عوارض اوزون تراپی زانو

عوارض اوزون تراپی زانو

زانو درد افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط پزشکی مختلف مانند آرتریت، نقرس و عفونت های مختلف می توانند دلایل زانو درد باشند. علاوه بر این ها گاهی اوقات آسیب دیدگی ها مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف در ناحیه مفصل می تواند درد شدیدی را ایجاد کنند. بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که درد زانو تا چه حدی می تواند زندگی روزمره آن ها را تحت تاثیر قرار دهد تا زمانی که به طور مستقیم درگیر این مشکل می شوند. خوشبختانه راه های درمانی مختلفی برای زانو درد وجود دارد. یکی از این راه ها اوزون تراپی زانو می باشد که در آن از خواص درمانی گاز اوزون استفاده می شود. این روش درمانی عوارض جانبی بسیار کمی دارد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا پس از توضیح کلی این روش درباره عوارض اوزون تراپی زانو صحبت کنیم.

علائم وجود مشکل در زانو

زانو درد و مشکل در ناحیه زانو می تواند مانند بیشتر دردهای مفصلی و عضلانی، بسته به فرد و موقعیت متفاوت باشد. ممکن است در برخی از افراد با تورم و سفتی یا ضعف و بی ثباتی در مفصل زانو همراه باشد. صدا دادن مفصل زانو در هنگام حرکت دادن که همراه با درد است می تواند نشانه از مشکل در زانو باشد. مشکل دیگری که در افراد سالمند بیشتر دیده می شود، محدودیت حرکتی می باشد و نمی توانند به طور کامل زانوی خود را خم یا راست کنند.

علاوه بر این ها مواردی مانند قرمزی و یا گرم تر شدن مفصل زانو می تواند نشانه از عفونت در مفصل باشد. در این صورت لمس مفصل دردناک خواهد بود.  این ها همه مواردی هستند که به شما هشدار می دهند باید به فکر درمان باشید.

روش های مختلفی برای درمان زانو درد وجود دارند. تزریق اپیدورال زانو، پی ار پی زانو و اوزون تراپی زانو از این روش ها می باشند. در مقالات دیگر درباره پی ار پی و تزریق اپیدورال زانو صحبت کرده ایم. در این مقاله قصد داریم تا اوزون تراپی زانو را توضیح دهیم.

استفاده از اوزون پزشکی برای زانو

تحقیقات مختف نشان داده اند که از اوزون می توان به عنوان یک ماده امن و بدون عوارض جانبی برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف استفاده کرد. اوزون تراپی زانو یکی از رایج ترین موارد استفاده اوزون می باشد. استفاده از گاز اوزون در علم پزشکی عملی نوین می باشد و اولین بار در سال 1984 از اوزون استفاده شده است. با پیشرفت علم و انجام دادن تحقیقات مختلف، کارایی بالای این ماده مشخص شده و همین موضوع باعث شده است که به عنوان یک درمان مستقل در برخی از بیماری ها شناخته شود.

اوزون چگونه به درد زانو کمک می کند؟

به طور کلی اوزون یک ماده بسیار فعال می باشد که در جو زمین وجود دارد. مولکول اوزون از 3 اتم اکسیژن متصل به یکدیگر تشکیل شده است. با ورود گاز اوزون به بدن به  سرعت به مولکول و اتم های اکسیژن شکسته می شود. بنابراین از این طریق میزان اکسیژن در دسترس سلول های بدن افزایش پیدا می کند. عملکرد کلی اوزون بدین صورت می باشد. اما حال باید بررسی کنیم که در مشکلات زانو به چه صورت عمل می کند.

در اکثر مشکلات زانو، بافت عضروفی و استخوانی مفصل آسیب می بیند. از آنجایی که خونرسانی به غضروف و استخوان به سختی انجام می شود، ترمیم این بافت ها زمان بسیار زیادی نیاز دارد. ترمیم بافت های مختلف بدن با استفاده از مواد مغذی در کنار اکسیژن اتفاق می افتد. هرچقدر غلظت اکسیژن بیشتر باشد، عمل ترمیم با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

همانطور که گفتیم، در اوزون تراپی گاز اوزون که تشکیل شده از سه اتم اکسیژن می باشد، به بدن تزریق می شود. پس از ورود اوزون به درون بدن، به سرعت به اتم های اکسیژن شکسته می شود و اکسیژن در دسترس سلول را افزایش می دهد. بنابراین سرعت ترمیم در بافت افزایش پیدا می کند.

مبارزه با عفونت ها

نکته مهم دیگری که درباره اوزون وجود دارد این است که خاصیت آنتی باکتریال دارد. همانطور که گفتیم، یکی از مشکلات زانو ناشی از وجود عفونت در آن ناحیه می باشد. گاز اوزون می تواند با ایجاد رادیکال های آزاد باعث شود تا مبارزه بدن با میکروب ها آسان تر شود. از طرفی دیگر افزایش غلظت اکسیژن موجود در خون می تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی شود. بنابراین برای درمان عفونت های مفصلی اوزون تراپی زانو روش مناسبی می باشد.

خاصیت ضد التهابی

بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی که زانو را درگیر می کنند باعث ایجاد التهاب در ناحیه مفصل می شوند. این التهاب در ادامه باعث ایجاد درد در زانو و تورم مفصل می شود. با اعمال اوزون در ناحیه مفصل می توان تا حد زیادی از فعالیت التهابی سیستم ایمنی کاست و درد را به شکل واضحی کاهش داد.

اوزون تراپی زانو به چه صورت انجام می شود؟

راه های مختلفی برای اعمال گاز اوزون در مفصل زانو وجود دارد. بسته به مشکل شخص و تشخیص پزشک می توان از راه های مختلفی استفاده کرد. در تمامی این موارد گاز اوزون مورد نیاز توسط ژنراتورهای اوزون ساز پزشکی تامین می شود. بالاترین خلوص گاز اوزون در این ژنراتورها 5 درصد می باشد. مابقی 95 درصد آن اکسیژن خالص می باشد. بنابراین رعایت اصول استریل در این روش مهم است. در ادامه برخی از این روش ها توضیح داده شده اند:

اتوهموتراپی

اتوهموتراپی به ترکیب گاز اوزون با خون گفته می شود. در این روش مقداری خون از فرد گرفته می شود و سپس در خارج از بدن گاز اوزون را با آن ترکیب می کنند. سپس خون غنی از اوزون را به شخص تزریق می کنند. این روش به طور کلی باعث افزایش غلظت اکسیژن در خون می شود. بنابراین سیستم ایمنی تقویت می شود، بازسازی و تریمیم افزایش پیدا می کند و از طرفی دیگر عفونت کمتر می شود.

پرولوزون

اوزون تراپی به روش پرولوزن در حقیقت به روشی اطلاق می شود که در آن گاز اوزون با مواد دیگر براساس نیاز بیمار ترکیب می شود. به طور مثال زمانی که زانوی بیمار ملتهب می باشد، اوزون با داروهای کورتونی ترکیب شده و سپس تزریق می شود. علاوه بر این می توان اوزون را با پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی ار پی ترکیب کرد و از این ترکیب به عنوان یک محرک قوی برای ترمیم استفاده کرد.

استفاده از روش پرولوزن در درمان دردهای مفصلی به خصوص درد زانو بسیار موثر می باشد. تحقیقات مختلف نشان داده اند این نوع تزریق می تواند مفصل تحلیل رفته را بازسازی کند.

عوارض اوزون تراپی زانو

عوارض اوزون تراپی زانو

هر روش درمانی عوارض جانبی مربوط به خود را دارد. اوزون تراپی نیز عوارضی به همراه دارد. البته در نظر داشته باشید این عوارض جانبی بسیار محدود می باشند و شانس اتفاق افتادن آن ها در هر شخص بسیار پایین است.

عفونت محل تزریق

یکی از عوارض اوزون تراپی، عفونت در ناحیه تزریق می باشد. این موضوع ممکن است به دلیل رعایت نکردن اصول استریل اتفاق بیفتد و در هر نوع تزریق امکان رخ دادن آن وجود دارد.

حساسیت به اوزون

تعداد محدودی از افراد، به اوزون حساسیت دارند. بنابراین ممکن است پس از انجام اوزون تراپی واکنش های حساسیتی از خود نشان دهند که در این صورت باید از درمان های جایگزین استفاده کنند.

خونریزی

این مورد نیز جزو عوارض تزریق می باشد. به طور معمول خونریزی زمانی اتفاق می افتد که شخص مشکل زمینه ای داشته باشد. برخی از افراد دچار بیماری هایی هستند که موجب می شود خون آن ها دیرتر لخته شود. و یا اینکه ممکن است دارویی مصرف کنند که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. اینگونه افراد بهتر است قبل از انجام اوزون تراپی، شرایط خود را به پزشک معالج توضیح دهند.

جمع بندی

روش های مختلفی برای درمان دردهای زانو وجود دارد. همانطور که در مقالات دیگر اشاره شده اند، تزریق اپیدورال و پی ار پی زانو روش های موثری هستند که پاسخ خوبی را ایجاد می کنند. در این مقاله سعی شده است تا درباره اوزون تراپی زانو به طور کامل توضیح داده شود. در صورتی که در زانوی خود احساس درد می کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین درمان ممکن برای شما انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *