پی ار پی صورت چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

پی ار پی صورت

با افزایش سن، متوجه تغییرات زیادی در بدن خود می شویم. بسیاری از تغییرات آشکار در پوست ما رخ می دهد. اگر دغدغه چین و چروک های صورت خود را دارید و می خواهید با یک درمان کم دردسر از شر آن ها رها شوید، بهتر است پی ار پی صورت را امتحان کنید. پی ار پی صورت می تواند باعث تحریک فرآیند کلاژن سازی در پوست شما شود و رنگ و بافت پوست شما را بهبود بخشد.

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی ار پی به دلیل نقشی که در فرآیند ترمیم بافت های صورت دارد بسیار محبوب شده است.  در پی ار پی غلظت بالایی از پلاکت وجود دارد. این میزان از پلاکت امکان تشکیل و آزادسازی فاکتورهای رشد و پروتئین های فعال را فراهم می کند که باعث بهبودی بافت های آسیب دیده در صورت می شود. بنابراین به طور گسترده باعث جوانسازی پوست صورت خواهد شد.

پی ار پی صورت دقیقا چیست؟

پی ار پی برای صورت عمل زیبایی نیست. بلکه یک روشی کمتر تهاجمی می باشد که تاثیر بسزایی دارد. فردی که قرار است قرار است پی ار پی را برای شما انجام دهد، مقداری از خون شما را می گیرد و پلاسما را از خون جدا می کند. این کار به کمک دستگاه سانتریفیوژ انجام می شود. سپس پلاکت جدا شده از خون را با پلاسما ترکیب می کند و ماده لازم برای تزریق آماده می شود.

سطوح بالای فاکتورهای رشد در مایع پلاسما که در پی ار پی صورت استفاده می شود به بهبودی بدن کمک می کند. متخصصین پوست از پی ار پی برای کمک به تقویت رشد کلاژن استفاده کرده اند. متخصصین ارتوپدی از پی ار پی برای بهبود مفاصل زانو، مچ پا و آرنج استفاده می کنند. علاوه بر این در جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو نیز نقش بسزایی دارد.

اثر کامل درمان های پی ار پی برای صورت در عرض چند هفته تا چند ماه ظاهر می شود.

مکانیسم پی ار پی صورت به چه طریق است؟

روش های مختلفی برای انجام پی ار پی صورت وجود دارد. در گزینه اول، پلاسما روی صورت پخش می شود و پس از آن میکرونیدلینگ در سرتاسر پیشنای و گونه ها به جذب پروتئین ها کمک می کند. میکرونیدلینگ روشی است که با استفاده از سوزن های استریل، یک سری سوراخ های سطحی و ریز ایجاد می کند. هم میکرونیدلینگ و هم پی ار پی رشد کلاژن را تحریک می کند.

گزینه دوم صورت خون آشام نام دارد. این روش شامل تزریق پلاسما به پوست صورت می باشد. در این روش مشکل چین و چروک های پوست صورت به دو روش حل خواهد شد. در ابتدا مایع تزریق شده کمک می کند تا چین و چروک ها پر شوند، در مرحله بعدی مایع تزریق شده کلاژن سازی را تحریک می کند.

تحقیقات مختلف نشان داده اند پی ار پی صورت می تواند اثربخشی مطلوبی داشته باشد. در عین حال این روش ضررها و مشکلات عمل های زیبایی را نخواهد داشت. از طرفی دیگر دوره نقاهت برای این مشکل بسیار کم می باشد.

مزایای پی ار پی برای صورت

پی ار پی می تواند برای افرادی که دارای چین و چروک، آسیب های ناشی از نور خورشید و یا اسکار( رد زخم) هستند مفید باشد. با تزریق پی ار پی به صورت، تکثیر سلول ها تشدید می شود. این امر منجر به افزایش تولید دو پروتئین مهم در پوست می شود: الاستین و کلاژن. در نتیجه پوست سفت تر، پرتر و صاف تر به نظر می رسد.

پی ار پی صورت

در نواحی با چین و چروک و خطوط عمیق تر، پزشک ممکن است از پرکننده های اسید هیالورونیک یا تعدیل کننده های عصبی استفاده کند. این تزریق ها عملکردی شبیه به بوتاکس دارند و قرار است که چین و چروک ها را پر کنند. اما باید دقت داشته باشید که موادی مانند بوتاکس فقط چین و چروک ها را پر می کنند و پروتئین سازی را تحریک نمی کنند. در واقع موادی مانند بوتاکس عضلات صورت را به نوعی فلج می کنند و از انقباض عضلات جلوگیری می کنند. بنابراین دیگر چین و چروکی مشخص نمی شود. در پی ار پی روش درمان بدین صورت نیست. بلکه در پی ار پی تحریک رشد سلولی اتفاق می افتد و چروک ها با کلاژن تولیدی پر می شوند.

آیا پی ار پی یک روش ایمن می باشد؟

تحقیقات درباره پی ار پی صورت هنوز در حال انجام هستند، اما تا به حال مشکل خاصی درباره انجام پی ار پی گزارش نشده است. ممکن است بعد از انجام فرآیند مقداری درد، تورم و یا کبودی به وجود آید که این موارد طی چند روز از بین می روند. این مشکلات می توانند ناشی از نحوه تزریق فرآورده مورد نظر باشند. برای جلوگیری از عفونت فرآیند کاملا به صورت استریل انجام می شود. از آنجایی که از خون خود فرد برای انجام پی ار پی استفاده می شود، امکان انتقال بیماری هایی که با استفاده از فرآورده های خونی منتقل می شوند صفر می باشد.

چه کسانی می توانند از پی ار پی صورت را انجام دهند؟

پی ار پی برای اکثر افراد روش بی خطری تلقی می شود، اما برای افرادی که به برخی از مشکلات دچار هستند توصیه نمی شود. این موضوع بدان معنا نیست که این افراد نمی توانند از پی ار پی استفاده کنند، بلکه بدین معناست که باید زیر نظر پرشک معالج خود این کار را انجام دهند. این مشکلات عبارتند از:

  • کسانی که درگیر بیماری ایدز می باشند
  • افرادی که دچار سرطان خون شده اند
  • مبتلایان به سرطان پوست و به خصوص کسانی که بیماری شان کنترل نشده است
  • کسانی که هپاتیت سی دارند
  • بیماران قلبی و عروقی که داروی رقیق کننده خون دریافت می کنند

بیماری هایی که ذکر شد بر روی پلاکت های فرد تاثیر می گذارد، بنابراین نمی توان نتیجه ای که انتظار داریم را از درمان با استفاده از روش پی ار پی بگیریم.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پی ار پی برای افراد سالم ریسک خاصی ندارد. اما کسانی که شرایط خاص خونی( مانند مشکل در فاکتورهای انعقادی، سرطان های خون، مشکلات قلبی و عروقی و موارد این چنینی) دارند باید حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهند. برای کسانی که دچار آفتاب سوختگی هستند ممکن است طول درمان بیش از چیزی باشد که تصور می کرده اند. با این حال درمان به روش پی ار پی می تواند برای بسیاری از افراد موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *