تزریق اپیدورال گردن

تزریق اپیدورال گردن

عوامل مختلفی باعث درد در گردن و دست ها می شوند. دلیل بیشتر دردها در ناحیه گردن تحت فشار قرار گردن نخاع در آن ناحیه می باشد. آسیب به مهره های گردنی، بیرون زدگی دیسک های گردنی و موارد این چنینی می توانند باعث تحت فشار قرار گرفتن نخاع و درد در ناحیه گردن و حتی دست ها شوند. به طور معمول این نوع درد ها که مربوط به نخاع می باشد از گردن و قسمت پشتی دست را درگیر می کند. بسته به ناحیه ای که تحت فشار است می تواند حتی تا انگشتان را نیز درگیر کند. برای درمان این مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، تزریق اپیدروال گردن می باشد. با ما همراه باشید تا درباره این روش بیشتر بدانید.

چرا در ناحیه گردن دچار درد می شویم؟

درد در ناحیه گردن یک چیز رایج در افراد میانسال و سالمند می باشد. دلایل مختلفی برای درد در این ناحیه وجود دارد. بیشتر موارد گردن درد به دلیل تحت فشار قرار گرفتن نخاع در آن ناحیه می باشد. مصدومیت در ناحیه گردن، فعالیت بیش از حد روزانه، پشت میز نشینی، آرتروز گردن و سبک زندگی ناسالم دلایل اصلی درد در ناحیه گردن می باشند.

دلایل دردهای ناگهانی

  • مصدومیت و ضربه به گردن
  • کشیدگی ناگهانی در گردن
  • بد خوابیدن و پوزیشن بد سر و گردن در هنگام خواب

دلایل دردهای مزمن

  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی

دلیل دیگر در گردن درد مربوط به نداشتن تحرک کافی در آن قسمت می باشد. به طور معمول کسانی که شغل هایی با فعالیت فیزیکی کم دارند و یا پشت میز نشین هستند دچار این نوع درد می شوند. دلیل آن این است که ماهیچه ها در اطراف ستون فقرات در ناحیه گردن تحلیل رفته و باعث افزایش فشار بر روی دیسک ها و در نهایت تخاع می شوند.

تزریق اپیدورال چیست؟

اپیدورال ناحیه ای در اطراف طناب نخاعی می باشد. در درمان تزریق اپیدورال، موادی را به آن ناحیه تزریق می کنند. با توجه به تشخیص پزشک و شدت آسیب و نوع درد داروی استفاده شده در تزریق اپیدورال متفاوت می باشد. گاهی اوقات دارو، تنها یک داروی بی حسی ساده می باشد و یا ممکن است از استروئیدها و کورتیکواستروئیدها استفاده شود. به طور معمول اگر مشکل از التهاب دیسک ها و تنگی کانال نخاعی باشد، از کورتیکواستروئیدها که خاصیت ضد التهابی دارند استفاده می شود. این نوع داروها باعث می شوند تا التهاب در آن ناحیه کاهش یابد، فشار از روی نخاع برداشته شود و در نهایت شخص درد کمتری را احساس کند.

تزریق کورتیکواستروئید به صورت اپیدورال

کورتیکواستروئیدها دسته ای از داروها می باشند که خواص ضدالتهابی بالایی دارند. به طور معمول اگر التهاب و تنگی کانال نخاعی زیاد باشد، از این نوع داروها استفاده می شود. با تزریق کورتیکواستروئیدها به فضای اپیدورال، التهاب بافت ها در آن ناحیه کاهش پیدا می کنند. علاوه بر این، این نوع داروها مقدار کمی خواص آنابولیک دارند و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کنند. در نهایت مدت زمان اثرگذاری کورتیکواستروئیدها به صورت میان مدت می باشد و می توانند احساس رضایت را در مراجعه کننده ایجاد کنند. اینکه از کدام نوع کورتیکواستروئید استفاده شود، به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. کورتیکواستروئیدهای رایج در درمان شامل، بتامتازون، دگزامتازون و متیل پردنیزولون می شوند.

تزریق اپیدورال گردن

تزریق استروئیدها به صورت اپیدورال

استروئیدها نیز تا حد زیادی شبیه به کورتیکواستروئیدها می باشند و خواص مشابه زیادی دارند. اما چند تفاوت در میان این دو دسته دارویی باعث شده است که در برخی از افراد از استروئیدها استفاده شود. دو تفاوت عمده استروئیدها و کورتیکواستروئیدها مربوط به خاصیت آنابولیک و طول مدت اثر آن ها می باشد. به طور کلی استروئیدها خواص آنابولیکی بیشتری دارند. یعنی به بازسازی و ترمیم کمک بیشتری می کنند. از طرفی دیگر طول مدت اثر آن ها بیشتر خواهد بود و مدت زمان بیشتری احساس درد را از شما دور می کند. اینکه از کدام دارو استفاده شود بسته به نظر پزشک دارد.

چه کسانی می تواند از تزریق اپیدورال گردن استفاده کنند؟

به طور کلی از تزریق های اپیدورال و داروهای مربوط به آن زمانی استفاده می شود که راه های درمانی دیگر پاسخ مناسبی را ایجاد نکرده باشند. از آن جایی که تزریق اپیدورال یک روش تهاجمی محسوب می شود، پزشکان سعی می کنند تا با استفاده از راه های دیگر که عوارض کمتری دارند درمان را شروع کنند. با این حال استفاده از این روش درمانی به طور کامل به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. زمانی که التهاب در ناحیه اطراف نخاع بسیار شدید باشد و عملکرد فرد را مختل کرده باشد از تزریق اپیدورال استفاده می شود. اغلب موارد از تزریق اپیدورال گردن در دردهای مزمن استفاده می شود. البته در ابتدا درمان های دیگر تست می شوند و در صورتی که اثر بخش نباشند از این نوع تزریق استفاده می شود. درمان های دیگر در این زمینه شامل استفاده از داروهای خوراکی، فیزیوتراپی، تزریق های عضلانی و … می باشند.

تزریق اپیدورال به چه صورت انجام می شوند؟

تزریق اپیدورال به چند طریق قابل انجام است. انتخاب ناحیه تزریق به نظر پزشک بستگی دارد. این قسمت ها عبارتند از:

کودال

آسان ترین راه دسترسی به ناحیه اپیدورال تزریق در ناحیه کودال می باشد. از این ناحیه بیشتر برای تزریق استروئیدها استفاده می شود

اینترلامینار

اگر درد بیمار بسیار شدید باشد و نیاز داشته باشیم که دارو با سرعت بیشتری اثربخش باشد از این ناحیه استفاده می کنیم. تزریق در ناحیه اینترلامینار سخت تر می باشد ولی از طرفی دیگر پخش شوندگی دارو بیشتر است و اثرات دارو مدت زمان بیشتری باقی می ماند.

ترنسفورامینال

این نوع تزریق رایج ترین نوع تزریق می باشد. البته بیشتر از این تزریق برای دردهای زانو و کمر استفاده می شود. ولی با این حال می توان از آن برای تزریق اپیدورال گردن نیز استفاده کرد.

تزریق اپیدورال هرچندوقت یکبار انجام می شود؟

به طور معمول بسته به داروی تزریق شده و شخص مدت زمان تجدید تزریق متفاوت می باشد. ولی به طور کلی مدت تاثیر دارو در تزریق اپیدورال بین 3 الی 6 ماه می باشد. بنابراین زمانی که دوباره درد شروع می شود بسته به نظر پزشک، زمان آن رسیده ست که دوباره تزریق انجام شود. درد دردهای مزمن تعداد دفعات تزریق بیشتر می شود. برعکس آن بیشتر دردهای شدید با یک الی دوبار تزریق، درد کامل برطرف می شود. میزان اثرگذاری دارو به ژنتیک، محل درد، شدت درد و نوع درد متفاوت می باشد.

ریسک و عوارض تزریق اپیدورال گردن

به طور کلی استفاده از هر روش عوارض خاص خودش را دارد و این نظر پزشک است که تصمیم می گیرد این روش را انجام دهد یا خیر. اگر تکنیک به درستی رعایت شود، ریسک و خطرات احتمالی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. زیرا بسیاری از عوارض مربوط به تکنیک تزریق می باشد. انجام تزریق در افراد با وزن بالا سخت تر می باشد. ریسک تزریق اپیدورال گردن عبارتند از:

  • ریسک خون ریزی
  • احتمال عفونت در ناحیه انجام تزریق
  • ریسک آسیب به عصب

علاوه بر این ریسک ها، تزریق عوارضی به همراه دارد که در افراد مختلف متفاوت می باشد. این عوارض عبارتند از:

  • بیخوابی
  • بدتر شدن درد به دلیل افزایش فشار ناشی از مایع در آن ناحیه
  • سردرد
  • افزایش فشار خون به دلیل اثر داروهای استروئیدی

البته باید در نظر داشته باشید این عوارض موقتی هستند و مربوط به چند روز اول می باشند. بعد از 2 الی 3 روز درد بیمار تا حد زیادی کاهش پیدا می کند..

جمع بندی

همانطور که در ابتدا گفتیم، استفاده از تزریق اپیدورال گردن برای دردهای ناحیه گردن بعد از انجام درمان های دیگر صورت می پذیرد. این نوع تزریق می تواند فواید بسیار زیادی به همراه داشته باشد. با این حال باید در نظر داشته باشید که اگر توسط متخصص انجام نشود می تواند ریسک بالایی داشته باشد. از آن جایی که تزریق اپیدورال یک روش تهاجمی می باشد باید توسط یک فرد متخصص انجام شود تا خطرات احتمالی ناشی از آن کاهش یابد. بنابراین بهتر است تصمیم گیری درباره این نوع درمان را به پزشک معالج خود بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *