مراقبت های قبل و بعد اوزون تراپی

مراقبت های بعد از اوزون تراپی

اوزون درمانی به فرآیند وارد نمودن گاز اوزون به بدن برای درمان بیماری ها یا زخم گفته می شود. این روش درمان مانند سایر روش های درمان در علم پزشکی، به مراقبت های اوزون تراپی نیاز دارد که قبل و بعد از آن باید انجام شود تا به بهترین شکل تاثیر خود را بر بدن بگذارد. اگر قصد انجام اوزون تراپی برای هر موضوعی را دارید، بهتر است تمام مطالبی که در ادامه گفته خواهد شد را به خاطر سپرده و رعایت کنید.

 


روش درمان با ازن تراپی چگونه است؟

در مقالات قبل، به خوبی راجع به این روش درمان صحبت کرده ایم و گفتیم که ازن تراپی چیست و روش های مختلفی برای دریافت درمان با اوزون تراپی وجود دارد که پزشک شما با توجه به نیاز بدن شما، روش مناسب را انتخاب می کند.

سه شکل اصلی درمان با ازن تراپی شامل موارد زیر است:

  • اعمال مستقیم اوزون به بافت

  • به صورت عضلانی

  • به صورت داخل وریدی

اوزون درمانی یک روش مکمل، حمایتی و بازسازی کننده با خطر کم و معمولا همراه با درمان های پزشکی استاندارد است. در روند این روش درمان، گاز اوزوزن وارد بدن بیمار می شود. از این رو لازم است که از مراقبت های اوزون تراپی مطلع باشیم و برای جواب دهی هرچه بهتر و سریعتر اوزون تراپی و عدم تداخلات احتمالی مواردی را رعایت کنیم.

 


چگونه برای اوزون تراپی آماده شویم؟

زمانی که ازن تراپی برای شما تجویز می شود، حتما با پزشک خود در رابطه با مراقبت های اوزون تراپی سوال بپرسید تا بهترین راه آماده شدن برای درمان را بدانید. پزشکان ممکن است با گرفتن خون از بدن شما، سپس مخلوط کردن آن با گاز ازن و جایگزینی آن، اوزون درمانی را انجام دهند.

  • زمان شروع اوزون تراپی را بدانید.

اوزون تراپی باید زیر نظر یک متخصص واجد شرایط انجام شود. این شیوه درمان راهی برای کمک به بهبود و رشد طبیعی بدن شماست و در طول چند دهه ی گذشته نشان داده است که نتایج فوق العاده ای دارد. اطلاع از زمان شروع درمان برای رعایت نکات مراقبت اوزون تراپی حائز اهمیت است.

 

  • اگر شرایط سلامتی خاصی دارید، از اوزون تاپی استفاده نکنید.

اوزون درمانی شکل قدرتمندی از درمان را ارائه می دهد. از این رو باید تحت شرایط خاص پزشکی انجام شود. برخی از این مواردی نباید اوزون دریافت کنید، عبارتند از: بلافاصله پس از یک جلسه شیمی درمانی، اگر باردار هستید، یا در عرض چند هفته ی گذشته جراحی بزرگی داشته اید. برای جزئیات بیشتر می توانید با همکاران ما در کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی تماس بگیرید.

 

  • اوزون تراپی را بدون آمادگی انجام ندهید.

مهم است که بدن خود را با مراقبت های اوزون تراپی برای جلسات درمان آماده کنید تا بهترین نتیجه را ببینید. چند ساعت قبل از جلسه اوزون تراپی یا بلافاصله بعد از آن نباید ویتامین C بخورید. زیرا ویتامین سی اوزون را خنثی می کند. شما همچنین باید هیدراته باشید و یک وعده غذایی خوب که برای شما مفید است داشته باشید.

 


مواردی که باید در مراقبت های اوزون تراپی به آن توجه کرد

در طول درمان با ازن، لازم است تمام مکمل های آنتی اکسیدانی حاوی ویتامین C و ویتامین E قطع شود. وجود این ترکیبات در غلظت های بالا در خون، بر اثر بخشی ازن که یک ماده اکسید کننده است، و در نتیجه بر روند درمان تاثیرگذار است. باید به بیمار گفته شود که مقادیر زیادی از غذاهای غنی از این ویتامین ها را مصرف نکند. حداقل 2 ساعت قبل از استفاده از هر نوع اوزون تراپی، بیماران باید داروهای فشار خون و دیابتشان را مصرف کرده و در طول اوزون تراپی گرسنه نباشند.

اگر اوزون تراپی با خون شما انجام می شود، با خواب کافی شب قبل و خوردن صبحانه سالم در روز درمان، برای خون گیری خود آماده شوید. همچنین مطمئن شوید که آب زیادی نوشیدید.

 


مراقبت های اوزون تراپی؛ قبل، حین و بعد درمان با اوزون تراپی:

  • قبل و بعد از جلسه مقدار زیادی آب بنوشید.

برای اینکه اوزون تاثیرگذار باشد، حداقل باید در طول جلسه عرق کنید. آبرسانی قبل و بعد از آن، بدن شما را هیدراته نگه می دارد. این موضوع برای حجم خون مهم است.به دفع مواد زائد از بدن و رفع مشکلات میکروواسکولاریزاسیون کمک می کند.

 

  • بعد از هر جلسه حدود 20 دقیقه دراز بکشید.

اوزون حتی پس از یک جلسه درمانی، تاثیرات خود را بر بدن نشان می دهد. هنگام دراز کشیدن به اوزون فرصت می دهید تا در بدن گردش کند و به اندام های خود زمان بیشتری می دهید تا سموم باقی مانده پس از سم زدایی را از بین ببرند.

 

  • در طول جلسه درمان تا حد امکان کمتر لباس بپوشید.

گاز اوزون از طریق پوست جذب می شود. برای به حداکثر رساندن فواید ازن بهتر است در سونا تا حد امکان لباس کمتر بپوشید و یا اصلا لباس نپوشید.

 

  • مکمل های کافی مصرف کنید.

ازن باعث جذب ویتامین و مواد معدنی می شود. به عنوان یکی از راهکارها و مراقبت های اوزون تراپی، مصرف مکمل های غذایی را توصیه می کنیم؛ اما حداقل دوساعت قبل و دو ساعت بعد از هر جلسه از مصرف آن خودداری کنید. مکمل های مصرفی باید شامل ویتامین B کمپلکس، A، روی، سلنیوم، N-استیل سیستئین و مس باشد.

 

  • صورت خود را در معرض باد پنکه قرار بدهید. (این مورد اختیاری است)

تفاوت دما بین سر و بدن شما باعث افزایش تب ناشی از سونای اوزون می شود. این منجر به ، به حداکثر رساندن تولید گلبول های سفید برای مبارزه با هرگونه عفونت در بدن می شود. این مورد الزامی نیست و باید با توجه الویت و راحتی به کار گرفته شود.

 


اما در مراقبت های اوزون تراپی، “نباید”هایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • حداقل از دوساعت قبل از جلسه ی درمان ویتامین سی مصرف نکنید.

ویتامین C و اوزون یکدیگر را خنثی می کنند؛ بنابراین اگر کسی واکنش منفی به اوزون تراپی نشان دهد، می توانید به او آب پرتقال بدهید. این باعث خنثی شدن هرگونه اوزون در بدن می شود و از این جهت هم می تواند درمان را خنثی کند.

 

  • بعد از جلسه درمان با اوزون، مستقیما روی سطوح سرد راه نروید.

بهتر است بعد از جلسه درمان، بدن خود را گرم نگه دارید. پاهای شما بسیار حساس هستند. اگر بدن شما از یک چیز سرد شوک شدیدی دریافت کند، به عنوان مثال، راه رفتن روی کاشی های سرد، ممکن است بر درمان آن جلسه تاثیر منفی بگذارد و مزایای درمانی را کاهش دهد.

توجه:

این را نباید با کرایوتراپی که در آن تناوب سرد و گرم صورت می گیرد اشتباه گرفت.

 

  • مستقیما بعد از جلسه دوش نگیرید.

همانطور که قبل تر گفته شد، ازن حتی بعد از جلسه درمان شما، هنوز هم اثر دارد. دوش گرفتن اوزون باقیمانده روی پوست شما را از بین می برد. پس از جلسه حداقل دو ساعت برای دوش گرفتن صبر کنید.

توجه:

در موارد بسیار نادر (کمتر از 1%) ممکن است بثورات ایجاد شود. این می تواند به دلایل مختلفی باشد و دوش گرفتن می تواند اثرات راش را کاهش دهد. در صورت ابتلا به این مورد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • پس از جلسه درمان، وعده غذایی پر حجم نخورید.

مانند بسیاری از درمان ها، بهتر است بعد از جلسه درمانی مستقیما یک وعده غذایی بزرگ نخورید. به بدن خود فرصتی برای ترمیم و ساختن بدهید. فراموش نکنید آنچه که بیشتر از درمان حائز اهمیت است، مراقبت های اوزون تراپی است که اثرگذاری درمان را تضمین می کند.

 

  • 4 الی 6 ساعت قبل از جلسه درمان، داروهای تجویری خود را استفاده نکنید.

منظور از دارو، شامل داروهای فشار خون، انسولین و هر داروی تجویزی دیگر است. اوزون دارای خواص اکسید کننده بسیار قوی است و ممکن است ساختار مولکولی دارو را از طریق اکسیداسیون تغییر دهد و دارو را بی فایده کند. ازن همچنین جذب دارو، ویتامین و مواد معدنی را تا 30% افزایش می دهد که بر دوزهای تجویز شده تاثیر می گذارد. در این مورد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

  • اوزون تراپی را بعد از جلسه شیمی درمانی انجام ندهید.

حداقل 4 روز بعد از شیمی درمانی صبر کنید، و پس از آن به جلسه اوزون تراپی بروید. اوزون درمانی می تواند جذب داروهای شیمی درمانی را افزایش دهد که این بر دوزهای تجویز شده تاثیر می گذارد. این مورد را حتما به پزشک گزارش دهید.

 

  • پس از جلسه ازن تراپی، الکل مصرف نکنید.

اگر مشروبات الکلی استفاده می کنید، حداقل 8 ساعت قبل از درمان و 4 ساعت بعد از درمان باید از نوشیدن صرفه نظر کنید. ازن و گرما گردش خون را افزایش می دهند و الکل، خون را رقیق می کند که می تواند منجر به فشار اضافی بر روی فبل شما شود. همچنین اگر الکل را خیلی نزدیک به جلسه درمان با اوزون مصرف کنید، فشار غیر ضروری به کبد و کلیه های خود وارد می کنید.

 

  • درصورت بارداری از شروع جلسات اوزون تراپی خودداری کنید.

تحت هیچ شرایطی قبل از به دنیا آمدن نوزاد و اتمام دوران شیردهی نباید تحت درمان با اوزون تراپی قرار بگیرید.

 

  • درصورت داشتن هرگونه عارضه قلبی از ازن استفاده نکنید.

گرما فشار روی قلب شما را افزایش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. درصورتی که دستگاه ضربان ساز دارید، ازن درمانی نیز ممنوع است. زیرا مادون قرمز ممکن است تداخل ایجاد کند. برای اینکه مراقبت های اوزون تراپی را به بهترین شکل انجام ذهید، حتما سوابق بیماری خود را با پزشک درمیان بگذارید.

 

  • اگر در 3 ماه گذشته جراحی بزرگ داشته اید، درمان ازن دریافت نکنید.

اگرچه ازن در روند بهبودی مفید است و به بهبودی کمک می کند، اما خطر خونریزی یا شل شدن لخته های خون را به همراه دارد.

 

  • آیا خستگی پس از اوزون تراپی طبیعی است؟

حدود یک روز پس از 4 الی 5 درمان اول، 20 تا 30 درصد از بیماران زن و مرد احساس خستگی داشتند. 10 تا 20 درصد دیگر هیچ علامتی نداشتند؛ این درحالی است که 50 درصد احساس تندرستی را گزارش کردند.

 

  • چه زمانی می توان پس از درمان اوزون به خانه بازگشت؟

حداقل 4 ساعت قبل از ورود مجدد به اتاقی که اوزونی شده است صبر کنید. معمولا 30 دقیقه طول می کشد تا ازن ته نشین شود و دوباره به اکسیژن تبدیل شود. هرچه بیشتر منتظر بمانید، احتمال کمتری وجود دارد که گازهای ازن در خانه شما باقی بماند.

 

در ارائه این مطالب سعی داشتیم تا کامل ترین مراقبت های اوزون تراپی را به شما ارائه بدهیم. اگر پاسخ سوالات شما در این مطلب گنجانده نشده بود یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *