درمان کبد چرب با اوزون تراپی

درمان کبد چرب با اوزون تراپی

کبد چرب چیزی نیست که بتوانید به راحتی متوجه آن بشوید. ممکن است مدت زیادی کبدتان چرب بوده باشد و هیچگونه علامتی نداشته باشد. اما باید بدانید که این موضوع بسیار شایع می باشد و تا حد زیادی به سبک زندگی افراد مرتبط است. تخمین زده می شود حدود یک سوم جمعیت جهان تا به حال درجاتی از کبد چرب را تجربه کرده باشند بدون اینکه متوجه آن شده باشند.  در واقع بیماری کبد چرب یک بیماری اپیدمی خاموش می باشد. اما خوشبختانه راه های درمانی و پیشگیری متنوعی برای این بیماری وجود دارد که اگر به موقع متوجه بشوید می توانید به راحتی این موضوع را کنترل کنید. یکی از این راه ها استفاده از اوزون پزشکی می باشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا در ابتدا درباره کبد چرب و سپس درباره درمان کبد چرب با اوزون تراپی صحبت کنیم.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی( NAFLD: Non- alcoholic fatty liver disease) که معمولا با نام کبد چرب شناخته می شود، وضعیتی است که در آن تجمع بیش از حد چربی درون سلول های کبدی به وجود می آید. این بیماری معمولا در افرادی که مصرف الکل دارند رخ می دهد اما با این حال زمینه های ارثی و سبک زندگی نیز می توانند تا حد زیادی این موضوع را تشدید کنند و در افرادی که الکل نیز مصرف نمی کنند به وجود بیاید.

اضافه وزن زیاد و بیماری هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 می توانند باعث ایجاد بیماری کبد شوند. کبد چرب معمولا در ابتدا بدون علائم ظاهری می باشد و اگر درمان نشود می تواند به مراحل بالاتر نیز عود کند. در نهایت اگر جلوی پیشرفت این بیماری گرفته نشود، کبد به مقدار زیادی چرب می شود و سیروز اتفاق می افتد. در این مرحله دیگر درمان های حمایتی کارساز نیستند و باید کبد پیوند زده شود. اما راه های درمان و پیشگیری از این موضوع بسیار راحت می باشند. اگر آزمایش های چکاپ دوره ای را انجام دهید، به راحتی از وضعیت کبدتان با خبر می شود و می توانید برای درمان اقدام کنید.

درمان کبد چرب با اوزون تراپی یکی از راه های درمانی می باشد که توانسته است نتایج بسیار خوبی را از خود برجای بگذارد. استفاده از اوزون در علم پزشکی برای درمان بیماری های مختلف در چند دهه اخیر بسیار رایج شده است. تحقیقات مختلف اثبات کرده اند که از این روش برای درمان کبد چرب نیز می توان استفاده کرد. در ادامه مکانیسم عمل اوزون در درمان کبد چرب را توضیح می دهیم.

درمان کبد چرب به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم، زمانی که سلول های کبد بیش از اندازه دچار تجمع چربی می شوند، بیماری کبد چرب به وجود می آید. در گرید های پایین این بیماری( 1 و 2) می توان با استفاده از درمان های حمایتی کبد را به حالت قبل برگرداند. بنابراین عمده درمان های ارائه شده برای کبد چرب به صورت حمایتی و تغییر سبک زندگی می باشد. به طور مثال کسی که وزن بسیار زیادی دارد، خود باعث شکل گیری چربی در کبد می شود. به همین خاطر باید تلاش کند تا وزن خودش را کاهش دهد تا چربی کبد نیز مقداری کاهش پیدا کند.

از طرفی دیگر افرادی که سبک زندگی ناسالم دارند، مواد مضر زیادی را وارد بدن خود می کنند. سیگار، چربی های مضر، مواد غذایی غیر سالم، همگی از مواردی هستند که باید توسط کبد پاکسازی شوند. به همین خاطر تغییر رژیم غذایی می تواند مقدار زیادی از بار کبد کاهش دهد.

درمان کبد چرب با اوزون تراپی

اوزون تراپی روشی است که با توجه به خواص فراوانی که دارد می تواند در درمان بیماری های مختلف نقش بسزایی داشته باشد. چندین ویژگی اوزون باعث می شوند که در درمان کبد چرب موثر باشند. این موارد عبارتند از:

خاصیت سم زدایی

همانطور که در مقالات دیگر توضیح داده شده است، اوزون به صورت خلوص 5 درصد و مخلوط با اکسیژن خالص بر روی بدن اعمال می شود. با ورود اوزون به درون بدن به اتم های اکسیژن تجزیه می شود و رادیکال های آزاد را به وجود می آورد. این رادیکال های آزاد باعث سم زدایی می شوند. رادیکال های آزاد پیوند بین عانصر سمی را تجزیه می کنند و باعث می شوند که این مواد به راحتی از بدن دفع شوند. در صورتی که اگر این رادیکال ها حضور نداشته باشند، کبد مجبور است مواد سمی را در خودش تجزیه کند که این موضوع باعث چرب تر شدن کبد می شود. حجم اکسیژنی که در اوزون تراپی وارد سلول ها می شود بسیار زیاد است و به راحتی مواد سمی را تجزیه می کند.

بهبود روند ترمیم

زمانی که کبد چرب می شود، بافت های سلولی آن تحت تاثیر قرار می گیرد و تخریب می شوند. سلول های بدن برای ترمیم بافت ها نیاز به اکسیژن دارند. همانطور که گفتیم، اوزون پس از ورود به بدن به مولکول های اکسیژن تجزیه می شود. این مولکول ها باعث افزایش سطح اکسیژن خون می شوند. زمانی که اکسیژن در دسترس سلول ها افزایش پیدا می کند، روند ترمیم نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. بنابراین سلول های کبدی آسیب دیده خیلی سریع تر خودشان را ترمیم می کنند و بافت کبد به سمت سیروزی شدن پیش نمی رود.

خاصیت لیپولیز اوزون

و اما مهم ترین خاصیت اوزون در درمان کبد چرب، لیپولیز بودن آن است. اصطلاح لیپولیز برای یک ماده زمانی استفاده می شود که آن ماده بتواند بافت چربی را تجزیه کند. در تحقیقات مختلف ثابت شده است که اوزون می تواند به صورت یک ماده لیپولیز عمل کند و چربی را تجزیه کند. چربی ها به طور کلی از عناصر هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل شده اند. اوزون که در بدن به صورت رادیکال های اکسیژن در می آید می تواند پیوند بین عناصر مختلف را درون چربی بشکند و باعث تجزیه چربی شود. از آنجایی که مشکل اصلی در کبد چرب، تجمع چربی درون سلول های کبد می باشد، بنابراین اوزون به طور مستقیم می تواند باعث چربی زدایی از کبد شود.

درمان کبد چرب با اوزون تراپی

اوزون تراپی به چه صورت انجام می شود؟

راه های مختلفی برای درمان با استفاده از اوزون وجود دارد. بسته به نظر پزشک می توان از طریق راه های مختلف، اوزون را وارد بدن کرد. در ادامه برخی از این راه ها توضیح داده شده اند:

اتوهموتراپی

یکی از موثرترین راه های اعمال اوزون بر روی بدن استفاده از اتوهموتراپی می باشد. در این روش گاز اوزون با مقداری از خون شخص ترکیب شده و سپس از طریق راه وریدی به بدن تزریق می شود.

سونای اوزون

در این روش اوزون از طریق منافذ پوست وارد بدن می شود. بدین منظور شخص داخل یک محفظه بسته قرار می گیرد که فقط سرش بیرون است. سپس اوزون به صورت بخار از طریق منافذ پوست وارد بدن می شود. این روش برای سم زدایی بسیار عالی می باشد و باعث می شود سموم بدن به صورت تعریق و دفع ادرار از بدن خارج شوند.

اعمال اوزون از طریق دستگاه گوارش

این روش به صورت بسیار محدود استفاده می شود. اما در این روش نیز، گاز اوزون در مقداری روغن و یا مایعات دیگر حل می شود و سپس شخص آن را مصرف می کند. استفاده از روش های دیگر ارجحیت بیشتری نسبت به این روش دارند.

جمع بندی

کبد چرب می تواند زمینه های ارثی داشته باشد. اما به طور کلی سبک زندگی افراد تاثیر بسزایی در این موضوع دارد. درمان کبد چرب با اوزون تراپی روشی نوین است که اثرات جانبی خاصی برای آن گزارش نشده است. در این روش با استفاده از خاصیت لیپولیز بودن اوزون، چربی درون سلول های کبدی تجزیه می شود و از بدن خارج می شود. تجربه نشان داده است در کبد های چرب با گرید پایین( 1 و 2) اوزون تراپی می تواند یک روش امن، بدون خطر و با فواید زیاد باشد. با این حال استفاده از اوزون و روش اعمال آن حتما بدید زیر نظر یک پزشک متخصص باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *