درمان کمر درد و فتق دیسک با اوزون تراپی

درمان کمر درد بدون جراحی

فتق دیسک کمر می تواند بسیار دردناک باشد. این یک عارضه اذیت کننده است که عموما جراحی را برای درمان آن به کار می برند. امروزه اوزون تراپی یک روش درمانی عالی برای تسکین کمردرد است. همچنین یک درمان جایگزین غیر جراحی موثر برای فتق دیسک و درمان کمر درد می باشد. درمان فتق دیسک با تزریق ازن، یک درمان بی خطر است که عوارض ناشی از آن بسیار خفیف می باشد. در ادامه، این عارضه و درمان آن با اوزون تراپی را به دقت بررسی خواهیم کرد.

اگر قصد انجام ازن درمانی دیسک کمر را دارید، بهتر است مراقبت های قبل و بعد اوزون تراپی و عوارض ازن تراپی را نیز بدانید.

کمر درد چیست؟

Low Back Pain یا (LBP) یک مشکل عمده بهداشتی در سراسر جهان است که بار اجتماعی، اقتصادی و مراقبت های بهداشتی قابل توجهی را از نظر از دست دادن روزهای کاری و سلامت عمومی به همراه دارد. شیوع آن بین 22 تا 65 درصد در سال تخمین زده می شود. بین دهه پنجم و ششم زندگی بیشتر است و تا 80 درصد از جمعیت در مقطعی از زندگی، LBP خفیف تا شدید را نشان می دهند. تقریباً در 60 تا 80 درصد موارد، علت خاصی تشخیص داده نمی‌شود و درد به تنش ماهیچه یا رباط نسبت داده می‌شود. اگرچه پاتوژنز LBP نامشخص است، اما اغلب توسط فتق دیسک کمر (LDH) و انحطاط ستون فقرات ایجاد می شود.

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک بین مهره ای یا Intervertebral Disk Herniation مشکلی است که بر اثر بلند کردن نادرست اجسام یا بلند کردن وسایل سنگین یا ضربه در ستون فقرات ایجاد می شود. البته در بعضی از موارد نیز می تواند به دلایل نامعلوم نیز رخ دهد. در طی آن هسته مرکزی دیسک از قسمت محیطی آزاد شده و باعث فشار و ایجاد علائم بالینی مانند درد می شود. بسیاری از دردهای ناحیه کمر بر اثر این عارضه رخ می دهند.

LDH می تواند محرک های مکانیکی، بیوشیمیایی و التهابی در ناحیه کمر و ریشه های عصبی ایجاد کند، همچنین علائم عصبی و درد رادیکول را القا کند. در بیشتر موارد، این یک وضعیت خود محدود شونده است، اما عود بیماری شایع است و ممکن است ناتوانی قابل توجه و درد مزمن  به وجود بیاورد.

تاثیر اوزون تراپی بر درمان کمر درد

تزریق اکسیژن – ازون به عضلات و دیسک ها از دهه 1980 در کشورهای اروپایی برای درمان موفقیت آمیز بیماران مبتلا به فتق دیسک مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای بسیاری از بیماری های دردناک دیگر مانند درد گردن، کمر، شانه، زانو، مفصل، لگن و درد عضلانی استفاده می شود. درمان تزریق اوزون داخل دیسک یا اینترا دیسکال توسط چندین مقاله منتشر شده به عنوان یک گزینه درمانی غیرجراحی کم تهاجمی برای فتق دیسک معرفی شده است. مطالعات متعدد همچنین نشان داده اند که تزریق اوزون بسیار ایمن است و میزان عوارض آن تقریباً صفر است.

بسیاری از بیماران تایید کرده اند که اوزون تراپی در درمان کمردرد مزمن آن ها به طور شگفت انگیزی موثر بوده است. این نتیجه پس از درمان بیمار برای سال‌ها با تزریق استروئید اپیدورال معمولی و سایر روش‌های درمانی است. اگرچه پس از جراحی کمر، اوزون درمانی به اندازه کافی موثر نیست، اما در برخی موارد می تواند فوایدی را به همراه داشته باشد. برخی از بیماران پس از درمان با ازن کاملاً بدون درد بودند. این بدان معنا نیست که هر بیمار نتیجه یکسانی را دریافت خواهد کرد. بیماران ما با تزریق ازن بهبودهای چشمگیری را تجربه می کنند و در برخی از شرایط، درد به طور کامل بهبود می یابد.

درمان تزریق اوزون نیز یک رویکرد جامع است زیرا گردش خون را افزایش می دهد و با فعال کردن مکانیسم درمانی طبیعی بدن، التهاب را کاهش می دهد. تزریق اوزون تراپی سیستم ایمنی بدن بیمار را قادر می سازد تا در سطح بالاتری عمل کند. در نتیجه، درمان کمر درد با تزریق اوزون، بدن بیمار را قادر می‌سازد تا به طور طبیعی بهبود یابد و نتایج طولانی‌ مدت داشته باشد.

درمان کمر درد ناشی از فتق دیسک با اوزون تراپی

تعداد زیادی از مداخلات درمانی برای درمان LBP مطالعه و انجام شده است. رویکرد محافظه کارانه به طور کلی به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته می شود. همچنین نشان داده شده است که راهبردهای کم تهاجمی، مانند تزریق از راه پوست، به خوبی قابل تحمل بوده و نتایج بالینی خوبی به همراه دارند. به طور خاص، استفاده از تزریق اکسیژن – ازون (O2 – O3) به عنوان یکی از درمان های کم تهاجمی برای LBP به دلیل فتق دیسک کمر، چه به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی محافظه کارانه قبل از جراحی یا زمانی که جراحی انجام می شود، توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

مکانیسم اثر درمانی اوزون تراپی را می‌توان در واکنش‌پذیری بالای آن توضیح داد. پس از تزریق، ازن می‌تواند یک اثر اکسیدانی کوتاه و خود محدودکننده با افزایش پاسخ سلولی آنتی‌اکسیدانی بیولوژیکی ایجاد کند. در این روش، ازن به عنوان یک پیش دارو عمل می کند و واسطه های درون زا را فعال می سازد که باعث تغییر در متابولیسم سلولی می شود. فواید آن از مهار التهاب و تصحیح ایسکمی و استاز وریدی تا القای رفلکس آزادسازی اندورفین و همچنین ارتقای اثرات ضد درد را شامل می‌شود.

اکسیژن – ازون درمانی (OOT) ممکن است اثر خود را در کاهش LBP با یک اثر مکانیکی و ضد التهابی همراه داشته باشد. عمل اکسید کننده ممکن است زنجیره های گلیکوزآمینوگلیکان را در هسته پالپوس بشکند و توانایی آن در حفظ آب را کاهش دهد و در نتیجه اندازه قسمت فتق را کاهش دهد. ، بنابراین به کاهش تعارض فتق و درمان کمر درد کمک می کند.

آیا اوزون تراپی می تواند جایگزین جراحی و تزریق ستون فقرات باشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید که اوزون تراپی چیست؟ و چگونه انجام می شود. اکسیژن-اوزون درمانی برای فتق دیسک از زمانی که در دهه 1980 معرفی شد در اروپا و آسیا مورد توجه قرار گرفت. تحقیقات فعلی در مورد اکسیژن-ازون درمانی نشان می دهد که در 65 تا 80 درصد از بیماران، علائم فتق دیسک را پس از درمان کاهش داده اند. محققان ستون فقرات در حال بررسی دقیق‌تر پتانسیل درمانی اکسیژن-ازون تراپی هستند و بسیاری متوجه شده‌اند که نتایج – اگر نگوییم بهتر – مشابه به درمان‌های ثابت شده مانند تزریق استروئید اپیدورال و دیسککتومی جراحی دارد.

در سال 2009، دکتر کایران مورفی یافته‌های تیم خود را در مورد اوزون تراپی ارائه کرد و خاطرنشان کرد که بیمارانی که تحت درمان با اکسیژن – ازون قرار می‌گیرند، نتایج مشابهی را از نظر درد و عملکرد، مانند بیمارانی که دیسککتومی کرده‌اند، تجربه کردند. این تحقیق همچنین نشان داد که میزان عوارض و زمان بهبودی با تزریق اکسیژن – ازون در مقایسه با تکنیک‌های جراحی سنتی کمتر بود.

مقاله‌ ای که در سال 2014 منتشر شد، اثربخشی طولانی‌ مدت درمان اکسیژن-ازون را در ارتباط با بیماران 10 سال پس از درمان اولیه مورد بررسی قرار داد. محققان به این نتیجه رسیدند که تزریق اکسیژن – ازون در تقریباً 75 درصد از بیماران مبتلا به فتق دیسک ایمن و مؤثر است. همچنین فواید آن تا 10 سال ادامه دارد.

اوزون تراپی چگونه کمر درد ناشی از فتق دیسک را درمان می کند؟

گاز اکسیژن-ازون از طریق تزریق به دیسک داده می شود. یک سوزن، ازن را مستقیماً به دیسک می رساند و حجم داخل دیسک را کاهش می دهد. این به دلیل اکسیداسیون پروتئوگلیکان ها است. این ها پروتئین هایی هستند که در مرکز ژل مانند دیسک (به نام هسته پالپوسوس) یافت می شوند. هنگامی که حجم دیسک شما کاهش می یابد، فشار روی اعصاب نیز کاهش می یابد. این به نوبه خود میزان درد شما را کاهش می دهد.

فواید اوزون تراپی به عنوان جایگزین جراحی کمر

علاوه بر زمان بهبودی کوتاه تر و میزان عوارض کمتر نسبت به جراحی، سایر مزایای تزریق اکسیژن-ازون عبارتند از:

• کم تهاجمی است.
  • این یک روش سرپایی است.
  • زمان کمی برای ریکاوری لازم است.
  • هزینه آن بسیار کمتر از جراحی است.
  • این یک روش بدون درد است.

چرا اکسیژن – اوزون درمانی در آمریکا انجام نمی شود؟

مطالعات بالینی که نشان می دهد تزریق اکسیژن-ازون یک درمان فتق دیسک کم خطر و با فواید بسیار است. ممکن است تعجب کنید که چرا این درمان به راحتی در ایالات متحده در دسترس نیست. درمان اکسیژن-ازون در ایالات متحده کمتر رایج است زیرا برخی از جامعه پزشکی معتقدند تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی و تاثیر طولانی مدت اوزون تراپی برای درمان کمر درد باید انجام شود. با این حال، ارائه این درمان در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بسیار رایج است که دلیل آن، نتایج شگفت انگیز اوزون تراپی است.

آیا درمان کمر درد با اوزون تراپی برای همه مناسب است؟

خیر؛ این روش درمانی حتما باید به توصیه پزشک متخصص شما انجام شود. شرایط سلامت بدنی در انجام این درمان بسیار مهم است. اگر فلج پاها، مثانه کنترل نشده، دیسک های کلسیفیه یا فشردگی طناب نخاعی دارید، جراحی گزینه بهتری است.

در حالی که باید دید که آیا تزریق اکسیژن-ازون به یک درمان جهانی انتخابی برای فتق دیسک تبدیل خواهد شد یا خیر، یک چیز قطعی است: داشتن بحث های شفاف و باز با پزشک به شما کمک می کند تا در حال حاضر به درمان مناسب برسید. پزشک به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا تزریق اکسیژن-ازون – یا هر نوع درمان دیگری – به تسکین درد فتق دیسک شما کمک می کند یا خیر. کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی آماده پاسخگویی سوالات شما در مورد درمان کمر درد ناشی از فتق دیسک می باشد.

4 دیدگاه در “درمان کمر درد و فتق دیسک با اوزون تراپی