عوارض اوزون تراپی و فواید آن

عوارض اوزون تراپی زانو

در سال های اخیر، اوزون درمانی به عنوان یک درمان جایگزین محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این متد دهه هاست که مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و مشخص شده است که اثرات مفیدی بر طیف وسیعی از بیماری ها دارد. اگر پزشک شما اوزون تراپی را برای شما تجویز کرده است، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا از عوارض اوزون تراپی و فواید اوزون تراپی مطلع شوید.

ازن تراپی چطور باعث درمان بیماری ها می شود؟

ozone therapy شامل وارد کردن گاز اوزون به بدن از طریق روش های مختلف است که معمولا در ترکیب با گازها و مایعات دیگر به کار می رود. برای انجام درمان اوزون، پزشکان یک ژنراتور ازن را به کار میگیرند که از تخلیه الکتریکی برای تولید اوزون از منبع اکسیژن پزشکی استفاده می کند. روش های متعددی برای وارد کردن ازن به بدن وجود دارد که از جمله آن می توان به روش های واژینال، مقعدی، تزریق عضلانی و تزریق زیر جلدی اشاره کرد. همچنین میتوان اوزون را با روش هموتراپی به بدن وارد کرد که در این روش از بیمار خون گرفته شده از بیمار در معرض اوزون قرار میگیرد و مجددا ببه بیمار تزریق می شود.

اوزون یک ماده شیمیایی خارجی نیست؛ زیرا گلبول های سفید بدن ما آن را به صورت درون زا برای حمله به مواد شیمیایی مضر و پاتوژن ها ایجاد می کند و از آنجایی که بدن اوزون را میشناسد، احتمال ایجاد مسمومیت در اوزون تراپی بسیار پایین است.

در زمان درمان با اوزون، این گاز در بدن به همان شکلی که هست باقی نمی ماند و 96 درصد تا 98 درصد به عنوان اکسیژن به جا می ماند و در عرض چند ثانیه با پروتئین های موجود در خون تعامل کرده و مولکول های واکنشی تولید می کند. درحالی که انتقال اوزون به بدن ممکن است گونه های اکسیژن فعال (ROS) را افزایش دهد، این یک عامل استرس زای موقت تلقی می شود که به سلول ها سیگنال می دهد تا تولید آنتی اکسیدان خود را افزایش دهند. از فواید اوزون تراپی اکسیژن بالایی است که به بدن می رسد و بسیار شفابخش است و میتواند بسیاری از بافت ها را ترمیم کند.

آیا اوزون تراپی، درمانی بی خطر است؟

در مقالات قبل در مورد اینکه اوزن تراپی چیست و چه کاربرد هایی دارد صحبت کردیم .اگر فرآیند اوزون درمانی به درستی انجام شود، یک روش بی خطر است که فواید زیادی دارد. از آنجایی که اوزون تراپی ممکن است مانند سایر روش های درمانی عوارض جانبی هم داشته باشد، پیشنهاد می شود که برای انجام آن به پزشک ماهر در این زمینه مراجعه نمایید تا از بروز عوارض اوزون تراپی جلوگیری شود. همچنین ممکن است این درمان با بعضی از داروها تداخل داشته باشد که توصیه میکنیم شرح دقیقی از داروها و مکمل های مصرفی خود به پزشک بدهید. گرچه این مواد به نسبت حجم خون اندک هستند؛ بنابراین معمولا هیچ تغییر منفی وجود ندارد اما ممکن است برای اطمینان، تعداد جلسات بیشتری برای درمان با اوزون تجویز شود.

کاهش عوارض اوزون تراپی با انتخاب پزشک ماهر

همانطور که قبل تر گفته شد، درمان با اوزون مانند روش های دیگر درمان بیماری ها می تواند عوارض و خطراتی را در پی داشته باشد. برای از بین بردن عوارض اوزون تراپی اولین قدم مراجعه به پزشک مجرب در این زمینه است. زیرا در صورت رعایت صحیح استاندارد های درمان، خطرات احتمالی و عوارض آن از بین می رود. برخی از این استانداردها عبارتند از:

• استفاده از دستگاه های با کیفیت و به روز، سالم و داراری گواهینامه ایمنی
  • استفاده از سیستم بسته بندی مناسب که از خروج هرگونه باقیمانده اوزون پزشکی در طول تولید اوزون جلوگیری می کند.
  • استفاده از روش های عملیاتی استاندارد برای جمع آوری ازن پزشکی
  • اعمال پروتکل های تعریف شده و استاندارد برای اعمال ازن

البته ممکن است به کارگیری روش اصولی درمان با اوزون هم عوارض جانبی در پی داشته باشد که در ادامه مقاله به عوارض اوزون تراپی و فواید آن می پردازیم.

اوزون تراپی برای چه مواردی توصیه می شود؟

از نظر شیمیایی، ازن تاثیر قابل توجهی بر بافت های انسان دارد. با این حال، باید در نظر داشت که ازن مولکولی با قدرت اکسیداسیون قوی است؛ بنابراین باید در غلظت های مناسب و از طریق روش های مناسب مصرف شود.

Ozone therapy برای درمان تعدادی از بیماری های مزمن و حاد، عفونت های ویروسی و باکتریایی و همچنین تقویت سیستم ایمنی، عملکرد فیزیکی و ذهنی، و بهبود زخم ها استفاده می شود. در یک مطالعه پتانسیل نوروژنیک و استفاده بالقوه ازن تراپی به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای پیری و بیماری های عصبی مشاهده شده است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که اوزون درمانی باعث بهبود زخم های مزمن می شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که درمان قدرتمندی در برابر ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و قارچ هاست. همچنین تولید آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد و توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت ها و سموم افزایش می دهد.

در روسیه نیز یک مطالعه به تاثیر اوزون درمانی بر بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر پرداخت و دریافت که گروهی که تحت درمان قرار گرفتند، پیشرفت قابل توجهی در میکروبیوت روده خود داشته اند.

ریشه یابی بیماری ها با اوزون تراپی

از آنجایی که اوزون در سطح سلولی با بدن در تعامل است، مشخص شده است که به درمان علت اصلی بسیاری از بیماری ها کمک می کند. ماهیت ضد التهابی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن، درمان با اوزون را به یک درمان قدرتمند تبدیل کرده است. بنابراین فواید اوزون تراپی بسیار زیاد است. برخی از شرایطی که ازن درمانی به بهبود و درمان آن ها کمک می کند عبارتند از:

• بیماری لایم
  • سرطان
  • دردهای مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • کولیت زخمی
  • سارس، HIV
  • هرپس II و I
  • اختلالات گردش خون
  • ام اس
  • عفونت های سینوسی
  • روماتیسم و آرتریت
  • بیماری های کلیوی

فواید اوزون تراپی که شما را شگفت زده می کند!

تحقیقات در زمینه درمان بیماری ها با اوزون به رشد خود ادامه می دهد و راه حل هایی برای شرایط تنفسی و باکتری های مقاوم در برابر درمان یا حتی شرایط عمومی ارائه می دهد. این راه حل ها عبارتند از:

• افزایش عملکرد ورزشی
  • جوانسازی پوست
  • درمان زانو درد
  • درمان آرتروز گردن و…

در کنار فواید اوزون تراپی، عوارضی نیز وجود دارد که برخی از آنها قابل پیشگیری هستند.

عوارض اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی ممکن است عوارض جانبی در پیش داشته باشد. برخی از این عوارض ممکن است به دنبال شیوه نادرست درمان پدیدار شوند. برخی نیز به علت حساسیت و تداخل به وجود می آیند.

اگر اوزون در مکان نامناسب استفاده شود یا استنشاق شود، سبب تحریک بیش از حد بافت ریه خواهد شد. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه ممکن است به اوزون حساس تر باشند؛ و اگر درمان با دوز یا زمان بیش از حد دریافت کنند، می تواند به ریه هایشان وارد شود و در تنفس دچار مشکل شده و به تنگی نفس مبتلا شوند.

برخی از عوارض اوزون تراپی عبارتند از:

• آمبولی هوا:

اگر حباب های هوا در طول درمان با ازن IV ایجاد شوند، می توانند باعث مسدود شدن ورید یا شریان شده و باعث ایجاد یک بیماری بالقوه جدی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.

• ناراحتی و گرفتگی:

این عوارض اوزون تراپی می تواند زمانی رخ دهد که گاز ازن به بدن شما، معمولا از طریق راست روده وارد شود.

• واکنش هرکسایمر:

ممکن است علائمی شبیه آنفلوآنزا را تجربه کنید؛ زیرا اوزون درمانی التهاب را تسکین می دهد و ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد.

سایر عوارض اوزون تراپی در پی استنشاق اوزون ممکن است شامل حالت تهوع حاد، سبکی سر، لرز و علائم مشابه آنفلوآنزا باشد. با گذشت زمان، ازن استنشاقی می تواند منجر به بیماری های مزمن ریوی مانند آسم یا COPD شود یا هر بیماری ریوی موجود از قبل را بدتر کند.

ممکن است با مطالعه این مقاله از خود بپرسید که با وجود عوارض اوزون تراپی و فواید آن، آیا این روش درمانی انتخاب مناسبی است؟ در ادامه سعی بر این داشتیم تا به برخی از سوالات بیماران در رابطه با اوزون تراپی پاسخ بدهیم.

آیا اوزون تراپی برای من مناسب است؟

بسیاری از محققان چندین دهه گذشته را صرف بررسی تاثیر اوزون درمانی بر درمان زانو درد، گردن درد، ریزش مو و دیگر مشکلات اعضای بدن کرده اند. به دلیل پتانسیل آن برای رسیدگی به علت ریشه ای بسیاری از بیماری ها، استفاده از این روش در پزشکی کاربردی بوده و به عنوان درمان مکمل و جایگزین بسیار مورد پسند پزشکان قرار گرفته است. همچنین درمان با اوزون میتواند برای افرار سالم و بیماران مفید باشد؛ زیرا سیستم شفای بدن را تشویق می کند و مکانیسم های دفاعی آن را در برابر سموم خارجی افزایش می دهد.

آیا اوزون تراپی می تواند به مغز کمک کند؟

بله. اوزون تراپی می تواند به افزایش سطح اکسیژن در مغز کمک کند که به بهبود تمرکز، بهبود حافظه و تمرکز منجر می شود.

آیا درمان با گاز اوزون به درمان بیماری های خود ایمنی کمک می کند؟

اکثر بیماران مبتلا به بیماری لایم و سایر بیماری های خود ایمنی میتوانند از این درمان بهره ببرند. اوزون برای سم زدایی و از بین بردن عفونت ها مفید است. بنابراین یک درمان کارآمد است اما قطعی نیست.

اوزون تراپی چگونه باعث افزایش طول عمر می شود؟

البته که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما پتانسیل این کار را دارد. اوزون درمانی به احتمال زیاد قادر است به طور همزمان چندین عملکرد سلول های پیر مانند دفاع آنتی اکسیدانی، عملکردهای ایمنی و ترشح هورمونی پایدار و متعادل را دوباره فعال کند و باعث افزایش طول عمر شود.