درمان عفونت های زنان با گاز اوزون

یکی از معضلات عمده خانمها که عمدتا درسنین باروری وبعدازروابط زناشویی رخ میدهد عفونت‌های زنانگی درواژن ورحم می‌باشد. این عفونت‌ها گاهی به حدی است که باعث عفونت لگن و اختلال در روابط زناشویی میشود.درمان این عفونت‌ها حتی باپیشرفتهای متعددی هم که صورت گرفته با داروهای موضعی و سیستمیک معمول با شکست مواجه میشود.
یکی ازدرمانهایی که بدون هیچ عارضه ای امروزه بعنوان درمان مکمل گواهی تنها درمان دراین موارد استفاده میشود گاز اوزون می‌باشد.این گاز باتوجه به خواص آنتی میکروبیال و آنتی فونگال(ضدقارچ) که منحصربفرد است درکنار اثرات ضدالتهابی عالی به دوصورت موضعی (درون واژن)درقالب vaginal insufflation و سیستمیک در قالب autohemotherapy مورد استفاده قرار میگیرد.

بیش از 150 سال است که متخصصین در زمینه های مختلف پزشکی، اوزون را به عنوان یک روش درمانی قابل اطمینان به کار می برند. از اوزون برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری ها، عفونت ها و زخم ها استفاده می شود. گاز اوزون برای مبارزه با 114 بیماری مختلف موثر شناخته شده است.

اوزون تراپی انواع مختلفی دارد و در قسمت های مختلفی از بدن به صورت موضعی استفاده می شود. استفاده از اوزون برای درمان عفونت های واژن یکی از این استفاده ها می باشد. موثر بودن گاز اوزون در درمان عفونت ها در کنار آنتی بیوتیک ها ثابت شده می باشد.

روند اوزون تراپی به چه صورت است؟

همانطور که از نامش پیداست، اوزون درمانی به استفاده از گاز اوزون برای درمان بدن انسان اشاره دارد. این ماده استرس اکسیداتیو متوسطی را به همراه دارد زیرا با چربی ها تعامل دارد، که در این فرآیند، تولید آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد، اکسیژن را به بافت ها می رساند و پاسخ ایمنی بدن را تقویت می کند.

فرآیند کلی اعمال اوزون شامل استفاده از کاتتر برای رساندن گاز به بدن است. با این حال، بسته به قسمتی از بدن که قرار است در آن استفاده شود، سایر ابزارها نیز ممکن است استفاده شوند.

صرف نظر از روش رساندن گاز اوزون به بدن، این گاز توسط سلول های هدف جذب می شود. با توجه به اینکه پاسخ حاصل از گاز اوزون در بدن می تواند اصلاحات زیادی در بدن ایجاد کند، نشان می دهد که استفاده از این گاز چقدر می تواند مفید باشد.

چکونه از اوزون در درمان عفونت های واژینال استفاده می شود؟

دمیدن واژینال گاز اوزون اغلب برای عفونت های واژن استفاده می شود. در تحقیقات مختلف مشخص شده است که عفونت های قارچی و باکتریایی واژن و همچنین درد در ناحیه واژن، لابیا و لگن می توانند به کمک اوزون درمان شوند.

اعمال گاز اوزون از طریق واژن کار سختی نیست. در مرحله اول باید تمامی تجهیزات مورد نیاز آماده شود:

• منبع اکسیژن یا همان مخزن متمرکز کننده
  • مولد اوزون یا همان ژنراتور اوزون ساز که می تواند گاز اوزون را تا 50 میکروگرم در میلی لیتر تولید کند
  • لوله سیلیکونی برای عبور گاز
  • کانکتور
  • کاتتر
  • ماسک صورت برای جلوگیری از استنشاق گاز اوزون
  • حوله برای جذب گاز اوزون فراری

آماده سازی تجهیزات اوزون تراپی

پس از اینکه وسایل مورد نیاز آماده شدند، منبع اکسیژن به ژنراتور متصل می شود. بیمار حتما باید برای جلوگیری از تنفس اوزون از ماسک استفاده کند. زیرا در صورتی که گاز اوزون بدون استفاده از راهکارهای پزشکی تنفس شود، می تواند خاصیت سمی داشته باشد. متخصصین غلظت گاز اوزون ورودی را تنظیم می کنند. به طور کلی در ترکیب هوای دمیده شده، نباید غلظت اکسیژن به زیر 95 درصد برسد. بنابراین در موارد درمانی حداکثر غلظت اوزون تعیین شده 5 درصد حجمی می باشد.

گاز اوزون حتما با استفاده از یک منبع اکسیژن خالص بر روی شخص اعمال می شود. زیرا در صورتی که گاز بخواهد با هوای معمولی ترکیب شود می تواند واکنش هایی بدهد که در نهایت منجر به تولید گازهای سمی خواهد شد.

درمان عفونت های زنان با گاز اوزون

اگر درهنگام اوزون تراپی واژینال دچار سوزنش شدید هیچ نگران نباشید. زیرا با پایین آوردن دوز اوزون ورودی این سوزش برطرف خواهد شد.

در طول فرآیند شما دردی را احساس نخواهید کرد و می توانید به راحتی به سایر کارهای خود رسیدگی کنید. به طور معمول در استفاده واژینال غلظت گاز اوزون بر روی محدوده 20 تا 50 میکروگرم در میلی لیتر تنظیم می شود. به طور معمول درمان عفونت های زنان با گاز اوزون در جلسات 10 الی 30 دقیقه ای انجام می شود که این جلسات تا سه بار در هفته نیز می توانند تکرار شوند.

فواید اوزون تراپی واژینال

درمان عفونت های باکتریایی

جدای از اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت ها، به ویژه در ناحیه واژن، اوزون تراپی برای بسیاری از عفونت های باکتریایی عالی است. بیماری های مانند واژینوز باکتریایی، تبخال واژن و عفونت قارچی واژن همگی به درمان با استفاده از اوزون پاسخ خوبی داده اند. در واقع امروزه بسیاری از مشکلات مزمن واژن توسط مخمرها و میکروارگانیسم ها به وجود می آید که بسیار نسبت به درمان مقاوم هستند.

درحالی که آنتی بیوتیک ها می توانند به صورت موثر عفونت تناسلی را درمان کنند، اما با این حال در نهایت به برهم زدن تعادل باکتری های مفید لوله گوارش انسان منجر می شوند. این موضوع می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

بخاطر دلایلی که ذکر شد، استفاده از اوزون برای درمان عفونت های واژینال می تواند یک روش قابل اعتماد باشد.

درمان مقاومت آنتی بیوتیکی جرم های واژینال

استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های واژن می تواند در نهایت به مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم ها منجر شود. از دیگر فواید گاز اوزون می توان به از بین بردن باکتری های مقاوم به درمان های آنتی بیوتیکی اشاره کرد. اوزون تراپی توانسته است با موفقیت بیماری هایی مانند اورهاپلاسما و مایکوپلاسما را درمان کند.

درمان بیماری های مقاربتی

اوزون تراپی همچنین به درمان عفونت های مقاربتی مانند گاردنرلا واژینالیس، کلامیدیا و سیتومگالوویروس کمک می کند. پس از انجام درمان با استفاده از اوزون، انتظار می رود تا علائم ناشی از این بیماری ها مانند ترشحات بیش از حد، بوی بد، خارش، ناراحتی و درد حین رابطه جنسی کاهش پیدا کند.

تولید آنتی اکسیدان ها

با کمک اوزون درمانی، بدن آنتی اکسیدان های بیشتری تولید می کند و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد. درمان اوزون منجر به بهبود چشمگیر سلامت واژن می شود و اجازه رشد طبیعی باکتری های واژن را می دهد. با حضور اکسیژن، رشد باکتری های بی هوازی که معمولا در دستگاه گوارش یافت می شوند، متوقف می شود، زیرا وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرند نمی توانند رشد کنند.

استفاده از اوزون تراپی برای درمان بیماری های واژینال بسیار امید بخش بوده است. این درمان کارآمد می باشد و طیف ویسعی از مشکلات واژینال را می توان درمان کرد.

عوارض جانبی اوزون تراپی واژینال

استفاده از اوزون در بیماری های واژینال علی رغم اینکه بسیار آسان و بی خطر می باشد، با این حال عوارض جانبی ای دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

برخی از خطرات ناشی از استفاده از اوزون در واژن می تواند مربوط به سوزش و یا ایجاد خارش در این ناحیه باشد. درد، گرفتگی عضلات و قرمزی نیز از عوارض نادری هستند که می توانند اتفاق بیوفتند. البته می توان اثر سو اوزون را تا حد زیادی با کاهش غلظت ورودی کم کرد. با این حال دو عامل مدت زمان و غلظت اوزون می توانند در بروز عوارض جانبی موثر باشند.

تعداد کمی از بیماران گزارش کرده اند که پس از درمان خشکی واژن را تجربه کرده اند که در این موارد توصیه می شود از مواد مرطوب کننده و روان کننده بلافاصله پس از پایان جلسه اوزون تراپی استفاده شود.

تنها در موارد زیر انجام دادن اوزون تراپی توصیه نمی شود:

• کسانی که زخم باز در ناحیه مورد نظر دارند،
  • کسانی که عضو پیوندی دارند،
  • کسانی که مبتلا به تیروئید کم کار هستند.

نتیجه گیری

انجام اوزون تراپی فواید زیادی دارد. با اعمال اوزون در واژن، گاز اوزون وارد حفره واژن می وشد و از طریق سلول های اپیتلیال جذب می شود و وارد جریان خون می شود. افزایش سطح اکسیژن در خون، اثراتش را بر روی کل بدن می گذارد و می تواند مقاومت بدن را در درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی بالا ببرد.

در مقایسه با رژیم های آنتی بیوتیکی برای درمان بیماری های مقاوم به آنتی بیوتیک، اوزون تراپی می تواند گزینه کم عارضه تری باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از انجام دادن اقدامات درمانی متفاوت، اوزون تراپی را در نظر داشته باشید.