درمان آرتروز گردن با اوزون تراپی

گردن درد یک بیماری شایع است که اغلب با درد در بازو نیز همراه می شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد. معمولا برای مقابله با درد گردن درمان ‌های دارویی و غیردارویی برای کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی استفاده می ‌شوند. در مورد درمان های جدید، اوزون (O3) می تواند یک گزینه درمانی موثر برای اختلالات اسکلتی عضلانی و سندرم های دردناکی باشد که بر عضلات، تاندون ها و مفاصل تأثیر می گذارند. در مقاله اوزون تراپی چیست؟ می توانید درباره این درمان بیشتربخوانید.

آرتریت باعث التهاب، گرما، سفتی و درد در مفاصل آسیب دیده (دست، مچ، آرنج، شانه، گردن، باسن، زانو، مچ پا یا ران پا) می شود. در حال حاضر یکی از موثرترین درمان ها با هدف رفع علایم،اوزون تراپی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند و همچنین سیستم ایمنی را تقویت می کند. درمان آرتروز گردن با اوزون درمانی عوارض جانبی ندارد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد.

چرا از اوزون تراپی استفاده کنیم؟

درمان آرتریت باید چند وجهی باشد. این بدین معنی است که باید از داروهایی برای کند کردن روند پیشرفت تخریب مفصل، تسکین درد و کاهش التهاب استفاده نمود. اگرچه آنها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، اما به طور فزاینده ای در بهبودی تاثیر دارند و اگر بیماران از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنند، نباید عوارض جانبی ظاهر شوند.

یکی دیگر از درمان های مورد استفاده برای آرتروز استفاده از آتل یا سایر محصولات ارتوپدی برای بهبود فوری مشکل مفصل است. امروزه طیف گسترده ‌ای از کفی ‌ها برای آرتریت روماتوئید ارائه شده است.

فواید اوزون تراپی

اوزون درمانی تکنیکی است که بر اساس استفاده از غلظت اکسیژن و اوزون استفاد می شود. این ترکیب به سرعت در بدن حل می شود و با مولکول ها در تماس است و استرس اکسیداتیو حاد ایجاد می کند. این روش فواید زیادی دارد:

• با افزایش ظرفیت انتقال اکسیژن، اکسیژن رسانی بافت را بهبود می بخشد.
  • اثر ضد پلاکتی دارد.
  • سیستم آنتی اکسیدانی بدن را بهبود می بخشد.
  • اثرات باکتری کش و ضد عفونی کننده
  • به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری های خود ایمنی کمک می کند.

علاوه بر این فواید برای درمان استئوآرتریت، اوزون تراپی در بسیاری از موارد امکان کاهش مصرف دارو را فراهم می کند. ناگفته نماند که دوران بهبودی سریع تر می شود. با شروع روند بهبودی وضعیت ذهنی بیماران نیز بهبود می یابد و بیماران زودتر به فعالیت های روزمره خود باز می گردند. همچنین به دلیل اینکه اوزون درمانی شامل استفاده از دارو نمی شود، عوارض جانبی ندارد و با سایر داروها تداخل نیز ندارد.

همه این فواید توضیح می دهد که چرا اوزون درمانی به طور فزاینده ای برای درمان بیماری های خود ایمنی و آرتریت با التهاب مزمن استفاده می شود. در واقع از آن برای درمان سایر اختلالات مانند بیرون زدگی دیسک، کمردرد و گردن درد نیز استفاده می شود. این روش یک تکنیک سریع، موثر و بدون درد است و می توان آن را به صورت سرپایی استفاده کرد. این روش موارد منع مصرف بسیار کمی دارد و اگر توسط دکتر حاذق انجام شود عارضه ای ایجاد نمی کند.

درمان دیسک گردن با اوزون

هر فردی در دوره ای از زندگی خود دچار کمر درد یا گردن درد می شود که دلایل زیادی برای این دردها وجود دارد. سبک زندگی مدرن نقش عمده ای در افزایش بروز دیسک کمر و گردن دارد. نشستن نادرست برای مدت طولانی هنگام تماشای تلویزیون، گذراندن وقت در مقابل کامپیوتر، کار پشت میز می تواند منجر به دیسک کمر و گردن شود. پیشرفت تکنولوژی و سازگاری ما با زندگی مدرن حرکت ما را محدود می کند و زندگی بدون تحرک و ورزش یکی از مهم ترین علل دیسک کمر و گردن است. از طرفی استعداد ژنتیکی، استرس و حرکات معکوس نیز در این امر موثر است. اکثر دیسک های گردن را می توان با روش های غیر جراحی از جمله اوزون  درمان کرد.

چه زمانی از تزریق اوزون استفاده می شود؟

تزریق اوزون روش موثری است که در محیط اتاق عمل انجام می شود که در دیسک کمر و گردن به دفعات از آن استفاده می کنیم. این روش بر اساس تزریق گاز اوزون به داخل یا اطراف دیسک با کمک انژکتور است. گاز ارسالی حجم دیسک را کاهش می دهد و برای کاهش فشار روی اعصاب در نظر گرفته شده است. دیسک کمر و گردن باعث درد در ناحیه کمر، بازو و یا پا می شود. همچنین ممکن است باعث ضعف در بازو یا پا شود. دلیل این دردها این است که دیسک باعث سرکوب عصب می شود.

مخلوط اوزون اکسیژن بر روی رباط هایی که دیسک را در کنار هم نگه می دارند عمل می کند و به کاهش درد دیسک کمک می کند. جریان خون و اکسیژن روند بهبودی را افزایش می دهد. درمان اوزون در دیسک های پیشرفته موثر نیست و نیاز به جراحی می باشد.

درمان با اوزون برای دیسک گردن مزایای زیر را نسبت به سایر روش ها دارد:

• روشی غیر جراحی است.
  • زمان کوتاهی خواهد برد.
  • بدون درد
  • ارزان تر از جراحی است.
  • نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.
  • پس از عمل می توان زودتر به زندگی عادی برگشت.

به خصوص در افراد مسن، درد مفصل زانو، مفصل ران و شانه، تورم و درد ممکن است با درمان اوزون به پایان برسد. این شکایات ناشی از کلسیفیکاسیون است. در این درمان گاز اوزون وارد مفصل می شود.

درمان بیماری فیبرومیالژیا

نقش درمان اوزون در فیبرومیالژیا مهم است. در بیماری فیبرومیالژیا به نام روماتیسم بافتی، از روش تزریق مخلوط خون و اوزون استفاده می شود. درد مفاصل کوچک ناشی از روماتیسم مفصلی را نیز می توان با اوزون تراپی تسکین داد.

یکی دیگر از بیماری های دردناک که در آن درمان اوزون استفاده می شود دیابت است. زخم های ناشی از دیابت با این روش درمان می شوند. زخم های ناشی از اختلالات گردش خون با اوزون درمانی بهبود می یابند. اوزون میزان اکسیژن را در ناحیه زخم افزایش می دهد و بافت ها و سلول ها را بازسازی می کند. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن با تنظیم اختلالات گردش خون تقویت و ترمیم می شود.

درد فقط ناشی از بیماری نیست. استرس، کار سخت یا کهولت سن نیز می تواند باعث درد در بدن، خستگی جسمی و روحی شود. با اوزون تراپی درد گردن تسکین می یابد و کیفیت زندگی افراد افزایش می یابد، انرژی تامین می شود، از افسردگی پیشگیری می شود و کیفیت خواب حفظ می شود.

دیسک گردن چیست؟

همانطور که گفته شد دیسک گردن به علل گوناگونی بروز می کند. از جمله این دلایل می توان به ضعیف بودن عضلات گردن به صورت ژنتیکی، ساعت های طولانی پشت میز نشستن و کار با رایانه و گوشی همراه و عدم ورزش مرتب در زندگی باعث بروز دیسک گردن می شود.

در بدن انسان نقش مهمی توسط دیسک ها ایفا می شود. دیسک ها در برابر نیروهایی که هنگام حرکت بر روی بدن اعمال می شوند مقاومت می کنند. همچنین در هنگام ایستادن نیرویی روی دیسک ها اعمال می شود که دیسک های ستون فقرات این نیروها را جذب می کنند و به بدن ما کمک می کنند تا در تعادل و حرکت قرار گیرد. اما با پیشرفت سن، نیرو، مقاومت و قدرت جذب دیسک کاهش می یابد.

عوامل تاثیرگذار در بروز دیسک گردن:

•    در اثر فشار وارده حرکات شدید
  •    تصادف، سقوط و ضربه
  •    حمل نادرست بار سنگین با زاویه اشتباه بدن
  •   گرم نگه نداشتن گردن در هوای سرد،
  •  موقعیت نامناسب برای گردن هنگام کارکردن، نشستن، خوابیدن نامناسب
  •    استرس و خستگی
  •  افرادی که به صورت ژنتیکی گردن بلندتری دارند بیشتر در معرض خطر هستند
  •    عدم تحرک و ورزش نکردن
  •    بالا رفتن سن

علائم دیسک گردن چگونه است:

وقتی درد از یک طرف گردن شروع شود و در امتداد بازوها گسترش یابد از علائم اصلی دیسک گردن است. این درد باعث بی حسی می شود و به سمت نوک انگشتان امتداد می یابد. بازویی که درد در آن رخ می دهد ، ضعیف شده و قدرت خود را از دست می دهد. افرادی که به دیسک گردن مبتلا هستند در نگه داشتن یک شیء در دست و راه رفتن مشکل دارند. سرگیجه همراه با این درد و بی حسی ، وزوز گوش نیز می تواند از دیگر علائم دیسک گردن باشد.

رعایت های لازم در بیماری دیسک گردن:

برای مدت طولانی در یک موقعیت ننشینید و هر چهل و پنج دقیقه موقعیت خود را تغییر دهید.

خوابیدن به پهلو و استفاده از بالش دیسک گردن توصیه می شود.

کتاب خواندن، نگاه کردن به موبایل و تبلت در یک پوزیشن ثابت برای گردن مضر است.

شخصی که دیسک گردن دارد نباید به طور ناگهانی جا به جا شود. کاهش استرس و برنامه ورزشی منظم از جمله اقداماتی است که می توان در جهت بهبود انجام داد.

اسپوندیلوز یا آرتروز گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

۱- برای تشخیص آرتروز گردن ابتدا باید به پزشک مراجعه نمایید و با توضیح شرح حال خود زمان بیماری شما تا حدودی مشخص می شود. اگر بیماری زمینه ای دیگری دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

۲- در هنگام معاینه پزشک به نحوه راه رفتن، قدرت عضلانی دست ها و پاها ، احتمال وجود لاغر شدن عضلات دستها و پا دقت می کند و نیز با زدن چکش بر روی تاندون هایی که از روی مفاصل زانو و آرنج عبور می کنند، رفلکس های تاندونی بیمار را بررسی می کند به این ترتیب معاینه بیمار را کامل می شود.

۳- استفاده از روش هایی مانند تصویربرداری، سی تی اسکن (CT) و ام آر آی (MRI) می تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.  روش نخاع‌ نگاری یا میلوگرام ‏‎(Myelogram)‎‏ یک روش عکسبرداری توسط اشعه X از کانال نخاعی بعد از تزریق یک ‏ماده حاجب به داخل فضاهای مایع مغزی نخاعی مجاور است.

موارد منع اوزون تراپی:

• زنان باردار و شیرده
  • کودکان (افراد زیر 18 سال)
  • افراد مبتلا به پرکاری تیروئید
  • ترومبوسیتوپنی و بی‌ ثباتی قلبی عروقی
  • مصرف مهارکننده ‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین در بیماران

عوامل خطر برای اسپوندیلوز یا آرتروز گردن چیست؟

۱- از عوامل اصلی پیدایش آرتروز گردن کهولت سن است. در اکثر افراد بالای ۵۵ سال، دیسک های بین مهره ای خاصیت اسفنجی خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند ضربه ها را خنثی کنند. با ضخیم شدن استخوان ها و رباط ها، در فضای داخل کانال نخاعی برجسته می شود.

۲- شغل و نحوه زندگی در بروز بیماری تاثیر دارد. استرس هایی که فرد به گردن خود وارد می کند، ممکن است در هنگام پیری به صورت آرتروز پیشرفته گردن بروز کند. کسانی که در شغل آنها مرتب گردنشان در یک وضعیت باقی می ماند بیشتر دچار آرتروز گردن می شوند. مانند کسانی که ساعت ها در پشت مانیتور کامپیوتر کار می کنند و یا کسانی که به دلایل شغلشان مجبورند مدت ها به صفحات موبایل نگاه کنند.

۳- ورزش های سنگین مانند ژیمناستیک، کشتی می تواند باعث بروز آرتروز گردن شود.

۴- یکی از دیگر از عوامل پیدایش آرتروز آسیب های ناشی از تصادف ها و ضربه هایی است که قبلاً به گردن شخص وارد شده است.

۵- کم تحرکی و عدم انجام حرکات ورزشی می تواند باعث بروز آرتروز گردن گردد.

فرق بین آرتروز گردن با دیسک گردن چیست؟

وقتی به مرور زمان مفاصل و دیسک ها بر اثر استفاده زیاد فرسوده یا ملتهب می شوند دیسک گردن به وجود می آید و موجب آرتروز گردن می شود. آرتروز ساییدگی و فرسودگی کلی مفاصل می باشد که منجر به تحلیل رفتن دیسک ها و مفاصل می شود. این دو شرایط ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما ناشی از عوامل مختلفی هستند و آرتروز گردن با دیسک گردن پیامد های متفاوتی دارند که نیاز به درمان های متفاوتی دارند.

اوزون تراپی برای درد گردن:

اگر شما هم مبتلا به گردن درد ناشی از آرتروز گردن و یا بیرون زدگی دیسک گردن هستید نگران نباشید. فقط کافی است تا دیر نشده برای درمان درد خود با روش اوزون تراپی اقدام نمایید. در کلینیک دکتر بحرانی با توجه به شرایط شما اوزون تراپی تخصصی انجام می شود و شما برای همیشه از درد گردن خود رهایی پیدا خواهید کرد. برای تعیین وقت مشاوره و ویزیت توسط دکتر بحرانی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

نظر بیماران کلینیک