روش های نوین درمان دیسک کمر بدون جراحی

سالانه حدود 2 درصد از افراد بزرگسال دچار بیرون زدگی دیسک می شوند. این عدد شاید کوچک به نظر برسد ولی بد نیست بدانید همین 2 درصد به معنای این است که چندین میلیون آدم هر ساله درد طاقت فرسای دیسک کمر را تجربه می کنند. خوشبختانه روش های نوین درمان دیسک کمر بدون جراحی توانسته اند تا حد زیادی به این افراد کمک کنند و آن ها را از عمل فتق دیسک که بسیار پر عارضه هست  نجات دهند.

خوشبختانه امروزه علم پزشکی، راه های دیگری را جز عمل جراحی در جلوی کسانی که مشکل فتق دیسک دارند قرار داده است. حتی اگر عمل جراحی نیاز باشد، راه های کمتر تهاجمی نیز به وجود آمده اند تا هرچقدر که می شود از انجام دادن عمل جراحی باز جلوگیری شود. در ادامه این مقاله روش های نوین درمان دیسک کمر برای شما توضیح داده شده اند تا با استفاده از مشورت پزشکتان بتوانید مناسب ترین راه را برای خودتان انتخاب کنید.

راه های درمان دیسک کمر بدون جراحی

تخمین زده شده است که حدود 70 الی 80 درصد از افرادی که درد قسمت پایینی کمر را احساس می کنند، می توانند بدون استفاده از عمل جراحی بهبود پیدا کنند. بنابراین می توان گفت امتحان کردن راه هایی غیر از عمل جراحی برای افراد سودمند می باشند و ارزش امتحان کردن را دارند. در ادامه به طور مختصر با این روش ها آشنا می شویم.

طب فیزیکی

در زمان های گذشته، پزشکان معتقد بودند که استراحت کردن در تخت به مدت یک الی دو هفته می تواند باعث کاهش آسیب دیسک کمر شود. اما علم پزشکی امروزه به این نتیجه رسیده است که فعالیت کردن و اکتیو بودن بیش از آنچه که تصور می شده است می تواند به درمان دیسک کمک کند. درحالی که استراحت کردن قابل قبول و ضروری است، اما نباید بگذارید زمان این استراحت کردن طولانی شود و تا جایی که می توانید و به صورت اصولی باید فعالیت کنید. طب فیزیکی از تخصص های نوین پزشکی می باشد که بطور اختصاصی به مشکلات اسکلتی- عضلانی می پردازد. متخصصین این رشته به طور دقیق می دانند که با توجه با شرایط شما، چه نوع فعالیتی مفید و چه فعالیت هایی مضر هستند.

اینکه چه مقدار فعالیت برای شما نیاز است و یا اینکه چه فعالیت هایی را باید انجام دهید ممکن است گیج کننده باشد. یک متخصص طب فیزیکی می تواند به شما کمک کند تا میزان فعالیت خود را تنظیم کنید. استفاده از طب فیزیکی مزایای زیر را به همراه دارد:

• مدت زمان و حجم فعالیت شما را زیر نظر می گیرد.
  • تمرینات استقامتی مناسب شما را توضیح می دهد.
  • با استفاده از روش هایی انعطاف پذیری شما را افزایش می دهید.
  • به شما کمک می کند تا بدون اینکه به بدن خود آسیب بیشتری بزنید، درمان خود را انجام دهید.

فعالیت های مدنظر طب فیزیکی شامل حرکات فعال و منفعل می شوند. بنابراین انجام دادن فعالیت ها زیر نظر یک متخصص ضروری می باشد.

استفاده از گرما درمانی و سرما درمانی

استفاده از روش های مختلف گرما و یا  سرما درمانی می تواند برای کاهش درد ناشی از دیسک کمر مفید باشد. این روش می تواند با و یا بدون کمک آب انجام شود.

سرمادرمانی باعث می شود که التهاب در اطراف دیسک آسیب دیده کاهش پیدا کند و در نتیجه درد تا حد زیادی سرکوب می شود. در مقابل استفاده از گرمادرمانی باعث افزایش خونرسانی به بافت آسیب دیده می شود و سرعت ترمیم را افزایش می دهد. همانطور که متوجه شدید، گرما درمانی و سرما درمانی کاملا اثر عکس یکدگیر دارند. بنابراین مهم است که درمان را با استفاده از سرما درمانی شروع کنید. زیرا در ابتدا با اعمال سرما می توانید باعث کاهش التهاب و درد شوید. وقتی که درد کمتری را احساس کردید، می توانید گرمادرمانی را شروع کنید. حال با استفاده از گرما میزان خونرسانی به باقت آسیب دیده را افزایش می دهید و باعث بهبود سریعتر بافت آسیب دیده می شوید.

استفاده از تمرینات کاریوپرکتیس

تمرینات کاریوپرکتیس می توانند در جهت قرارگیری درست ستون فقرات به شما کمک کنند. این تمرینات حتما باید توسط یک متخصص انجام شوند و اگر سعی کنید خودتان این تمرینات را دنبال کنید، احتمال آسیب افزایش پیدا می کند. کاریوپرکترها با آنالیز شرایط ستون فقرات شما، سعی می کنند با انجام دادن تمریناتی حالت ناصحیح آن را اصلاح کنند. با اصلاح حالت ستون فقرات، فشار از روی دیسک های آسیب دیده برداشته می شود و شخص احساس درد کمتری را حس خواهد کرد.

فیزیوتراپی

استفاده از اقدامات مختلف فیزیوتراپی در جهت کاهش درد و التهاب انجام می شوند. فیزیوتراپ ها با استفاده از تکنیک هایی که دارند سعی می کنند تا التهاب را در اطراف ناحیه آسیب دیده کم کنند. با کمتر شده التهاب میزان درد کاهش پیدا می کند و می توان اقدامات درمانی پیشرفته تر را در پیش گرفت.

استفاده از جریان الکتریسیته، لیزرهای پرتوان و کم توان، اشعه اینفرا رد و… همگی از تکنیک هایی هستند که یک فیزیوتراپ در کاهش درد می توان از آن ها استفاده کند. استفاده از سوزن خشک در صورتی که توسط یک فرد حرفه ای انجام شود می تواند بسیار موثر باشد.

توصیه می شود اقدامات فیزیوتراپی به فاصله کوتاهی بعد از آسیب دیدگی انجام شوند، زیرا این اقدامات به نوعی جزو اقدامات حمایتی محسوب می شوند و به شخص کمک می کنند تا درد کمتری حس کند. کمتر شدن درد شخص به او فرصت انجام درمان های پیشرفته را می دهد.

کمک گرفتن از ماساژ

برای استفاده از ماساژ به عنوان یک روش درمانی باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. ماساژ به فرد آسیب دیده کمک می کند تا با افزایش فعالیت در ناحیه آسیب دیده جریان خون به آن قسمت بیشتر شود و عمل ترمیم سریعتر صورت بگیرد.  علاوه بر این ماساژ می تواند باعث کاهش التهاب اعصاب در آن ناحیه شود و درد را کاهش دهد.

زمانی که دیسک آسیب می بیند همراه با آن بافت های عمقی نیز آسیب می بینند. اگر ماساژ به صورت حرفه ای انجام شود می تواند بر روی بافت های عمقی و عضلات صاف و مخطط اطراف دیسک نیز اثر بگذارد و باعث بهبود شرایط آن ها شود. به همین خاطر نیازمند این است که ماساژ توسط یک فرد حرفه ای انجام شود. زیرا در غیر این صورت امکان دارد با یک فشار نادرست بر روی دیسک، شرایط بدتر شود و دیسک ملتهب تر شود. بنابراین کسی می تواند این ماساژ را اجرا کند که در این زمینه و از شرایط آناتومیک اطلاعات کافی داشته باشد.

روش های نوین درمان دیسک کمر بدون جراحی

آب درمانی

آب درمانی به عنوان یکی از پایه ای ترین درمان های دیسک کمر در نظر گرفته می شود. خاصیت آرام بخشی آب بسیار قوی است و می تواند به فرد آسیب دیده از لحاظ درمانی بسیار کمک کند. علاوه بر این زمانی که شخص در آب قرار می گیرد، فشار وارده از طرف وزن شخص بر روی دیسک های ستون فقرات کاهش پیدا می کند. همین موضوع به دیسک فرصت این را می دهد تا بتواند به آرامی به محل اولیه خود بازگردد. انجام دادن تمرینات کششی درون آب می توانند بسیار مفید باشند. علاوه بر کاهش فشار بر روی دیسک، معمولا درجه دمای آب به گونه ای است که می تواند باعث کاهش التهاب در دیسک شود.

استفاده از داروها

داروها در درمان های نوین دسیک آسیب دیده می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. از راه های مختلفی می توان داروها را استفاده کرد. اولین راه که پیشنهاد می شود داروهای خوراکی می باشند.

داروهای خوراکی

معمولا در این روش از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به همراه مکمل های غذایی استفاده می شود. دیکلوفناک سدیم معروف ترین داروی ضد التهابی می باشد که به صورت خوراکی به فرد داده می شود. در کنار یک مسکن، داروهای هماهنگ کننده عصب و عضله مانند پرگابالین و گاباپنتین نیز تجویز می شوند. مکمل های غذایی همانند ویتامین های گروه ب نیز می توانند به ترمیم بافتی کمک کنند.

داروهای تزریقی

داروهای تزریقی به صورت تزریق در فضای اپیدورال استفاده می شوند. این کار یک روش تهاجمی است که میزان آسیب آن از عمل جراحی بسیار کمتر می باشد. با استفاده از این روش داروهای استروئیدی مختلف را به فضای اطراف دیسک مستقیما تزریق می کنند. بنابراین  این داروها در همان منطقه و به صورت موضعی اثر می گذارند و باعث کاهش التهاب می شوند. تزریق اپیدورال بایستی توسط یک فرد متخصص و در شرایطی انجام شود که شخص تحت نظر و مانیتورینگ قلبی باشد.

اوزون درمانی

همانطور که گفتیم هدف اصلی درمان های غیر جراحی دو موضوع می باشد:

1. کاهش درد به کمک کاهش التهاب بافت های آسیب دیده
  2. افزایش سرعت ترمیم بافت آسیب دیده

اوزون تراپی روش نوینی است که دو هدف بالا را برای ما میسر می کند. اوزون پزشکی که به صورت استریل تهیه می شود می تواند در درمان دیسک کمر بسیار موثر باشد. زیرا اوزون به محض ورود به بدن تبدیل به رادیکال های اکسیژن می شود. این رادیکال ها در وهله اول باعث کاهش التهاب بافت های آسیب دیده می شوند. در مرحله دوم از آنجایی که میزان اکسیژن در دسترس بافت ها افزایش پیدا کرده است، عمل ترمیم با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا گفتیم، حدود 80 درصد از افرادی که دچار مشکل دیسک کمر می شوند نیاز به جراحی ندارند. باید قبول کنیم که فتق دیسک کمر مشکلی است که در تمام طول عمر همراه ما خواهد بود اما این بدان معنا نیست که قرار است زندگی مارا متحول کند. بلکه با انجام دادن اقداماتی به آسانی می توانید به زندگی عادی برگردید. با تغییر دادن جزئی لایف استایل و انجام درمان های حمایتی می توانید به راحتی این مشکل را کنترل کنید. با پیشرفت علم، امروزه روش های نوین درمان دیسک کمر افراد را از انجام دادن عمل جراحی بی نیاز کرده است. روش های جایگزین به هیچ عنوان عوارض جانبی عمل جراحی را ندارند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، می توانید با پزشک خود برای انجام درمان مناسب مشورت کنید.