درمان سندرم پس از کرونا با اوزون درمانی

همه گیری کرونا در سال 2019 تمام جهان را درگیر خود کرد. این بیماری که منشا ویروسی دارد عارضه های تنفسی بسیار زیادی دارد که می توانند تا مدت های طولانی شخص را درگیر کنند. بیماری کویید عفونت دستگاه تنفسی تحتانی است و قاعده ریه را درگیر می کند. این ویروس باعث می شود تا تبادل اکسیژن بین ریه و خون دچار اختلال شود و در موارد شدید اکسیژن رسانی به بدن بطور کامل دچار مشکل می شود و بیمار فوت می کند. در مدت کوتاهی پس از همه گیری کرونا، درمان های مختلفی برای این بیماری ارائه شد. اما با این حال برخی از افراد بیش از حد معمول علائم بیماری را تجربه می کنند که به آن سندرم پس از کرونا می گویند. در ادامه این مقاله به درمان سندرم پس از کرونا با اوزون درمانی می پردازیم و روش های مختلف آن را توضیح می دهیم.

سندرم پس از کرونا چیست

بطور معمول علائم بیماری  کرونا می توانند تا 12 هفته شخص را درگیر کنند ولی در برخی از افراد بعضی از علائم ماندگار می شوند. بیشتر علائم کرونا مربوط به دستگاه تنفس می باشند ولی با این حال برخی از علائم دیگر نیز دارد. علائم شایع کرونا عبارتند از:

• سرفه
  • درد قفسه سینه
  • بی حالی
  • بدن درد

این علائم معمولا بین 4 تا 12 هفته در اشخاص مختلف از بین می روند. اما برخی از بیماران که اظهار می کنند که با گذشت چند ماه از ابتلایشان به کرونا در تنفس دچار مشکل شده اند و نیاز است مدام نفس عمیق بکشند. این عمل معمولا با درد قفسه سینه همراه است. برخی دیگر از افراد اظهار می کنند که انرژی شان بسیار افت کرده است و زود خسته می شوند. این ها همگی نشانه های ماندگاری اثرات کرونا در فرد است که به آن سندرم پس از کرونا می گویند.

این افراد معمولا دچار تحلیل عضلانی شدید می شوند و مدام از ضعف جسمانی گلایه دارند. معمولا در ابتدا این بیماری با سندرم خستگی مزمن اشتباه گرفته می شود ولی با کمی معاینه بیشتر قابل افتراق می باشد.

شباهت سندرم پس از کرونا و سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن و سندرم پس از کرونا دو بیماری شبیه به یکدیگر هستند که به اوزون تراپی به خوبی پاسخ می دهند. در ابتدا هر دوی این سندرم ها شخص دارای ضعف جسمانی شدید می باشد و بطور کلی انرژی پایینی دارد. بطور معمول این افراد نمی توانند فعالیت جسمی سنگین داشته باشند و حتی پس از انجام دادن کارهای روزمره شان نیز احساس خستگی شدید می کنند. معمولا بیش از حد می خوابند و اشتها کمی دارند. تا اینجا همه این علائم در هر دو سندرم مشترک بود. اما چیزی که سندرم پس از کرونا را از سندرم خستگی مزمن تمایز می دهد، علائم تنفسی می باشد. علائمی مانند سرفه و تنگی نفس معمولا در سندرم خستگی مزمن دیده نمی شوند. بنابراین علائم تنفسی می تواند در تمایز این دو بیماری به ما کمک کند.

درمان سندرم پس از کرونا با اوزون درمانی

اوزون درمانی راه حل مناسبی برای درمان عارضه های پس از کرونا می باشد. ابتدا توضیح مختصری درباره علت ایجاد عارضه سندرم پس از کرونا می دهیم:

همانطور که گفتیم کرونا دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می کند، جایی که اکسیژن بین ریه و خون مبادله می شود. بنابراین وقتی بافت های ریه تخریب می شوند تبادل اکسیژن با خون به مشکل می خورد. از این رو اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن با مشکل رو به رو می شود. وقتی سطح کلی اکسیژن در بدن کاهش پیدا می کند، علائم مختلف بروز پیدا می کنند. خستگی مفرط، ضعف و علائم تنفسی مختلف به دنبال مشکل تبادل اکسیژن اتفاق می افتد.

در درمان سندرم پس از کرونا با اوزون درمانی سعی می کنیم که مشکل اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن را حل کنیم. از این رو با حل شدن این مشکل علائم تنفسی به تدریج از بین می روند و سطح کلی انرژی شخص افزایش پیدا می کند.

طریقه اثر گذاری اوزون بر بدن

اوزون به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارد. این مولکول از سه اتم اکسیژن متصل به هم تشکیل شده است. زمانی که اوزون وارد بدن می شود به اتم های اکسیژن تجزیه می شود و غلظت اکسیژن موجود در خون افزایش پیدا می کند. افزایش سطح اکسیژن در خون دو فایده عمده به همراه دارد:

1. در ترمیم بافت های آسیب دیده در بیماری کرونا اکسیژن نقش بسیار مهمی دارد. وجود اکسیژن باعث آغاز فرآیند ترمیم می شود و علاوه بر آن در حضور غلظت اکسیژن زیاد، ترمیم با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. بنابراین وقتی که اوزون وارد بدن می شود غلظت اکسیژن به شدت بالا می رود و بافت های آسیب دیده ریه فرصت ترمیم خود را پیدا می کنند.
  2. مشکلاتی مانند ضعف جسمانی، سطح انرژی پایین، خواب آلودگی و موارد این چنینی همگی با میزان اکسیژن در دسترس بافت ها رابطه مستقیم دارند. این مشکلات زمانی اتفاق می افتند که میزان اکسیژن خون پایین است. با اوزون تراپی سطح اکسیژن خون افزایش پیدا می کند و به مرور زمان این علائم از بین می روند.

روش های مختلف اوزون تراپی در سندرم پس از کرونا

درمان سندرم پز اس کرونا با استفاده از روش های مختلف اوزون درمانی امکان پذیر است. انتخاب روش های مختلف بسته به نظر پزشک متخصص دارد. برخی از روش های رایج درمان با اوزون عبارتند از:

سونای اوزون

در این روش شخص درون محفظه ای قرار می گیرد که به جز سر بقیه بدنش توسط محفظه پوشش داده می شود. سپس گاز اوزون با ترکیب درون بخار آب در محفظه جریان پیدا می کند. عملکرد این دستگاه چیزی شبیه به سونا می باشد. اوزون از طریق پوست جذب تمامی بدن می شود. این روش کاملا بی خطر است ولی جذب اوزون از این طریق پایین می باشد.

اتوهموتراپی

در این روش اوزونی که توسط دستگاه های اوزون ساز پزشکی ساخته شده است با خون شخص ترکیب می شود. ابتدا مقداری خون از فرد گرفته می شود( حدود 30 سی سی). سپس در خارج از بدن و در شرایط کاملا استریل این میزان خون با گاز اوزون ترکیب می شود. بعد از آن بسته به نظر پزشک خون در مدت زمان مشخص به شخص تزریق می شود. در این روش میزان ورود اوزون به خون از هر روش دیگری بیشتر است و بیشترین میزان اثرگذاری را دارد. همانطور که گفتیم تمامی مراحل انجام این روش بصورت استریل گذرانده می شود و ریسک ابتلا به عفونت پایین است.

اوزون استنشاقی

این روش که در درمان سندرم پس از کرونا زیاد استفاده می شود کاملا بی خطر می باشد. در روش استنشاقی گاز اوزون تولید شده توسط ژنراتورهای اوزون ساز پزشکی با استفاده از ماسک مخصوص به شخص داده می شود. شخص در طی مدت زمان مشخصی با ماسک تنفس می کند و اوزون مستقیما وارد ریه فرد می شود. اثرگذاری اوزون بر روی ریه در این روش بسیار زیاد است و می تواند بافت های آسیب دیده را ترمیم کند.

عوارض اوزون تراپی

تا به حال عارضه خاصی برای درمان با استفاده از ازون گزارش نشده است. معمولا عارضه هایی که بوجود می آیند بخاطر انتخاب روش درمان است. بطور مثال در روش اتوهموتراپی ممکن است شخص بخاطر استریل نبودن وسایل دچار عفونت شود.

گاهی اوقات نیز شخص به گاز اوزون حساسیت دارد که این موضوع نیز می تواند با احتمال بسیار پایینی رخ دهد.

تا به اینجا در تحقیقات مختلف عارضه ای که باعث تهدید جان بیمار باشد مشاهده نشده است.

کلام آخر

درمان سندرم پس از کرونا با اوزون درمانی روشی نوین است که می تواند تا حد زیادی کارآمد باشد. این روش عارضه خاصی ندارد و بسیار امن می باشد. افراد مختلف بسته به ژنتیک و شدت علائم نیاز به طول درمان های مختلف دارند. ولی بیشتر بیماران پس از یک الی دو جلسه استفاده از اوزون درمانی می توانند تغییرات را به وضوح حس کنند.