تزریق اپیدورال چیست؟

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال (ep-i-doo-rul) ، روشی است که در آن دارو به وسط کمر در ناحیه نخاع تزریق می شود. این کار باعث تسکین موقت یا پایدار درد یا التهاب در ستون فقرات یا اندام‌ها (بازوها و پاها) می‌شود و برای شروع جراحی و یا روش های دیگر درمان استفاده می شود. تزریق اپیدورال به منظور کاهش درد استفاده می شود. شما می توانید برای بهره مندی از این تزریق یا درمان های اوزون تراپی به کلینیک اوزون تراپی دکتر بحرانی مراجعه نمایید. در این مقاله به چگونگی روند درمان و کاربردهای مختلف آن می پردازیم.

تزریق اپیدورال چیست؟

تزریق اپیدورال یک روش تزریق دارو به فضای اطراف نخاع است که به عنوان فضای اپیدورال نیز شناخته می‌شود.این تزریق برای تسکین موقت یا طولانی مدت درد یا التهاب کاربرد دارد. فضای اپیدورال خارجی ترین قسمت کانال نخاعی است. استروئیدها، داروهای بیهوشی و داروهای ضد التهابی معمولاً در تزریق اپیدورال تزریق می شوند. تزریق ممکن است درد و تورم را در داخل و اطراف ریشه های عصبی نخاعی و همچنین اطراف اعصاب آسیب دیده کاهش دهد که به مرور زمان ممکن است بهبود یابد.

ممکن است برای کمک به پزشک برای قرار دادن سوزن دقیقاً در محل مناسب برای هدف قرار دادن ناحیه خاصی که باعث درد می شود، از راهنمایی تصویربرداری، مانند فلوروسکوپی (تصاویر چندگانه اشعه ایکس) یا توموگرافی کامپیوتری (CT یا اسکن “CAT”) استفاده شود. بدین ترتیب بیمار می تواند حداکثر سود را از این تزریق دریافت کند.

برخی از کاربردهای رایج این روش چیست؟

تزریق اپیدورال یکی از روش‌هایی است که پزشکان برای تسکین درد همراه با فیزیوتراپی، داروهای خوراکی و جراحی در صورت عدم پاسخگویی بیمار به درمان‌های محافظه‌ کارانه از آن استفاده می‌کنند. این روش ممکن است برای کاهش درد ناشی از موارد زیر انجام شود:

  • فتق یا برآمدگی دیسک که با اعصاب برخورد می کند و باعث درد می شود
  • تنگی کانال نخاعی (تنگی کانال نخاعی)
  • سندرم های جراحی “شکست خورده کمر” پس از عمل (درد مزمن پشت یا پا پس از جراحی ستون فقرات)
  • آسیب های دیگر به اعصاب نخاعی، مهره ها و بافت های اطراف
  • خارهای استخوانی

چگونه باید برای عمل آماده شوم؟

  • دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه آماده سازی دریافت خواهید کرد، از جمله هر تغییری که باید در برنامه منظم دارویی خود ایجاد کنید.
  • ممکن است به شما دستور داده شود تا چندین ساعت قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید تا از ناراحتی معده به دنبال تزریق جلوگیری شود.
  • ممکن است لازم باشد برای این روش لباس مخصوصی را به تن کنید.
  • احتمالاً از شما خواسته می شود که قبل از عمل از دستشویی استفاده کنید.
  • سپس روی شکم یا پهلو روی یک میز فلوروسکوپی یا سی تی مخصوص قرار می گیرید که به پزشک امکان دسترسی آسان به محل(های) تزریق را می دهد. یک پرستار یا تکنسین کمک خواهد کرد تا شما را تا حد امکان هم در حین و هم بعد از عمل راحت نگه دارد.
  • برنامه ریزی کنید که بعد از عمل از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می شود؟

این روش اغلب به صورت سرپایی انجام می شود. با این حال، برخی از بیماران ممکن است پس از این روش نیاز به بستری شدن داشته باشند. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به بستری دارید یا خیر. تزریق اپیدورال معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد، اما قرار گرفتن در واحد CT یا اشعه ایکس ممکن است بیشتر طول بکشد.

وقتی به مطب، بیمارستان یا مرکز جراحی می‌رسید، پرستار یا تکنسین ممکن است یک کانولای وریدی (IV) را در بازوی شما بگذارد تا داروی آرام‌بخشی را در طول عمل ارائه دهد. این به ندرت مورد نیاز است اما در صورت لزوم در دسترس خواهد بود. شما روی شکم یا پهلو، روی یک میز در اتاق فلوروسکوپی یا در اتاق سی تی اسکن قرار می گیرید به طوریکه کاملا احساس راحتی داشته باشید.

پزشک محل تزریق را مشخص می کند و پوست را با محلول ضد عفونی کننده تمیز و استریل می کند. سپس یک بی حس کننده موضعی برای کمک به بی حس شدن ناحیه قبل از تزریق اپیدورال تزریق می شود. پس از این که ناحیه بی حس شد، پزشک به احتمال زیاد از راهنمایی تصویربرداری برای کمک به هدایت سوزن اپیدورال به موقعیت درست استفاده می کند. هنگامی که سوزن در جای خود قرار می گیرد، ماده حاجب تزریق می شود تا پزشک بتواند به طور دقیق اعصاب را برای توزیع کافی دارو مورد هدف قرار دهد. سپس، پزشک به آرامی دارو را که معمولاً ترکیبی از داروهای بی حس کننده و ضد التهابی (کورتیزون/استروئیدها) است، تزریق می کند.

پس از اتمام، شما را به یک صندلی یا تخت منتقل می کنند و اجازه می دهند چند دقیقه تا یک ساعت استراحت کنید. قبل از اینکه اجازه خروج را بگیرید، پرستار یا تکنسین اطمینان حاصل می کند که شما هیچ واکنش نامطلوبی به دارو نداشته باشید.

داروی تزریقی چگونه عمل می کند؟

انواع مختلف داروهای تزریق شده به فضای اپیدورال اثرات متفاوتی را برای پا ایجاد می کند. کورتیکواستروئیدها به عنوان عوامل ضدالتهابی عمل می کنند و تورم و تحریک اعصاب را کاهش می دهند. این داروها به عصب اجازه می دهند تا خودش را بهبود بخشد و در نتیجه از ناراحتی بیشتر جلوگیری می کند. با تزریق مستقیم به فضای اپیدورال، دارو در سراسر فضای اپیدورال حرکت می کند و ریشه های عصبی ملتهب یا تحریک شده را می پوشاند. بنابراین، تزریق کمری (کمر) می‌تواند درد مرتبط با کمر و اعصابی که به اندام‌های تحتانی حرکت می‌کنند، مانند اعصاب سیاتیک را کاهش دهد.

به طور مشابه، اگر تزریق اپیدورال در گردن انجام شود، باید در سراسر فضای اپیدورال گردنی پخش شود و ریشه های عصبی در گردن را تسکین دهد که می تواند درد بازو را نیز تسکین دهد. مدت زمان بهبودی ناشی از تزریق اپیدورال متفاوت است. برخی از بیماران تسکین دائمی دارند. در برخی دیگر، اثرات ممکن است مدت زیادی طول نکشند. در برخی موارد، ممکن است قبل از اینکه از تسکین قابل توجهی بهره مند شوید، یک سری تزریق انجام دهید. بیمار ممکن است برای چند روز تا چند ماه تسکین پیدا کند. با این حال، درد ممکن است در نهایت بازگردد و به یک سری تزریق دیگر یا درمان جایگزین نیاز داشته باشد.

در طول عمل چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

ممکن است هیچ احساسی نداشته باشید، اما ممکن است هنگام تزریق اپیدورال احساس سوزن سوزن شدن یا فشار داشته باشید. بسته به میزان تورم در ناحیه، ممکن است با ورود دارو به فضای اپیدورال، در محل یا اندام فوقانی یا تحتانی خود احساس سوزش کنید. با این حال، هنگامی که تزریق به پایان می رسد، هر گونه ناراحتی معمولا ناپدید می شود. همچنین ممکن است بسته به محل تزریق، “سوزن  سوزن شدن” را در بازوها و پاهای خود احساس کنید. با این حال، بهتر است اگر درد شدیدی احساس کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

به دلیل بی حسی و هر گونه ناراحتی که احتمال دارد بعد از عمل تجربه کنید، ممکن است در راه رفتن به تنهایی و سوار و پیاده شدن از ماشین کمی مشکل داشته باشید. این طبیعی است و باید در عرض چند ساعت از بین برود. شما باید برای بقیه روز استراحت کنید و روز بعد فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

اپیدورال ممکن است فوراً تأثیر نگذارد. معمولاً بهبود درد در 48 ساعت اول به تدریج رخ می دهد. اثرات تزریق اپیدورال ممکن است برای چند روز، هفته و گاهی ماه ها باقی بماند. در برخی از بیماران، قبل از اینکه شروع به بهبود کند، درد ممکن است در ابتدا کمی بدتر شود. همچنین ممکن است برای بهبود کامل نیاز به انجام یک سری تزریق اپیدورال دیگر باشد.

چه کسی نتایج را تفسیر می کند و چگونه می توانم آن ها را دریافت کنم؟

تزریق اپیدورال را پزشک متخصص، رادیولوژیست یا متخصص بیهوشی بانجام می دهد. با این حال، یک جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپد یا متخصص مغز و اعصاب نیز ممکن است آن را انجام دهد.

پزشکی که تزریق را انجام می دهد علائم بالینی شما را کنترل می کند تا وضعیت شما را ببیند و تعیین کند که آیا اقدامات بیشتری لازم است یا خیر. هر تصویربرداری که در طول خود عمل انجام شود، با این تزریق به پایان می رسد و نیازی به تفسیر تصویر بعدی نیست.

ممکن است پزشک شما، یک جلسه ویزیت مجدد برای شما در نظر بگیرد. این ویزیت ممکن است شامل معاینه فیزیکی، معاینه(های) تصویربرداری و آزمایش خون باشد. در طول ویزیت بعدی، اگر متوجه عوارض جانبی یا تغییری شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

فواید و عوارض تزریق اپیدورال چیست؟

فواید:

  • تسکین درد موقت یا طولانی مدت
  • کاهش موقت یا طولانی مدت التهاب در ناحیه ستون فقرات که باعث درد می شود.
  • توانایی بهبود یافته برای انجام فعالیت های روزانه بدون محدودیت های قبلی ناشی از درد.
  • ممکن است به تایید منشا درد کمک کند. این اغلب در بیمارانی که بیش از یک علت احتمالی درد دارند یک مشکل است.
  • ممکن است نیاز به روش های تهاجمی را کاهش دهد.

عوارض:

  • افزایش موقت درد.
  • سردرد نیز بسیار نادر است، اما ممکن است.
  • واکنش به داروها، مانند گرگرفتگی یا بثورات پوستی.
  • عفونت در محل تزریق.
  • خونریزی در صورتی که رگ خونی به طور ناخواسته آسیب ببیند.
  • آسیب به اعصاب در محل تزریق.
  • فلج موقت اعصاب منتهی به مثانه و روده که باعث اختلال عملکرد موقت مثانه یا روده می شود.
  • هنگامی که از فلوروسکوپی یا سی تی استفاده می شود، حداقل تشعشعات سطح پایین وجود خواهد داشت.
  • زنان در صورت بارداری همیشه باید به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهند. پزشکان برای جلوگیری از قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات، آزمایشات زیادی را در دوران بارداری انجام نمی دهند. در صورت نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس، پزشک اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اشعه در کودک انجام می دهد.
  • اگر تزریق اپیدورال در گردن انجام شود، در صورتی که سوزن جای درستی قرار نگیرد، عوارض جدی تری مانند آسیب نخاعی، سکته مغزی یا مرگ ممکن است. با این حال، پزشک شما از راهنمایی تصویربرداری و یک تکنیک استریل برای به حداقل رساندن این خطرات استفاده خواهد کرد.

محدودیت های تزریق اپیدورال چیست؟

اثرات تزریق اپیدورال ممکن است موقتی باشد و ممکن است تسکین طولانی مدت کمی داشته باشد. این در هر فردی متفاوت است؛ با این حال، گاهی اوقات ممکن است تزریق پس از چند هفته یا چند ماه تکرار شود تا حداکثر سود را از دارو دریافت کنید. اگر تزریق اپیدورال به کاهش درد شما کمک نکند، پزشک شما به احتمال زیاد روش درمانی متفاوتی را توصیه خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک درد و کلینیک اوزون درمانی دکتر بحرانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *