تاثیر اوزون بر افزایش انرژِی

تاثیر اوزون بر افزایش انرژِی

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند یک شخص احساس خستگی کند و همیشه این حس را داشته باشد که انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره اش ندارد. عدم تعادل در هورمون ها، عادت های غذایی بد و یا حتی یک بی خوابی ساده باعث می شود که شخص احساس کند انرژی لازم را ندارد. خیلی از اوقات، پایین بودن سطح انرژی با علایمی همانند، ضعف سیستم ایمنی( که به درمان های رایج پاسخ نمی دهد و خوب نمی شود) خودش را نشان می دهد. برای خیلی از افراد استفاده از داروهای مخصوص سیستم عصبی باعث می شود تا علایمشان کاهش پیدا کند و احساس بهتری داشته باشند. اما این داروها عوارض خاص خودشان را دارند و خیلی از افراد تمایل به استفاده از آن ها را ندارند.

در چند سال اخیر، تحقیقات گسترده ای بر روی تاثیر اوزون بر افزایش سطح انرژی انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داده است که اوزون درمانی یک روش نوین با عوارض جانبی بسیار محدود می باشد که می توان استفاده از آن را به هر شخصی توصیه کرد. استفاده از اوزون در پزشکی جدیدا بسیار رایج شده است و برای درمان مشکلات مختلفی استفاده می شود. درمان دردهای سیاتیکی، درد زانو، مشکلات پوستی و در نهایت خستگی مزمن همگی با اوزون امکان پذیر هستند. در ادامه در ابتدا با مکانیسم اثر اوزون و سپس نحوه اثر گذاری آن بر سطح انرژی کلی بدن صحبت می کنیم.

اوزون چیست؟

بطور کلی اوزون یک گاز طبیعی است که در جو زمین وجود دارد. این مولکول از به هم پیوستن سه اتم اکسیژن به وجود می آید و در جو زمین نقش محافظتی دارد. در علم پزشکی نیز گاز اوزون تولید می شود. اما شیوه بدست آوردن گاز اوزون در پزشکی متفاوت است. گاز اوزون در پزشکی توسط ژنراتورهای مخصوصی بدست می آید که این ژنراتورها با استفاده از روش های خاصی گاز اکسیژن خالص را مجبور به واکنش با یکدیگر می کنند و در نهایت مولکول اکسیژن که به صورت O2 وجود دارد، به مولکول اوزون به صورت O3 تبدیل می شود. اما کیفیت دستگاه های تولید کننده اوزون با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و بهترین ژنراتورها( که آلمانی می باشند) در نهایت می توانند غلظت اوزون تولیدی را به 5 درصد برسانند.

بنابراین تولید اوزون در علم پزشکی کار آسانی نیست. علاوه بر این، اوزون پزشکی به طور کامل استریل می باشد تا بتوان با خیال راحت در درمان استفاده کرد.

مکانیسم تولید انرژی در بدن

حال باید ببینیم که اوزون به چه صورت تاثیر می گذارد. ابتدا از مکانیسم عمل سلول ها برای تولید انرژی صحبت می کنیم.

سوخت اصلی سلول ها قند گلوکز می باشد. سلول ها برای اینکه بتوانند انرژی گلوکز را آزاد کنند باید آن را بسوزانند تا انرژی درون پیوندهایش در اختیار سلول قرار بگیرد. سلول های بدن انسان به دو روش می توانند گلوکز را بسوزانند.

سوختن گلوکز بصورت هوازی

در این روش گلوکز در حضور اکسیژن تجزیه می شود و انرژی پیوندهایش آزاد می شود. در روش هوازی کل انرژی گلوکز آزاد می شود و ماده دفعی تنها دی اکسید کربن می باشد. مقدار انرژی آزاد شده در این روش بسیار زیاد است و اگر کل گلوکز دریافتی به این روش استفاده شود انرژی بسیار زیادی در دسترس بدن قرار می گیرد.  برای استفاده از این روش باید اکسیژن کافی در اختیار بدن قرار دهیم.

سوختن گلوکز بصورت بی هوازی

در این روش گلوکز بدون حضور اکسیژن تجزیه می شود. انرژی آزاد شده در این روش بسیار کمتر از روش هوازی می باشد. علاوه بر این، در این روش نوعی اسید به نام اسید لاکتیک تولید می شود که در سلول می ماند. اسید لاکتیک عامل اصلی دردهای عضلانی و خستگی می باشد. زمانی که اکسیژن کافی در اختیار سلول قرار نمی گیرد سلول ها گلوکز را به صورت بی هوازی می سوزانند و اثرات آن باقی می ماند.

ما در اوزون درمانی سعی می کنیم تا تمامی گلوکز بدن به صورت هوازی بسوزد تا سطح انرژی در اختیار بدن بطور کلی افزایش پیدا کند. علاوه بر این تولید اسید لاکتیک کاهش پیدا می کند و خستگی ناشی از آن نیز برطرف می شود.

چگونه اوزون باعث افزایش انرژی می شود

حال که فهمیدیم انرژی مورد نیاز ما چگونه توسط سلول هایمان تامین می شود، مکانیسم اثر اوزون را شرح می دهیم. همانطور که گفتیم اوزون به صورت سه اتم اکسیژن به هم پیوسته وجود دارد. گاز اوزون یک گاز بسیار واکنش پذیر است و به راحتی به اکسیژن تجزیه می شود. زمانی که اوزون وارد بدن می شود به سرعت به مولکول های اکسیژن تجزیه می شود و سطح اکسیژن در دسترس سلول افزایش پیدا می کند. اکسیژنی که از طریق اوزون وارد بدن می شود دو کار را انجام می دهد:

در ابتدا وارد سلول می شود و سطح اکسیژن مورد نیاز برای سوختن گلوکز افزایش می یابد. بنابراین از روش بی هوازی جلوگیری می شود و گلوکز تماما به صورت هوازی می سوزد و سطح انرژی بدن بصورت کلی افزایش پیدا می کند

در مرحله بعد گاز اکسیژن باعث تخریب اسید لاکتیک شده و از سلول خارج می کند. بدین ترتیب درد ناشی از اسید لاکتیک کاهش پیدا می کند.

برخی بر این باور هستند که رادیکال های اکسیژن آزاد شده از گاز اوزون می تواند به بافت ها آسیب برساند، در صورتی که اینگونه نیست و در تحقیقاتی که انجام شده است، مشخص شده که گاز اکسیژن به سرعت وارد سلول می شود و در اختیار سلول قرار می گیرد.

روش های استفاده از اوزون

اوزون درمانی به روش های مختلفی انجام می شود. اینکه از کدام روش استفاده شود بستگی به نظر پزشک شما دارد. در ادامه توضیح مختصری درباره روش های مختلف اوزون درمانی به شما می دهیم:

اتوهموتراپی

به ورود اوزون از طریق خون به بدن اتوهموتراپی می گویند. در این روش مقداری خون از شخص گرفته می شود، سپس با گاز اوزون پزشکی که کاملا استریل می باشد و با استفاده از ژنراتورهای مخصوص تولید شده است ترکیب می شود. این ترکیب در ادامه از طریق تزریق درون رگ دوباره وارد بدن می شود. با استفاده از اتوهموتراپی، سطح اکسیژن خون افزایش پیدا می کند و اثراتش بطول کلی بر روی بدن نمایان می شود.

برخی از اثرات اتوهموتراپی عبارتند از:

  • افزایش سطح اکسیژن در اختیار بافت ها و خون
  • کمک به افزایش گردش خون
  • کاهش مواد مضر مانند لاکتیک اسید در بدن

سونای اوزون

در این روش سعی می شود تا گاز اوزون را از طریق پوست وارد بدن کرد. به منظور این کار شخص درون یک محفظه قرار می گیرد که فقط سر و گردنش از آن بیرون است. سپس گاز اوزونی که با ژنراتور تولید شده است با بخار آب مخلوط می شود درون محفظه جریان پیدا می کند تا از طریق پوست شخص جذب شود. این روش کاملا غیر تهاجمی می باشد و خطر خاصی شخص را تهدید نمی کند

اوزون استنشاقی

در این روش گاز اوزون تولید شده با استفاده از یک ماسک به شخص داده می شود. با تنفس گاز اوزون ابتدا گاز وارد ریه شده و سپس وارد جریان خون می شود. این روش نیز کاملا غیر تهاجمی می باشد و برای اشخاصی که آسم دارند نیز مفید است.

بسته به نوع مشکل و میزان مشکل، پزشک متخصص یکی از این روش ها را توصیه می کند.

عوارض جانبی اوزون تراپی

در حال حاضر طبق تحقیقاتی که انجام شده است، عوارض خاصی برای اوزون درمانی به روش های مختلف گزارش نشده است. ولی با این حال برخی از افراد ممکن است به گاز اوزون حساسیت داشته باشند و یکسری علائم از خود نشان دهند.

تاثیر اوزون بر افزایش انرژِی

در سال 2022 نیز تحقیقی در ایتالیا انجام شد که در آن تاثیر اوزون بر افزایش سطح انرژی افراد مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه که بر روی 200 بیمار انجام شد، افراد به روش های مختلف با گاز اوزون تحت درمان قرار گرفتند. روش مورد استفاده در این تحقیق اتوهموتراپی گاز اوزون بود. در نتیجه تحقیق مشخص شد که 77.5 درصد از بیماران دیگر علائم خستگی را گزارش نکردند و احساس بسیار بهتری داشتند.

هیچ کدام از افراد شرکت کننده در این تحقیق عارضه جانبی خاصی را گزارش نکردند. در پیگیری های بعدی ای که انجام شد، 155 نفر از 200 نفر شرکت کننده پس از سه ماه نیز هیچگونه علائم خستگی مفرط نداشتند و از نتیجه اوزون درمانی راضی بودند.

نتیجه گیری

اوزون درمانی یک روش نوین است که مدت زمان کمی است به عنوان یک درمان جایگزین استفاده می شود. اما در همین مدت کوتاه توانسته است نتایج شگفت انگیزی را در درمان بیماری های مختلف از خود نشان دهد. استفاده از اوزون درمانی برای افزایش سطح انرژی بدن یک روش موثر برای حل این مشکل می باشد. بنابراین اگر از این مشکل رنج می برید بهتر است درمان به کمک اوزون را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *