند. اما باید بدانید که این مورد موقتی می باشد و پس از چند ساعت از بین خواهد رفت. بهتر است پس از انجام تزریق به صورت استراحت مطلق باشید و دراز بکشید تا زمانی که دوباره احساس کاملی در پاها و اندام های خود داشته باشید. به طور معمول با کاهش اثر داروی بی حسی حالت گزگز و سوزن سوزن شدن در پاهای شما به وجود می آید.

احساس فشار در ناحیه تزریق

در تزریق استروئیدها به ناحیه اپیدورال در ابتدا ممکن است در مححل تزریق احساس فشار داشته باشید. این موضوع کاملا طبیعی است و ممکن است چند روز طول بکشد. بهتر است در این مدت استراحت کنید و از فعالیت های مختلف جلوگیری کنید. رفته رفته فشار از ناحیه تزریق برداشته می شود و اثرات دارو که کاهش درد می باشد نمایان خواهد شد.

برگشتن به رویتن زندگی

پس از انجام تزریق اپیدورال بهتر است تا 24 ساعت از رانندگی کردن، کار کردن با ماشین آلات سنگین و کارهایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند خودداری کنید. البته این زمان استراحت تا حد زیادی به دارویی که تزریق کرده اید بستگی دارد.

عدم مصرف الکل

الکل می تواند فرآیند بازتوانی شما را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این می تواند بی حسی و حالت گیجی شما را تمدید کند. بهتر است تا چند روز پس از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید.

انجام دادن فعالیت های سنگین

درست است که با تزریق اپیدورال همانند گذشته درد را تجربه نمی کنید. اما باید به یاد داشته باشید که مشکل شما به طور کامل برطرف نشده است و احساس بی دردی ناشی از اثر دارو می باشد. بنابراین حرکاتی که به ناحیه تزریق فشار می آورند( فرقی نمی کند که تزریق در محل ستون فقرات باشد یا زانو) نباید انجام دهید. در حقیقت تزریق برای شما فرصتی را به وجود می آورد که بتوانید بدون داشتن مشکل خاصی، به انجام فعالیت های مختلف برای تقویت ماهیچه های خود بپردازید.

جمع بندی

درست است که تزریق اپیدورال عوارضی به همراه  دارد. اما باید در نظر داشته باشید که این عوارض در مقابل فواید این روش ناچیز می باشند. نظر پزشک متخصص در انجام دادن تزریق اپیدورال بسیار مهم می باشد. بهتر است با توجه به عوارض تزریق اپیدورال و نظر پزشک، به گفته او اعتماد کنید و در صورت صلاح دید او، تزریق را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *